Letar efter en vanlig brandvarnare som fungerar bra ihop med hörselskada. Har läst någonstans att det ska finnas brandvarnare med en mörkare ljudsignal som är lättare att höra för den som är bullerskadad. Har letat mej blodig på nätet men hittar just inget mer än att det ska finnas.....men VAR?
Någon som har något tips?

Mitt råd är att prata med en hjälpmedelscentral/audionom.

Vi sitter i liknande sits med svärfar. Han hör nästan okej med hörapparaterna inne, men nattetid är han typ helt döv.
Vanlig brandvarnare funkar alltså dagtid men sover han blir det andra bullar.
Vi är inne på att köpa en väckarklocka (som dessutom kan kopplas till brandvarnaren) som har ett tillbehör som läggs under kudden och vibrerar när larmet/brandlarmet går.

Men som sagt, kolla med hörselvården i kommunen där personen bor, man kan får god hjälp, och ev gratis/billigare hjälpmedel genom dem.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
C Croft skrev:
Letar efter en vanlig brandvarnare som fungerar bra ihop med hörselskada. Har läst någonstans att det ska finnas brandvarnare med en mörkare ljudsignal som är lättare att höra för den som är bullerskadad. Har letat mej blodig på nätet men hittar just inget mer än att det ska finnas.....men VAR?
Någon som har något tips?
Kan inte svara på det , men vet att audiologen på de regioner jag stött på, har brandvarnare som skickar till ett varseblivningsystem, tex Bellman , så du kan få larm på speciell klocka på armen , eller vibrator i sängen. Vibrerar mkt starkt.

Audiologen i din regionen borde kunna ge mer info.

Även sett modifierade brandvarnare , som skickar sin varning så rejäl ringklocka tar upp det.

Går o göra än mer lösningar men det kräver mer lösningar eller mer kunskaper i programmering osv.

tveksamt tveksamt skrev:
Det här systemet funderar vi på: [länk]

Ingen koll på just den butiken dock, var första träffen jag fick upp nu bara.
Det är det systemet jag sett hos audiologen, fungerar mkt bra.

tveksamt tveksamt skrev:
Mitt råd är att prata med en hjälpmedelscentral/audionom.
Precis så.

Kanske är enklare o billigare o skaffa något via larm företag, som tex Versure, Alert Alarm, ect då bevakas det dygnet runt extern både för brand , inbrott och jag tror t.o.m. att det finns vatten larm,

Ett alternativ är brandvarnare med blixtljus, då behöver inte svärfar komma ihåg att sätta på sig "armbandsuret" varje dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.