Hej!

Skall försöka installera sjövatten till torpet som komplement.
Tänkte mig en sugande för att slippa dra kablage.Pumpen placeras därför vid en vattentank ca 3 m. över sjön samt ca 300m ifrån sjön. Kapacitetsbehovet är måttligt.
Är detta orimligt långt ifrån sjön? Vilka krav måste jag ställa på pumparna? Räcker det med enkla JULA, Biltema-typer eller måste det vara värre grejor?

mvh

J
 
Ditt problem lär vara 300m sugledning.... Enligt Rinkabyrör så är tryckförlusten i en 40-32mm slang 1,4m/100m slang vid 25l/min och 2m/100@35l/min. Även vid ett lågt flöde kommer du med dina 3m sughöjd att hamna farligt nära gränsen för vad pumpen klarar. Kavitation och haveri lär vänta....

Det finns inte en pump i världen som kan åstadkomma mer än 10m sughöjd så sätt pumpen i andra änden så att den trycker istället. Då kan det nog funka med en vanlig ifrån Jula.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.