6 035 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Vilken fräs för spårning av golvspån?
Handöverfräs med hålkälsstål funkar, blir några vändor men man tjänar "en del" på det *ler*
/Kent
/Kent
Denna (22mm för 20-slang) körde jag med:
http://www.familjenlindstrom.se/images/fras.jpg
och så här blev det:
http://www.familjenlindstrom.se/images/golvvarme_gles/
http://www.familjenlindstrom.se/images/fras.jpg
och så här blev det:
http://www.familjenlindstrom.se/images/golvvarme_gles/
Hej Hahel!
Slangen är förmodligen 20 mm och spridningsplåten bygger på ytterligare ett par mm.
Lämplig fräs torde vara 24 mm, och jag föreslår en notfräs i en handöverfräsmaskin styrd av en stångcirkel eller schablon för att klara av de 180-gradiga kurvorna
Såga raksträckorna med en handcirkelsåg styrd av skena.
Sedan är frågan om Dina golvspånskivor år tillräckligt tjocka för denna operation.
per
Slangen är förmodligen 20 mm och spridningsplåten bygger på ytterligare ett par mm.
Lämplig fräs torde vara 24 mm, och jag föreslår en notfräs i en handöverfräsmaskin styrd av en stångcirkel eller schablon för att klara av de 180-gradiga kurvorna
Såga raksträckorna med en handcirkelsåg styrd av skena.
Sedan är frågan om Dina golvspånskivor år tillräckligt tjocka för denna operation.
per
Tack allesammans för tipsen, jag måste kolla upp golvspånets tjocklek.
Liten sidofråga som kanske hör hemma i annan sektion av forumet.
Jag misstänker att det kommer bli tunnt med material (om något) i skårorna.
Hur gör man för att fixa hållfashet/böjstyvheten, vilken riktning bör man lägga spåren?
(Tvärs golvreglarna?) och måste jag på med golvspån+gips/spackel för att få det stabilt nog för klinker?
/Håkan
Liten sidofråga som kanske hör hemma i annan sektion av forumet.
Jag misstänker att det kommer bli tunnt med material (om något) i skårorna.
Hur gör man för att fixa hållfashet/böjstyvheten, vilken riktning bör man lägga spåren?
(Tvärs golvreglarna?) och måste jag på med golvspån+gips/spackel för att få det stabilt nog för klinker?
/Håkan
Själv hade jag nog försökt lägga ett lager golvspån under dessa spånskivorna så slipper man fundera så himla mycket och kan gå på det medan man jobbar. För klinker så måste du ha golvgips som underlag. Glöm inte att märka ut ordentligt så du inte drar skruvar i rören! Lätt man glömmer just det och sen står man där.
Om det är våtrum så tänk på fall kontra klinkersstorlek, är trevligare att bygga fallet med gipsskivorna och masonit än att dra upp det med flytspackel eller ännu värre fixet *rys*
Är det våtrum så skall det vävlappar på varenda liten skruv med samt remsor i skarvar, ett perfekt underarbete gör det mycket lättare att få det snyggt, fixen fixar inte allt.
Och om det är våtrum så tänk på skruvarna till toastolen, det skall vara varmt om fötterna där, inte blött *s* och just det är grymt lätt att missa.
/Kent
Om det är våtrum så tänk på fall kontra klinkersstorlek, är trevligare att bygga fallet med gipsskivorna och masonit än att dra upp det med flytspackel eller ännu värre fixet *rys*
Är det våtrum så skall det vävlappar på varenda liten skruv med samt remsor i skarvar, ett perfekt underarbete gör det mycket lättare att få det snyggt, fixen fixar inte allt.
Och om det är våtrum så tänk på skruvarna till toastolen, det skall vara varmt om fötterna där, inte blött *s* och just det är grymt lätt att missa.
/Kent
Du har inte funderat på "min" metod?
Övergolv (parkett/klinker)
Limskruvad golvgips
Limskruvad glespanel
Slang/plåtar
Limskruvat golvspån
Bjälklag c/c 60 Kertobalkar 45*225
http://www.familjenlindstrom.se/images/golvvarme_gles/
Då kan du få klinker/parkett i exakt samma nivå
http://www.familjenlindstrom.se/images/kok_mat.jpg
Övergolv (parkett/klinker)
Limskruvad golvgips
Limskruvad glespanel
Slang/plåtar
Limskruvat golvspån
Bjälklag c/c 60 Kertobalkar 45*225
http://www.familjenlindstrom.se/images/golvvarme_gles/
Då kan du få klinker/parkett i exakt samma nivå
http://www.familjenlindstrom.se/images/kok_mat.jpg
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Välskruvat!ByggaNytt skrev:
Jag har också lagt golvvärme, men under spånskivorna. Hur går det med rörens värmeutvidgning? Rören ligger ju dikt an trä hela tiden.
Mina rör "växer flera cm/raksträcka. Naturligtvis beroende på hur långa sträckorna blir.
Jo, mångra skuv blev.... fick tidvis kyla ned skruvdragarna med tryckluft när tempot var som värst 
Jag har inte märkt några problem med utvidgning, jag gjorde ju egna "vändplattor" samt limskruvade golvgips överallt så mina slangar har ingen möjlighet att ta vägen någonstans!
Jag har inte märkt några problem med utvidgning, jag gjorde ju egna "vändplattor" samt limskruvade golvgips överallt så mina slangar har ingen möjlighet att ta vägen någonstans!
Klicka här för att svara