Jag behöver primärt en klyvsåg för några jobb. Tänkte först köpa en DeWalt D27105. Dock så är klyvbehovet ett par specifika moment, förövrigt så kommer jag att använda kap mer än klyv. Har nu börjat fundera på att istället köpa en Bosch 10SD och en billigare klyv typ Julas

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=632820774&pf_id=SE-244051

eller

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=632820774&pf_id=SE-278507

Frågan är om pressionen på dessa billiga klyvsågar, är det att slänga pengarna i sjön? Går det t.ex att kapa ett antal 60cm skåpsidor med hjälp av parallellanslaget och få vinkelräta snitt och lika höga skåpsidor?

Tompa

Jag har avverkat två billiga klyvsågar och anslagen är absolut det sämsta med dem... (Atikasågen på bilden har jag dock inte testat.)Om man gillar att bygga lite egna förstärkningar,jiggar/gizmosar fungerar det OK. Fast billigast och bäst i budgetavdelningen är nog vanlig cirkelsåg och en rak bräda (eller alu-profil) :)

Kanske en kap/ger/klyvsåg av bra kvalitet kan vara ett alternativ? Typ Dewalt 742, 743?

Här står en hel del matnyttigt (främst Bosch & DeWalt men även lite annat)

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19426

Frågan är om pressionen på dessa billiga klyvsågar, är det att slänga pengarna i sjön? Går det t.ex att kapa ett antal 60cm skåpsidor med hjälp av parallellanslaget och få vinkelräta snitt och lika höga skåpsidor?
Ska du köpa en billig modell så se ändå till att den har:
-Långt anhåll (Längre anhåll = lättare att ligga an mot)
-Stabilt anhåll (gärna dubbel låsning så det inte flexar, gör det det så kan du glömma precisionen)
-Tillräckligt krafig motor förståss (vissa budgetmodeller är i klenaste laget)
-Kolla upp kvalitén på klingan, är den kass så kan en ny bra kosta lika mycket som sågen.

Visst duger så gott som alla sågar till att klyva en regel, men då det rör sig om skåpssidor som du nämnde så vill man ju gärna ha lite mer precision, något som ofta(dock inte alltid) är bristvara hos "budget-maskinerna"

Hoppas det var en liten vägledning.

/AB

äsch, ja håller mig till "atta köpa billigt är att köpa dyrt" ? :)

Den större Herculesklyven på Bauhaus funkar bra och är billig. Kanske vill du ha en annan klinga om du skall kapa i skivor med faner.

Jag har en billig klyvsåg sedan många år, och den fungerar tillfredställande. Det gäller ju endast att klingan snurrar runt, för att det skall fungera. Men det är klart att anhållet kunde varit bättre, men jag använder mina snabbtvingar och en vinkelprofil i alu som anhåll. Men man kan inte ha anhållet för långt (längre än bordet) då det vill tvinga brädan. Men vill man uppnå maximalt snitt när man klyver brädor, då får man satsa på en regäl bandsåg, och sådana brukar vara över 2 meter höga 8-)

Det du önskar i första hand är funktionen som en justersåg har, dvs möjlighet att kunna kapa skivmtrl. Visst fungerar en billig såg men du måste nog själv fixa till extra stöd. Jag har en billig bordsåg från Bauhause där sågen fungerar bra men bitarna som man byggde upp sågbordet med runt själva sågen vara rena "skiten" inga plana ytor här. Har gjort egna som enkelt kan tas bort och flyttas efter behov. Om du tänker använda spånsug så fungerar det dåligt på billiga sågar, det fungerar inte och verkar mest vara ditskruvad för att kunna påstå att den är förberedd för detta.
Så en billig såg kräver viss justering och modifiering.

AndersS skrev:
Jag har en billig bordsåg från Bauhause där sågen fungerar bra men bitarna som man byggde upp sågbordet med runt själva sågen vara rena "skiten" inga plana ytor här.
Den billiga sågen med plåtbord är svår att få bra - den större som kostar några hundringat till har bord i alu och där är det bara din förmåga att skruva ihop bordet som styr hur rakt det blir. Inga problems alltså.

Hej Tompa 01

Dela skåpsidor säger Du.

Med risk för att vara tjatig skriver jag:

frigolitskiva - snygga sidan neråt - styrskena - handcirkelsåg med skarp klinga. Sågdjup = materialet + ett par mm.

Gäller det många skivor så gör en enkel fixtur, jag har visat en sådan i tidigare tråd under rubriken "handcirkelsåg -sågsätt". I just Ditt fall görs anhållen lika höga som tjockleken på Ditt material.

Kolla att snittet verkligen blir vinkelrätt i "båda riktningarna".

per

Många tänkvärda svar, tackar för dem. Pernittas lösning har jag funderat på tidigare, gärna med en TS55’a, tilltalande lösning för fina snitt. Men en riktig klyvsåg har jag saknat och kan tyvärr inte riktigt ersättas med en aldrig så bra handcirkel.

Tyvärr har jag ingen Bauhus i närheten. Skall dock se om jag kan övertala någon betrodd kamrat att åka dit och se på deras såg. Givetvis är parallellanslaget en svag punkt på billiga maskiner. Tyvärr är det ju även anslaget som är viktigt om man skall göra en ”serie” med samma mått. Men då det inte är så ofta som detta krävs så kanske man kan acceptera lite mer bök genom att tvinga fast en bräda själv som anslag.

Får fundera lite till. Kanske det istället blir en klok klyv och avvaktar med kapsåg tills den verkligen behövs. Eller så kompromissar jag och tar DW27105:an. Beslutångest.

Tompa

Du hittar de här billiga sågarna på de flesta byggmarknader under lite olika namn och utseende men konstruktionen och prisbilden är ungerfär lika, skiljer några hundralappar.
Kolla på internet t.ex. DUAB, Clas Ohlson, Jula så bör du se några exempel.
Och har de sidobord i plåt med snedstag, räkna med att få modifiera. Sågbordet är nästan alltid i aluminium.

Tänkte bara avsluta tråden och tacka för era synpunkter. Efter att ha tittat på en del billigare varianter som jag inte gillade så köpte jag en GTS 10. Skulle nog ha räckt men en PTS10’a, men då jag inte kunde hitta någon att ”känna på” så vart det denna som jag åtminstone provkört och gillade. Merkostnaden (ca dubbla priset) mot de andra tänkbara billigare varianterna var försvarbar, och jag hoppas slippa vara efterklok och svära över att jag var för snål.

Tompa

Tompa01: Vad kostade den sågen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.