4 698 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Dewalt 351 Cirkel sågen
Jag har en 351:a. Jag tycker den funkar prima till grovjobb - och hårt arbete. Jag har inte varit varsam med min såg. Den lever rövare (men det gör väl alla cirkelsågar).
Den är ok, men jag skulle nog valt en hitachi istället om jag köpt idag. Kompisen har en med mjukstart. Det har inte 351:an. Jag har fått byta fjädern till klingskyddet - 19 kr kostade det. Fjädern blev ganska snabbt slapp när jag använde sågen som mest. Eftersom jag har en kap, klyv, gersåg så var mitt behov en en smidig och ganska lätt såg.
Ett plus i kanten är att utblåset som passar prima till en kärcherdammsugare. Jag vet inte hur det är med andra cirkelsågar... Nackdelen är att utblåset är på fel sida för en vänsterhänt, men det är säkert ett generalfel hos alla märken som en vänsterhänt får lida för.
Den är ok, men jag skulle nog valt en hitachi istället om jag köpt idag. Kompisen har en med mjukstart. Det har inte 351:an. Jag har fått byta fjädern till klingskyddet - 19 kr kostade det. Fjädern blev ganska snabbt slapp när jag använde sågen som mest. Eftersom jag har en kap, klyv, gersåg så var mitt behov en en smidig och ganska lätt såg.
Ett plus i kanten är att utblåset som passar prima till en kärcherdammsugare. Jag vet inte hur det är med andra cirkelsågar... Nackdelen är att utblåset är på fel sida för en vänsterhänt, men det är säkert ett generalfel hos alla märken som en vänsterhänt får lida för.
351 är en modifiering av den tidigare ELU-sågen. Jag har en ELU sedan 20 år och den är lätt och smidig. Det enda jag fått göra är att justera stoppet för klingskyddet och returfjädern. En såg utan några finesser men med sågfot i aluminium och det är inga problem att klyva 2 tum, det orkar den och den verkar ha bra lagring, inget wobbel trots ganska flitigt använda för hus/hobbybruk.
Har två klingor jag byter med, en "skrot" och en "fin". De kan i princip ha samma tandning men att du sparar "fin" där du vill ha lite extra bra resultat.
Har två klingor jag byter med, en "skrot" och en "fin". De kan i princip ha samma tandning men att du sparar "fin" där du vill ha lite extra bra resultat.
Hej!
Och det är enkelt att anpassa den till olika skenor, exempelvis Festools.

Det beror på att sulan i aluminium har införlivade fästen för "glidskor". I en tidigare tråd kan Du studera hur man tillverkar egen styrskena.
Eftersom jag uteslutande använder sågen på skena, har jag tagit bort klyvkniven och dessutom låst klingskyddet i uppfällt läge. Sågen har inte mjukstart, och jag vet inte varför man egentligen behöver det.
per
Och det är enkelt att anpassa den till olika skenor, exempelvis Festools.

Det beror på att sulan i aluminium har införlivade fästen för "glidskor". I en tidigare tråd kan Du studera hur man tillverkar egen styrskena.
Eftersom jag uteslutande använder sågen på skena, har jag tagit bort klyvkniven och dessutom låst klingskyddet i uppfällt läge. Sågen har inte mjukstart, och jag vet inte varför man egentligen behöver det.
per
Jag har en Bosch PKS 40 som jag fick med när jag köpte lite andra verktyg, och den är i klass med Smeck&Decker...Jag har den bara för att kapa gamla golvplank och annat plank (ca 15mm tjockt) som jag rivit ut ur vårt hus när jag renoverat, som vi har och eldar med, och den cirkelsågen är katastrof. Den är väldigt klen och stöter man på enknast i virket stanar den nästan. PKS 54 är kanske starkare (och har större klinga) men ändå...Hitachi har jag däremot hört väldigt mycket bra om, så hade jag köpt en cirkelsåg för annat än att bara kapa saker jag ska elda upp hade jag nog kollat på HitachiJosse skrev:
/Kristian
Hej!
Tråden hittar Du 16 jan 15.09 och 5 mars 13.54
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19407
per
Tråden hittar Du 16 jan 15.09 och 5 mars 13.54
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19407
per
Klicka här för att svara