1 950 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Centraldammsugare
Hej
Jag tänker installera en centraldammsugare och skulle gärna vilja ha lite tips/råd. Vårt hus är på 240kvm. Ca 140 i bv och 100kvm en trappa upp. Är detta för stor yta för att bara ha ett uttag per våningsplan?
Jag tänkte placera dammsugaren i ett pannrum i en angränsande byggnad. Men det skulle innebära att jag måste gräva ner sugröret på en sträcka av 4 m under vår uteplats och därefter dra röret under torpargrunden. Är det några problem med att göra detta? Jag tänker på tjäle osv...
Hur kraftig maskin behöver jag? Jag tänker mig att röret går ca 10-12 m (nergrävd + under huset, sen ett stigande rör som går upp till bv och ov, totalt ca 6m vertikalt. Och därefter en sugslang på kanske 10 m. Är detta stora sträckor för en centraldammsugare?
Nån som rekommenderar ett speciellt märke/modell?
Alla tips emottages tacksamt!
/Jimmy
Jag tänker installera en centraldammsugare och skulle gärna vilja ha lite tips/råd. Vårt hus är på 240kvm. Ca 140 i bv och 100kvm en trappa upp. Är detta för stor yta för att bara ha ett uttag per våningsplan?
Jag tänkte placera dammsugaren i ett pannrum i en angränsande byggnad. Men det skulle innebära att jag måste gräva ner sugröret på en sträcka av 4 m under vår uteplats och därefter dra röret under torpargrunden. Är det några problem med att göra detta? Jag tänker på tjäle osv...
Hur kraftig maskin behöver jag? Jag tänker mig att röret går ca 10-12 m (nergrävd + under huset, sen ett stigande rör som går upp till bv och ov, totalt ca 6m vertikalt. Och därefter en sugslang på kanske 10 m. Är detta stora sträckor för en centraldammsugare?
Nån som rekommenderar ett speciellt märke/modell?
Alla tips emottages tacksamt!
/Jimmy
Är inte så duktig på tekniska grejor, men jag kan iallafall råda dig att ha åtminstone 2 uttag på bottenvåningen o ev 2 uttag även på ovanvåningen. Man kan ju få slangen i olika längder, men att ha alltför lång slang är inte speciellt smidigt. Sen är det även bra att ha en slang per våningsplan, detta för att slippa bära slangen upp o ner för trappan.
http://www.google.se/search?q=centr....mozilla:sv-SE:official&start=40&sa=N
Som någon brukar säga: Ibland är det lättare att googla för att hitta saker i forumet.
Som någon brukar säga: Ibland är det lättare att googla för att hitta saker i forumet.
Finns en firma i bromma som heter sdc eller något sådant. Dom säljer alla märken och säljer också adaptrar däremellan så du kan ha vilken maskin, vilket rörsystem och vilka städprylar du vill tillsammans. Köpte där för en månad sedan och kan starkt rekomendera dom och dom vet också fördelar och nackdelar mellan de olika märkena utan att för den delen alltid förorda det dyraste alternativet.
Jo, där handlade jag! Om jag inte minns fel var det på rekommendation av MathiasSskogstomten skrev:
http://www.abc-cdsug.com/
Jo, där handlade jag! Om jag inte minns fel var det på rekommendation av MathiasSByggaNytt skrev:
http://www.abc-cdsug.com/[/quote]
Jepp, dom är grymma på centraldammsugare. Förutom att dom inte gjort annat de senaste 25 åren så jobbar dom också med många olika märken (alla?) vilket gör att man på ett enda ställe enkelt kan få en bra jämförelse gjord.
Klicka här för att svara