Jag har ett par gånger omedvetet lyckats öppna garageporten med fjärren utan att märka det. Första gången ledde det tyvärr till att en av golvvärmeslingorna frös...

Jag antar att det finns någon enkel lösning på det? Alltså antingen något som larmar när den står öppen eller när temperaturen blir för låg eller något som stänger den med automatik efter en stund?

• Gilla
Thomas80
  • Laddar…
Har du något system idag? En garageportöppnare som skickar ett push till mobilen varje gång den öppnas kanske?

Ah, sorry. Det är egentligen fyra Hörmann-portar med tillhörande motorer. Men vill jag snåla så räcker det med att styra en av dem.

Satte upp en crawford i helgen och på tillhörande motor entrematic magic 600 så kunde man ställa att den automatiskt skulle stänga porten om man ex. glömt detta efter en tid.

D
Det finns nog många olika sätt att lösa problemet på beroende på hur mycket pengar du vill lägga ut.
Trådlöst eller trådbundet, kopplat till vanligt hemlarm. hemautomation eller fristående.
Börja med att kolla med garageporttillverkaren ifall det finns någon befintligt.
Billigaste fristående lösningen är att ha en magnetkontakt som aktiverar en lysdiod så man får visuell varning.
Det går även att lägga till ett timerkort som automatiskt stänger porten efter x min/timmar med risk för att någon/något stängs inne osv.
Det skulle gå att automatiseras på liknande sätt med larm eller trådlösa automationssystem där det går att ha olika parametrar eller koppla in IR-detektorer osv.

Vafan, man ska tydligen googla först... Ringde tidigare till en försäljare som sa att den inte har automatisk stängning men det verkar den ju ha.... Det är en Hörmann promatic 3. Den funktionen skulle räcka bra för vår del. I allafall än så länge.

Sorry för eventuell onödig fråga...

Vi har en Hörmann port med Supramatic motor. Den är programmerad till att stängas automatiskt efter några minuter, och det funkar klockrent. Tror dock att du måste ha IR-detektor (följde med vår motor) för att det skall funka. Dels är det en säkerhetsfunktion (så att inget/ingen kläms) och dels nollställer in/utpassage timern.

Nätverkskamera är ju också ett alternativ om du bara vill kontrollera status och är i närheten att stänga själv.

Annars har ju HS5 BS2 dosan även status funktion. Den funkar ju att styra fyra portar med också.

bygga_bo skrev:
Vi har en Hörmann port med Supramatic motor. Den är programmerad till att stängas automatiskt efter några minuter, och det funkar klockrent. Tror dock att du måste ha IR-detektor (följde med vår motor) för att det skall funka. Dels är det en säkerhetsfunktion (så att inget/ingen kläms) och dels nollställer in/utpassage timern.
Stämmer. Det är lagkrav att det måste finnas nån typ av skydd vid automatisk stängning. Kan vara fotoceller i öppningen, klämskydd i bottengummit el liknande.

Rikard Gjersvold skrev:
Stämmer. Det är lagkrav att det måste finnas nån typ av skydd vid automatisk stängning. Kan vara fotoceller i öppningen, klämskydd i bottengummit el liknande.
Bra kommentar, och den får mig att inse att jag var lite luddig i mitt inlägg... Det jag försökte säga var att jag minns det som att det inte går att programmera automatiskt stängning om IR/fotocell inte är ansluten (vår port har även klämskydd i bottenlisten). Nu har jag inte exakt samma motorenhet som TS, så det kan vara annorlunda i hans fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.