Då var det installerat. Blir intressant att se hur det fungerar.

Under hösten 2016 testar Telenor Tikky tjänsten i en pilot för leverans av matvaror. I testperioden samarbetar vi med Mat.se, där du kan välja att få matvarorna levererade innanför din dörr eller hela vägen in i kylskåpet - utan att du behöver vara hemma. Tikky säkerställer att ditt digitala lås du har på din dörr kan ge tillfällig access för varje leverans.

I piloten ingår ett digitalt lås från ASSA ABLOY (Yale Doorman) och en skräddarsydd försäkring från Gjensidige. Tillsammans testar vi framtidens matleverans för att du skall få en lite enklare vardag.

D
Ingen hemförsäkring kommer godkänna detta när det skiter sig. Vad ska Gjensidige garantera?

RilleRock
Och när något händer säger Gjensidige att låset är inte godkänt för fjärrstyrning vilket de inte är.
Godkännandet gäller bl.a. Automatisk låsning och öppning med tag.
Och lämna ut tag till randoom people inte så bra. Inte enligt ett försäkringbolag sett att se det.

Vad händer om något blir stulet?

Undrar hur Gjensidige ställer sig till detta?

Intressant projekt men...

Tag är avaktiverat i testet. Endast kod som fungerar när leveransen kommer.

Jag skulle föredra att leverera via garaget men tyvärr godtas väl inte detta via postnord och andra paketleverantörer. Möjligen kan det godtas av matleverantörer. En funktion för kvittering distribuerat via app skulle annars behövas.

Annars kan jag lätt få ett samtal om att budet står utanför på gatan. Lämpligen anmäls detta också via en app och bara registrerade/betrodda företag kan använda appen på det sättet. Jag öppnar garaget från min egen garageapp, kollar att budet lämnat varan i garaget. Jag kan kvittera via leveransappen som är kopplad till budets app/system. Budet går ut ur garaget, jag stänger porten från appen. Är det matvaror så kan jag ju ha en extra kyl/frys i garaget.

Mycket bättre och säkrare att ta det via garaget, ingen behöver då få tillträde till själva bostaden. Inga koder behövs, jag öppnar själv då budet ringer och kan se vad som händer.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.