Någon som kör? Erfarenheter?Jablotron 100 Alarm system: http://youtu.be/uJJbF_lxFbA

J
Hej Jag har JA-100 Larm hemma och har bra erfarenhet ,med den senaste uppdateringen som jag gjorde blev jag mycket imponerad av JA-100 Robin

Hej,
Ska försöka väcka liv i denna diskussion. Har fått JA-100 som förslag av en larmfirma men det är otroligt dåligt med recensioner om detta larm vilket skrämmer mig lite.
Någon mer som har erfarenheter av detta larm?
Jag har hört att appen ska vara riktigt bra samt att det är ett hybridlarm.

Tänkte kolla hur lätt det är, för en amatör hemmafixare, att fixa och dona med larmet själv? Tänkte t.ex. koppla in lås med mikrosensorer för att kunna övervaka om dörrarna är låsta eller ännu bättre ställa in så att man inte kan larma på om in dörrarna är låsta. Hur användarvänlig är JA-100 om man vill kunna dona med larmet en del själv?

Tacksam för svar

RilleRock
Nimater skrev:
Hej,
Ska försöka väcka liv i denna diskussion. Har fått JA-100 som förslag av en larmfirma men det är otroligt dåligt med recensioner om detta larm vilket skrämmer mig lite.
Någon mer som har erfarenheter av detta larm?
Jag har hört att appen ska vara riktigt bra samt att det är ett hybridlarm.

Tänkte kolla hur lätt det är, för en amatör hemmafixare, att fixa och dona med larmet själv? Tänkte t.ex. koppla in lås med mikrosensorer för att kunna övervaka om dörrarna är låsta eller ännu bättre ställa in så att man inte kan larma på om in dörrarna är låsta. Hur användarvänlig är JA-100 om man vill kunna dona med larmet en del själv?

Tacksam för svar
JA-100 är ett extremt kompetent larm på alla sätt.
Ett väldigt bra val av larmsystem speciellt nu när de är är godkända i larmklass 2 och 6 st larmcentraler har idag deras mottagningsmjukvara installerad tex Securitas, Nokas, Lövestad.

Men om du är en hemmafixare kan du glömma att kunna dona med larmet själv då det är endast firmor certifierad av Jablatron/GB Trading som får tillgång till mjukvaran.
Och man kan endast konfigurera systemet via datorn med mjukvaran.

RilleRock
JA-100 är i grunden ett busstyrt system men man kan även via separat sektionskort koppla in vanliga analoga sektioner om man tex byter ut en befintlig äldre anläggning.

Ett busstyrt system innebär i detta fallet att man går i serie eller stjärna från enhet till nästa enhet osv
Kvttar hur man förgrenar systemet bara man håller sig inom total längd av 500m.
Sen kan man sätta på en expander som förlänger systemet 500m till osv

Det hanterar även ett väldigt brett sortiment av trådlösa enheter.

Har man en äldre trådbunden anläggning och byter ut till en JA-100 och har kabel ut till en analog detektor kan man byta ut detektorn och sätta ett litet buschip på kabeln som man sedan kopplar in den nya smarta detektorn i med eller utan kamera.
Man använder alltså befintlig kabel och kan få dit en Pir-kamera som pratar med övriga systemet.

App och "My Jablatron" är helt gratis och det har tillverkaren lovat att så skall det förbli.

RilleRock
En av de häftigare sakerna med systemet tycker jag är att om tex en fastighetsägare har ett hyreshus med ett mindre skydd i med tex lås i teknikutrymmen och brandvarning i förråd/allmänutrymmen så kan man sedan tex sätta en trådlös expander mitt i trapphuset.

Sätta en varsin map, mk, ir samt en rökdetektor i låt säga de 8 lägenheterna som finns i huset och hyra ut det till dem.
De får varsitt område där de själva väljer om det skall till larmcentral eller till sin telefon.
Varje hyresgäst får en separat inloggning till "My Jablatron" där de via appen eller datorn kan se sin anl. och fastighetsägaren kan tex se allas.

Från systemet kan man välja om de skall skickas push eller gratis sms från jablatrons server.

Stort tack RilleRock för ditt svar.
Jag ska kolla med Larmfirman gällande kostnader för att ställa in larmet.

Användarvänligheten verkar super. Pre-alarm på kameradetekorn är ju snygg men för mig gick JA-100 ändå bort pga täcknings- och bildområde på kameradetektorn, blixträckvidd mm. Se installationsmanualen. Hade jag kommit på ett sätt runda de begränsningarna så sutte det en jablotron hemma. Det är bara att lyfta på hatten för den där manöverpanelen med trafikljus. Bara hur snyggt som helst.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.