Sitter i dagsläget med en Vera Lite och en RFXtrx som jag styr mina 433 MHz-prylar med (fr.f.a. mätare för temperatur och luftfuktighet).

Gillar också möjligheten att kunna köpa väggpluggar för 30-40:-/st. istället för 4-500:-/st. (även om man inte får dubbelriktad kommunikation och reliabel elförbrukning).

Tycker dock att gränssnittet på Veran (MiOS) är under all kritik när det gäller användarvänlighet och att jag inte riktigt längre orkar ha den nördiga Android-mentalitet som krävs ("... det är bara att skriva lite egen Luup-kod och konfa kernelen..." ;)).

Har haft möjlighet att pröva Fibaros HC2 tidigare och tyckte GUI:t kändes Appelfierat och enkelt.

Dock verkar det inte finnas möjlighet att koppla in en RFXtrx direkt med USB till HC2. Det verkar dock som att några har fått det att fungera med virtuella devices i HC2 och en Raspberry Pi med RFXtrx:en kopplad till sig.

Är det någon här på forumet som har en liknande setup och som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter?

Är också högst nyfiken på detta då min Zipabox strular och byte till HC2 verkar intressant men inte kostnaden ätt byta ut 35st Nexa enheter.

Ingen som har erfarenhet? Plug-and-play enheter önskas vill inte löda ihop något från grunden.

Håller med, HC2 ser trevligt ut men prislappen..... :S Har just införskaffat mig zipabox med 433Mhz. Har bara kört 433 device än och det funkar bra och smidigt (förutom att jag inte fått rules att funka med mina nexa devices) Av intresse Danp, vad är det för strul du har med zipaboxen?

Hej,

Har kikat på detta, en Global Caché iTach IR modell och TX-433 MHz interface från i-Home borde gå att använda för att styra både Nexa, Nexa-kloner mm tillsammans med HC-2. De har dessutom vänligheten att tillhandahålla RF koder för väldigt många 433 MHz produkter.

Väcker liv i denna tråd. Är det någon som fått detta att fungera riktigt bra än, och utan en massa trix och fix som ovan sa.

Jag har idag Bridge och som ni säkert ser börjar tålamodet rinna ut hos de flesta.

Har idag ca 30 Nexa enheter och 15 tal Zwave, så att byta ut alla Nexa enheter blir för stor kostnad. Vill ha något som är enkelt att installera, och HC verkar ha allt så när som 433. Vill ha ett system som har ett snyggt gränssnitt, enkelt, klarar zwave, 433 samt kamera stöd. Detta verkar dock helt omöjligt att ha alla 3 i samma enhet om det inte blir massa fix och trix?

TS här! Jag fick aldrig HC2 att fungera med RFXtrx433.Köpte en HC2 men valde efter utvärdering att stanna kvar hos min Vera. Jag måste trots allt strul erkänna att det är den bästa lösningen som jag har prövat. RFXtrx433 pluginen till Vera fungerar bra och jag har ett välfungerande system bestående av både Z-Wave och 433mhz enheter.

Enligt Micasaverde själva så ska VeraSecure släppas Q1 2017. Den controllern kommer att ha inbyggt stöd för 433mhz (samt en del andra protokoll som t.ex. Zigbee). Eftersom min egen VeraEdge ändå börjar bli överbelastad så kommer jag att satsa på den modellen, om den nu släpps (modellen har varit på gång länge och lanseringsdatumet har flyttats fram).

znobben skrev:
Väcker liv i denna tråd. Är det någon som fått detta att fungera riktigt bra än, och utan en massa trix och fix som ovan sa.

Jag har idag Bridge och som ni säkert ser börjar tålamodet rinna ut hos de flesta.

Har idag ca 30 Nexa enheter och 15 tal Zwave, så att byta ut alla Nexa enheter blir för stor kostnad. Vill ha något som är enkelt att installera, och HC verkar ha allt så när som 433. Vill ha ett system som har ett snyggt gränssnitt, enkelt, klarar zwave, 433 samt kamera stöd. Detta verkar dock helt omöjligt att ha alla 3 i samma enhet om det inte blir massa fix och trix?
Jag har testat med HC2 och en iTach IP2IR med TX433 från http://i-home.se och det går bra att styra Nexa enheter, både brytare och dimmers, med denna kombo.
Lite stök blir det med att skapa en virtuell enhet och lägga till koder men det fungerar, går inte att göra sliders för dimmers men det går att styra dessa till fasta värden i 15 steg eller nåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.