B
bengo: [citat] Jag hade tidigare en POPP väggbrytare för utomhusbruk, men den gick sönder och jag hittade ingen lämplig ersättare. Valde då att sätta väggbrytare Phillio PAN11-1B Gen5 för inomhusbruk i garaget. Till den anslöt jag transformator 12v för utomhusbruk, borrade hål i garageväggen och drog ut kabel till trädgårdsbelysning från Lightson. Helgjutna kablar och kontakter. Fungerar
1 svar · 4,8k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Krav från försäkringsbolaget alltså inget som rör dig. Hur var offerterna då? Utryckt att du skall ha installkoderna? Annars kommer allt annat kosta på sikt som tex batteribyte etc Ändra användare/tag kan vanlig masteranvändare göra. Beror lite på om du skall ha "fria" ryck eller vanliga. Annars är det inte så stor skillnad.
22 svar · 3,0k läst
Z
zlatan01: Jag lyckades koppla larmet med en dator och det funkar både upp- och nedladdning via DLS5. Små grejer kvar som t.ex. justering av ding-dong funktion där fk5501 levererar funktion dock med enbart förvalda signalen. Nästa steg är koppla larmet på nätet och integrera med smarthem.
3 svar · 2,3k läst
H
hanpa: [citat] Haft den länge? Jag beställde ett par för rätt länge sedan men har inte fått dem än. Verkar onekligen rätt kul. Fast för enklare tillämpningar duger ESP2866 bra, Wemos D1 mini kostar bara $4 och duger för enklare uppgifter som larm och mätningar etc. Finns ju ännu billigare varianter. Behöver jag något mer avancerat kör jag det på linuxservern.
1 svar · 877 läst
H
hanpa: Nu inkopplad till larmsiren, låter hemskt på plats... Gjorde några olika moder som jag kan styra sen från servern eller via mobilen/klockan. Webbinterfacet är bara för teständamål. 0: Stäng av manuellt. Annars är alla moder tidsbegränsade så att larmet inte ska gå i evighet av misstag eller liknande. 1-9: Korta pulser, för att indikera att larmet slås på/av, varna för att det
4 svar · 1,8k läst
·
D
DMOL: Det är det som är poängen med självförsörjande siren. Antingen måste du ta bort sirenens batteri eller lägga på 12V från annan källa under tiden.
35 svar · 9,7k läst
·
RilleRock
RilleRock: [citat] Ur larmsynpunkt larmklass 1 har du uppfyllt kraven rent placeringsmässigt. Minst 2 IR som skall utlösa larm när man ur skyddssynpunkt beträder viktiga delar. Tar de sig in någonstans så är det via altandörren. Utöver det är det bra med magnetkontakter för lägeskontroll. Givetvis även rökdetektorer som man inte kan få för många av. Men om uppgiften är att din fru skall
25 svar · 4,3k läst
·
H
hanpa: Nedlagd produkt till förmån för Nexa bridge enligt Nexa-supporten.
1 svar · 1,9k läst
·
D
Denzeloto: Jag är ny på detta med hemautomation. Har iallafall bestämt mig för en Fibaro hcl startkit som jag hittade på Kjell och company för ca 4000:- Får börja med det som finns där och sedan bygga vidare. Min fråga är om det går att styra 433mhz enheter via de olika scenarios som går att bygga i fibaro hcl? Jag förstår att jag måste köpa en rtx433 modul (fungerar den bra med fibaro
0 svar · 1,1k läst
A
AJUH: Håller med fullständigt, men kommer till helt annan slutsats. Alla galler och mekaniska förstärkningar går att forcera om man ges tillräckligt mycket med tid. Lägger hellre ner våran bugdet på att begränsa den tiden genom att se till att göra förövaren drar åt sig uppmärksamhet genom att dels tända upp när någon stryker kring huset, skulle det gå så långt att de bryter upp en
5 svar · 2,3k läst
RilleRock
RilleRock: Innan man skaffar larm bör man se över det mekaniska skyddet på dörrar och fönster. Det är här det gör mest nytta. Sen minimum 2 st IR som detekterar när man beträder viktiga delar ur skyddssynpunkt. Som tex entré, hall, källartrapp. Därefter kan man punktskydda ev del viktig ur skyddsvärdessynpunkt tex kassaskåp eller där man har annan förvaring av värdesaker. Utöver över
15 svar · 4,0k läst
Erik Hellgren
Erik Hellgren: Som RilleRock skriver så brukar det finnas ett spann i höjdled som detektorer ska monteras i. Lättare att svara om du vet fabrikat/modell på detektorn.
12 svar · 1,6k läst
FredrikR
FredrikR: Det borde inte vara några problem, men de verkar som många går bet på de avstånden, tyvärr. Polaren når inte ut till garaget från huset, dör nånstans mittemellan.
3 svar · 7,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Intressant - är det en arduino som ligger och snurrar hela tiden där också då ? I så fall känns det ju som att man kan köra en rätt rak approach, kanske bara slå på den trådlösa kommunikationen när det behövs, men låta huvudkortat köra alltid ? /K
10 svar · 2,1k läst
V
VikHe: Kombidetektorer brukar ha justerbar räckvidd/känslighet på mikrovågen av den anledningen :) Bara se till att du köper en detektor som går att justera så ska den inte kunna generera några falsklarm. En kombidetektor kräver för övrigt att både PIR-detektorn och mikrovågsdetektorn triggas samtidigt för att larm ska avges, och en PIR tar inte genom väggar eller fönster.
2 svar · 1,1k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Ja 4320 klarar de flesta sig med. Map är manöverpanel. Något i hemmet? Ja har tex valt att styra funktioner i min värmepump. [bild] Möjligheterna är oändliga beroende på behov. Många verkar handla på låsshop.se
17 svar · 5,6k läst
·
M
Mikael.S: Ok, Tack för snabbt svar. Då skall jag kolla för jag vet att jag har ett par LED-lampor (eller snarare serier av LED-lampor, 25-40 watt) som inte är dimbara ändå som jag kan lägga på dimmeraktorn utan möjlighet att ändra från 100% och frigöra lite brytaktor-kanaler för uttag. Tack igen, det sparade mig en del pengar :-)) /Mikael S
2 svar · 956 läst
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] Det finns iofs flera versioner av larmet. Dscs tidiga larm var inte uppgraderingsbara så sekvenserna kunde skilja mellan olika versioner.
26 svar · 2,6k läst
kramfors
kramfors: Kanske av intresse för någon som har värmepump från Nibe och vill hemautomatisera den https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=13996 :)
0 svar · 4,5k läst
tommib
tommib: Det helt korrekta svaret är sista bilden i #11, därom tänker jag inte tvista. Jag hade möjligen gjort på ett annat sätt själv...
19 svar · 10,8k läst
·
Erik Hellgren
Erik Hellgren: Med de kriterierna du ställer tror jag nog det blir svårt med någon billig random kamera utan du får nog titta på axis, truvision, samsung eller liknande. Riktig WDR, BLC kommer krävas likaså bra IR. De flesta billigare modeller spec'as med IR upp till 10m, men i verkligheten brukar det snarare vara 5-6m. Kolla gärna denna länk om WDR, BLC o HLC,
28 svar · 8,6k läst
·
J
JanneSjo: jag köpte en P1311 för 1-2 år sedan direkt ifrån Deltronic den jag har har 9V batteri och relä utgång 12/24V. pris då ca 400kr Den är sammankopplingsbar via tråd 9V med den billigare P-1211 sen kopplas P1311 relä till IHC - då någon brandvarnare larmar så larmar de andra via 9V trådkopplingen och P1311 reläet ger signal till IHC. Om man vill ha koll på vilken brandvarnare som
3 svar · 1,2k läst
G
Green1: Tack för svaret,
2 svar · 772 läst
L
LarsAgerstrand: Någon annan som vet?
13 svar · 1,4k läst
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] känner inte till ngn sådan men du kan alltid använda en PGM-utgång på ditt DSC-larm som tex en händelseutgång för att tex få återkoppling vid tex sabotage, larm, brandlarm, pålarmning osv osv. :) och med ett utökningskort PC5208 får du 8st transistorutgångar du kan göra ganska sjuka grejer med :)
3 svar · 770 läst
B
barfotalasse: [citat] Tja, beror väl lite på vad som kan tänkas hända... Men lyse är väl aldrig fel? Är ni bara där i husvagnen och kikar ut någon gång ibland så... Och så känns det nog ganska skönt med lyse om man ska ut och gå en runda... Säkert skönt med hund också. Ta det lugnt vad som än händer. Lite annorlunda camping blir det ju! ;) Rörelsedetektorn är ju alltid vaken men bevakar
12 svar · 1,7k läst
RilleRock
RilleRock: Vanderbilt har lagt upp en liten video om A210. I slutet kan man se lite möjligheterna i webgränsnittet av vad man kan göra. https://youtu.be/epfsBFMeg9A
8 svar · 2,4k läst
iSnobben
iSnobben: Det fungerade med återfjädrande brytare. Kopplade svart till utgång Q1, brun på L i brytaren och drog en kabelstump från L på brytaren till L på pucken och orange på pil ut ovan L på brytaren. Sen en kabelstump från pil ut där orange sitter och in på S1. Blå till N på pucken. I andra brytaren tog jag bort svart helt genom att koppla in den på X-plinten i brytaren. Brun på L och
1 svar · 871 läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Så är det ju :) Och visst har du en poäng i det du skriver.
25 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.