Har tänkt att få en fullstor mdf skiva CNC fräst enligt Festools hålbild. Jag hittade en del gamla anteckningar angående håldiametern på Festools originalskivor.

Tydligen så är de tidiga MFT skivorna av ngn anledning mellan 19.30-19.90 mm i diameter och
nuvarande skivor ligger runt ca 20.15-20.20. Jag har förmodligen hittat dessa siffror på F.O.G och via Qwas hemsida.

Jag har mätt på mitt (nya varianten) MFT bord och de verkar vara runt 20.10 +- 0.05 mm.

Ni som har fått skivor CNC frästa, har ni beställt 20 mm i diameter och sen får man ta feltoleransen som den är?

Tänkte även passa på att få en mall fräst i samma veva enligt förslag i trådarna nedan.
Går ut på att fräsa en skiva med håldiameter 30 mm och sedan använda mallring och 20 mm frässtål.

Jag har sett att en del har provat den varianten och funderar om det funkar bra, eller om mallringarna inte har tillräcklig precision för att få allt OK.

http://www.andyausten.co.uk/stuff/mft%20jig.jpg

http://www.talkfestool.com/vb/festool-tips-techniques/1352-make-your-own-mft-top-12.html

Jag använde 20mm när jag gjorde min skiva och Festoolsprylar har passat fint, dock så var dogsen jag kööpte av en medlem här på forumet något för stora vilket jag löste med att slipa ner dem i en svarv. Tror de var ganska precis 20.0 och de sat då rätt hårt i min skiva.

Ett alternativ till att göra en mall är om du har tillgång till RA32 från Bosch eller LR32 från Festool. Du kan då fräsa två rader med hål på sidorna på en skiva och sedan använda dessa för att få rätt fördelning. Då tänker jag mig att du först refererar från ena kanten (till de två raderna) och sedan en annan kant för resten av hålen. När skivan är helt färdig sågar du bort de första två raderna.

En mall med 30mm hål och mallring funkar säkert men du måste då tillverka "specialdogs" som kan låsa mallen på skivan.

Det förfarande som är "tested and true" är att först borra ur hålen med exempelvis ett 16 mm borr, och sedan mallfräsa med ett kopieringsstål. Som mall kan man använda antingen en specialfräst metallmall om man vill vara fancy, eller också kan man låna en MFT-skiva att ha som mall. Det blir oerhört bra med att kopiera från en originalskiva.

Laddat ner den och Har för mig att jag skalan inte stämmer alls... dubbelkolla gärna om ni tänker använda den

Lämnade i väg följande ritningar för prisuppgift att få skivorna CNC frästa. Har fotat med telefonen så det syns lite dåligt.

Stora skivan 1220*2440 med urtag för en fräsplatta annars 20 mm hål 19mm mdf.
Lilla skivan ca 1050*1440 med 30mm hål + 1 rad 20 mm hål 16 mm mdf.

IMG_6374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick svar från ett snickeri idag. Är det ngn här som vet ungefärlig timdebitering för CNC körningar?
Jag hade tippat runt 700-800:- /timme. Med den taxan verkar det ta VÄLDIGT LÅNG TID att fräsa de här 2 skivorna.

De skulle ha 6000:- + moms. Då är det HELT ointressant för min del.. Hade tänkt på sin höjd 2000:-.
Eftersom jag är lekman på området så undrar jag om ngn mer insatt kan ge en rättvis uppskattning av jobbet för dessa skivor. Det kanske är där man hamnar, då är det bara att skrota saken för mig, eller ska man kunna hitta ngn som gör det i 2000:- klassen?

Jag skulle få betala nånstans runt 3000:- för en skiva, har för mig det var ink. moms, men är inte helt säker.
Tyckte det var för mycket och fräste egna hål med Boschs hålradskena.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag gjorde några mindre bord och fräste då ut tre skivor från en fullstor skiva hos en lokal firma. Kommer inte heller riktigt ihåg vad det kostade (och hittar inte tråden...) men det var strax över tusenlappen har jag för mig inklusive materialet då.

badtastex skrev:
Jag gjorde några mindre bord och fräste då ut tre skivor från en fullstor skiva hos en lokal firma. Kommer inte heller riktigt ihåg vad det kostade (och hittar inte tråden...) men det var strax över tusenlappen har jag för mig inklusive materialet då.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...mft-i-bankskiva-5.html?perpage=15#post1691778
Var i den jag hittade mitt pris imorse, och minns att du postade dina priser där. :)

Tack FredrikR, du har bättre koll på dina 5k+ inlägg än jag har på mina få... ;)

Verkar dock stämma med mitt minne, ~500kr för skivan och ~550kr för arbetet. Sedan blev det inte 30mm till slut då det skulle bli problematiskt med tvingarna. Tror jag valde 22mm till slut.

Gjorde en mallplåt med 20mm hål genom en kontakt på jobbet för ett tag sedan och provade den ikväll. Det här blir nog min metod för nästa MFT-skiva...

MFTTemplate.jpg

Eftersom mallen har samma hålstorlek som den slutliga skivan skall ha så måste man använda ett kopierstål, i mitt fall ett med toppmonterat lager. Tanken är väl sedan att man kan tvinga fast mallen i ena hörnet av skivan och göra alla hål. Därefter kan man flytta mallen och fästa den med "dogs" som går igenom mall och skivan.

Masses här på forumet har gjort liknande mallplåt men hans är mer anpassad för fräsen eftersom den istället använder kopierhylsan så hålen är något större. Tror även att han gjort speciella dogs för dessa hål.

• Gilla
tedca och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.