M
När du sedan pingad 8.8.8.8 hamnar du automatiskt via fibern.

Samma gäller om du vill köra testerna från servern istället.

Jo det går kanske att få till. Dock känns det lite tryggare att göra som jag gör för då vet jag ju garanterat att jag kör via 4G-routern om jag ansluter till det SSID:t. Uppkoppling/nedkoppling går för övrigt förvånansvärt fort. Nu hinner jag med allt inklusive byte till ordinarie router och skicka svaret med MQTT med god marginal på en minut. Ska nog dra ner tiden till var 5:e minut eller liknande, kanske lite överdrivet att kolla varje minut...

Sen tyckte jag att det var lite kul att låta Wemos:en sköta detta och indirekt ha koll på även att Wifi-delen i 4G-routern lever (via oannonserat SSID). Sparar lite ström om man stänger av WiFi helt dock.

M
Ja 5min är gott och väl för ett hem kan jag tycka :)

Ja jo - jag förstår så klart att du blir lite mer upphetsad av att lösa det med Wemos, det är fullt rimligt ;)

hanpa skrev:
Har haft en missad ping (en gång per minut) via 4G-routern på 2 dygn, känner mig kränkt....

Kanske inte är så farligt. Lustigt nog hände det precis vid dygnsskiftet, det kanske var någon serviceåtgärd i mobilnätet då eller liknande. Får se om det blir fler avbrott. Gör ju inte så mycket så länge ordinarie förbindelse fungerar.

En missad ping av 2880 drygt på mer än två dygn...
Fortfarande bara en missad ping, nu snart två veckors loggning. Jag trodde faktiskt inte att 4G-uppkopplingen skulle vara så stabil. Men jag bor ju inte på landet och routern står där den står, går ju inte jämföra med en mobil som rör på sig. Känns rätt tryggt som backup för fiberanslutningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.