Hej!
Jag håller på att fundera ut ett sätt att styra ett spånsugsystem i min snickarbod.
Tanken är att använda esp8266 wifimoduler för att styra soleniodventiler till tryckluftscylindrar som i sin tur öppnar och stänger spjäll beroende på vilken maskin som är igång. Anledningen till att jag vill använda wifimodulerna är att jag vill bygga vidare på systemet senare med diverse sensorer och funktioner som jag kan använda mobilen för att kontrollera.

Så till min fråga. Är detta chippet riskabelt att använda? Jag tänker om man öppnar upp för intrång utifrån.

Den stödjer väl WPA2 om jag inte minns fel. Inget system är 100% säkert

Det är nog ingen större fara om du bara tänker igenom vad som är det värsta som kan hända. Givet att WPA2 stöds så kan man ju gardera sig mot övriga risker genom att skicka kommandon enligt någon smart kodning som minskar risken för att någon skulle kunna åstadkomma något via intrång. Man kan ju undvika webinterface med uppenbara knappar eller använda en kompletterande kod som programmet hanterar. Och sen bör man ju ha någon hantering av att man tappar kontakten, kanske att systemet övergår i något säkert läge automatiskt en viss tid efter att det tappat all kontakt med omvärlden, efter ev. krasch/omstart etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.