2 307 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Finns det några "dubbeldimmers" av dosdimmertyp?
Jag kan säga först att jag är väldigt dåligt insatt i fackspråket kring dimmers. För mig har dimmers alltid varit en rund ratt som kan reglera ljusstyrkan på en glödlampa, där slutar min kunskap. Nu i vårt nya hus har vi gått all-in på led och alla taklampor är av ledtyp. Alltifrån fast monterade downlights i utanpåliggande burkar med drivers till Ikea takarmaturer med dimbara 230v gu10 led. Nu vill jag alltså kunna dimma dessa lampor. Problemet, inser jag nu, är att de flesta lampor styrs med så kallade kronbrytare. Vad jag fattat finns inga dosdimmers som kan dimma två olika "kretsar"? eller har jag missat nått. Jag skulle helst vilja installera dimmers som är förberedda för hemautomation, typ zwave. Jag har sett att det finns klassiska krondimmers typ schnieder exxakt (samma serie som vi har i huset) men dessa är både dyrare än dosdimmers och har heller inte stöd för hemautomation. Har ni några tips på lösningar??
Om du har byggt med 230V GU-LEDs så har du väl inga drivers?
Det du borde haft skulle varit constant current LED-ljuskällor (spottar), som matades med drivers. Dessa har normalt dimmingsfunktionen inbyggt, och det kan då styras med pushdim, eller tex zwave enheter, även om det senare tyvärr fortfarande är lite bökigt, eftersom det inte finns många drivers som har inbyggd zvawe-mottagarare ännu.
Nu börjar dina problem, eftersom du måste hitta dimmers som fungerar ihop med alla dina olika 230V GU LEDs, det är långt ifrån enkelt.
Det du borde haft skulle varit constant current LED-ljuskällor (spottar), som matades med drivers. Dessa har normalt dimmingsfunktionen inbyggt, och det kan då styras med pushdim, eller tex zwave enheter, även om det senare tyvärr fortfarande är lite bökigt, eftersom det inte finns många drivers som har inbyggd zvawe-mottagarare ännu.
Nu börjar dina problem, eftersom du måste hitta dimmers som fungerar ihop med alla dina olika 230V GU LEDs, det är långt ifrån enkelt.
Jag kanske rörde ihop det, men jag har inte blandat lågvoltsled och 230v led på samma kronbrytare. Jag har en kronbrytare som styr två olika tändningar, den ena tändningen består av 3 armaturer med inbyggda drivers, den andra med bara 1 armatur. Alla armaturer är av samma typ. Sen har jag en del andra kronbrytare som alla reglerar 230v led armaturer med dimbara gu10 led. Här kan det vara så att det är olika armaturer där respektive tändning regleras av samma kronbrytare
Kan inte säga att jag förstår de olika varianterna du har, men om jag fattat kärnfråga rätt, så söker du en dosdimmer ("puck"), helst zwave, som har två utgångar?
Nix, jag har inte sett detta. Men däremot kanske du har plats att lägga extra dimmerpuckar i annat utrymme? Isf kan du tex köra en Qubino i dosorna (som tar ena "kretsen"), och där du kopplar in bägge kronbrytarna, och sedan mha association koppla mot den andra (dolda) dimmerpucken.
Nix, jag har inte sett detta. Men däremot kanske du har plats att lägga extra dimmerpuckar i annat utrymme? Isf kan du tex köra en Qubino i dosorna (som tar ena "kretsen"), och där du kopplar in bägge kronbrytarna, och sedan mha association koppla mot den andra (dolda) dimmerpucken.
Det fungerar säkert utmärkt.vespaman skrev:Kan inte säga att jag förstår de olika varianterna du har, men om jag fattat kärnfråga rätt, så söker du en dosdimmer ("puck"), helst zwave, som har två utgångar?
Men min poäng var att ljuskällorna också måste gilla dimrarna.
Ofta blir det problem med 230V LED, trots att de är "dimbara".
Klicka här för att svara