Hej!

Vi ska bygga hus i sommar och drog faktiskt igång projektet idag med trädfällning, kommer dra igång en projekt-tråd inom kort för de som vill följa.

Nu till ett litet dilemma jag söker lite hjälp för.. Hur ska jag styra min golvvärme?

Vi kommer ha vattenburen golvvärme på alla tre plan, det tillsammans med ett FTX-aggregat blir huset uppvärmning. Vi kommer köra med en LVP från Nibe som hjärta i systemet.
Huset ska förses med någon form av smarta hem/automation, jag har snöat in mig på Zigbee-protokollet och har redan nu köpt några dimmerpuckar och en Athom Homey Pro för att lära mig systemet och experimentera lite.
Det jag är ute efter med min automation är att kunna ha närvarostyrning på värme och belysning, och jag vill ha ett öppet/utbyggbart system för att kunna nörda ner mig mer vad det lider.

Men styrningen av golvvärmen då? Hur ska jag tänka där, jag gillar ju Tado's lösning och integrationen till Tibber (som är mitt elbolag). LVP'n har jag valt Nibe av samma anledning, nämligen att kunna integrera pannan med Tibber. Jag kommer köpa ett golvvärmepaket från Thermotec, men jag insåg idag att de inte har några som helst "smarta" produkter i sitt utbud, och av vad jag kunnat läsa mig till kan jag inte bara montera Tado-termostater istället och få allt att prata med varann. Så nu är jag inne på att köpa hårdvaran av Thermotec (alltså rör, fördelare, plåtar etc etc etc) och fixa styrningen på annat sätt.

Men jag blir inte klok på vad jag ska ha, går det att få lite vägledning?

• Gilla
Solrosen
  • Laddar…
Vad jag har läst mig till så är den samstämmiga uppfattningen att styrning av vattenburen golvvärme inte lönar sig eller ger ett bra resultat, detta pga av trögheten i systemet.
Kanske ska du fundera ett varv till omkring detta.

Nibe-pannan har också sin reglerfunktion som kommer att styra temp. på utgående varmvatten beroende på utetemp och kurvlutning i reglercentralen, att därefter hänga på ett ytterligare reglersystem blir nog inte optimalt.

Sedan så skulle jag tänka stabilitet för dessa grejor. Ett värmesystem ska funka utan handpåläggning eller meckande i 15-20 år.

• Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vad jag har läst mig till så är den samstämmiga uppfattningen att styrning av vattenburen golvvärme inte lönar sig eller ger ett bra resultat, detta pga av trögheten i systemet.
Kanske ska du fundera ett varv till omkring detta.

Nibe-pannan har också sin reglerfunktion som kommer att styra temp. på utgående varmvatten beroende på utetemp och kurvlutning i reglercentralen, att därefter hänga på ett ytterligare reglersystem blir nog inte optimalt.

Sedan så skulle jag tänka stabilitet för dessa grejor. Ett värmesystem ska funka utan handpåläggning eller meckande i 15-20 år.
Det är mycket möjligt att du har rätt, precis samma argumentation har svärfar som är en grymt duktig byggare (nyss färdigställt sin femte villa) men inte särskilt bevandrad i IT. Men med ditt inlägg får han helt klart lite vatten på sin kvarn.

Har du tips på vart jag kan läsa mer om detta?

LK verkar ju ha ett system som klarar det jag är ute efter, då kan man dessutom koppla deras vattenfelsbrytare till samma system..

Jag håller med om att det kommer fungera dåligt med en närvarostyrd rumsreglering i en villa, systemet är alldeles för trögt för detta. Men vill man koppla upp systemet går det utmärkt att göra detta, ställdonen till golvvärmefördelaren verkar vara vanliga termiska no/nc ställdon (finns 24v samt 230v modeller) dessa fungerar så att man skickar ström igenom dem så värmer de upp en vaxstav som expanderar ställdonet. Dessa går att styra med nästan vad som helst som kan få till en växlande kontakt. Sedan finns det termiska ställdon med 0-10v styrsignal, går att koppla till adruino eller liknande.

Men allt som kräver lite eget pillande kräver också ett ganska stort intresse då det krävs lite efterforskning samt pillande för att det ska funka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.