Är mitt uppe i valet av nytt larm. Har idag Sectoralarm som vi haft i 6 år så det saknar en del features.

Har fått en offert från Verisure som featuremässigt är bra, men jag tycker att det är dyrt (400:-/mån). Jämför med att köpa från Securitas (som är samma väktartjänst som Verisure använder.

Verisure
+Installation ingår.
+De larmar larmtjänst direkt vid konstaterad rökutveckling via kamera
+Nyckel finns på väktarkontoret så de går in och kollar till det vid bekräftat larm (vi åker inte utomlands så ofta, så detta är ingen feature vi kommer änvända ofta då vi nästan alltid befinner oss mindre än 2h hemifrån).
+Känns modernare, tex att man talar med larmoperatören genom högtalare

-Dyrt (1700:-/år dyrare än Securitas)
-Ingen fjärrkontroll, visst man kan larma av via appen men risken finns att vi glömmer det ofta när vi kör direkt in i garaget.
-Kostnad tillkommer vid renovering för flytt av givare

Securitas
+Billigare månadskostnad (260:-)
+Fjärrkontroll
+Kan flytta sensorerna vid renovering

-Oklart om larmtjänst rycker ut på samma sätt direkt
-Installera själv (inget problem igentligen, men vill gärna undvika att de inte rycker ut för att de hävdar att larmet är felinstallerat och de tex inte ser genom kameran)
-24mån bindningstid (inget stort problem då vi tänkt bo kvar, i värsta fall får man väl ta med sig larmet om man skulle flytta)

Vi har 1,1/5 plans hus och skall ha dubbla kameror och rökdetektorer samt 3 brytare.
Båda paketen hamnar på ~6-7000:- efter att jag plockat på extra kamera och rökdetektor samt fjärrkontroller och brytare på Securitas.

Vad hade ni valt? Någon med erfarenhet av någon av bolagen?

Redigerat:
Satt Verisure i huset vi flyttade in i, tänk på att snudd på allt behöver en servicetekniker på plats!

Jag plockade ner en PIR-sensor för att måla bakom, då gick larmet, fick inte montera upp själv utan 700kr för en servicetekniker. Hade jag ringt innan hade jag nog fått sätta upp den igen, men nu var det tvunget att en tekniker kom.

Ska du flytta sensor till annan placering krävs tekniker, flytta centralen? - tekniker, sätta upp en ny punkt - tekniker.
700kr per gång.

Tänk på att kamerorna är av modell "gammal webkamera", och tar enstaka svart och vita stillbilder i låg upplösning, de kan bara nyttjas för att se om det brinner och om någon är där, inte vem.

Och om det kommer nya sensorer så är det risk för att dessa inte funkar med din central, och om du skulle uppgradera centralen, då funkar inte den till dina gamla sensorer, det är bara att hosta upp för nya!

Vi har 12 magnetbrytare och 4 PIR-sensorer, gissa vad det skulle kosta att byta ut ;)

Nej, jag är inte bitter :|

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
Fördelen är ju iallafall med mitt avtal att det är garanti på allt nått som strular så får man det utbytt komponent övervakning ingår visst är det dyrt men det är ju huset oxå jag har det mest för brandlarmet det ändå jag saknar är fjärrströmbytare för inbyggnad och möjlighet att se kameradetektorn själv

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Satt Verisure i huset vi flyttade in i, tänk på att snudd på allt behöver en servicetekniker på plats!

Jag plockade ner en PIR-sensor för att måla bakom, då gick larmet, fick inte montera upp själv utan 700kr för en servicetekniker. Hade jag ringt innan hade jag nog fått sätta upp den igen, men nu var det tvunget att en tekniker kom.

Ska du flytta sensor till annan placering krävs tekniker, flytta centralen? - tekniker, sätta upp en ny punkt - tekniker.
700kr per gång.

Tänk på att kamerorna är av modell "gammal webkamera", och tar enstaka svart och vita stillbilder i låg upplösning, de kan bara nyttjas för att se om det brinner och om någon är där, inte vem.

Och om det kommer nya sensorer så är det risk för att dessa inte funkar med din central, och om du skulle uppgradera centralen, då funkar inte den till dina gamla sensorer, det är bara att hosta upp för nya!

Vi har 12 magnetbrytare och 4 PIR-sensorer, gissa vad det skulle kosta att byta ut ;)

Nej, jag är inte bitter :|
Bra kommentar, problemet vid renovering har vi med dagens larm även om vi lyckats smita undan kostnader hittils.

Kamerorna är jag med på, men det lär väl vara ungefär samma oavsett leverantör.

Andreas_kalmar skrev:
Fördelen är ju iallafall med mitt avtal att det är garanti på allt nått som strular så får man det utbytt komponent övervakning ingår visst är det dyrt men det är ju huset oxå jag har det mest för brandlarmet det ändå jag saknar är fjärrströmbytare för inbyggnad och möjlighet att se kameradetektorn själv
Securitas har också hyranläggning med garanti så där ser jag ingen skillnad.

Fjärrströmbrytare kan köpas till Securitas paket också, dock inget jag kommer använda då jag redan har ett nexa system.

I Sector alarms app kan man se kameran själv, frågan är om man vill det :/

Kan tillägga att min plan är att byta ut larmet mot ett egenköpt istället samt komplettera med riktiga nätverkskameror.

Nu har jag fördelen att svärfar bor och jobbar i närheten och kan "rycka ut" om det skulle behövas.

Kamerorna får jag genom kontakter, och larmet har betalat av sig på 2år med larmfirmornas taxor.

• Gilla
RilleRock och 1 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Kan tillägga att min plan är att byta ut larmet mot ett egenköpt istället samt komplettera med riktiga nätverkskameror.

Nu har jag fördelen att svärfar bor och jobbar i närheten och kan "rycka ut" om det skulle behövas.

Kamerorna får jag genom kontakter, och larmet har betalat av sig på 2år med larmfirmornas taxor.
Låter ju som en bra lösning om man har utryckningshjälp :)

Vi vill ha väktarutryckning och brandövervakning. Dock lägger vi gärna över 10k på själva larmet om vi får ett som uppfyller våra behov och samtidigt en lägre månadskostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.