Står inför ett inköp av multisåg men har problem att bestämma mig vad ska satsa på.

Hur är Feins FMT250Q Multitalent?
Verkar ju ligga i rätt kurs eller finns det något annat där runt 2000kr?
Vill ha bladbyten utan verktyg vilket den modellen verkar ha.

Nej, där behöver du insexnyckel. För 2500 får du fmm350 från prishammeren.dk

Du är helt rätt ute när du tittar på verktygslöst bladbyte. Har du budget så köp Fein eller Bosch GOP 300. Det är inte fel att betala extra för att köpa ett kit med rikligt med förbrukningsmaterial för bladen drar iväg när man köper dem ett och ett.

Jckssn skrev:
Hur är Feins FMT250Q Multitalent?
Verkar ju ligga i rätt kurs eller finns det något annat där runt 2000kr?
Vill ha bladbyten utan verktyg vilket den modellen verkar ha.

jonmo skrev:
Nej, där behöver du insexnyckel. För 2500 får du fmm350 från prishammeren.dk

"Q" står för snabbfäste... så där har du nog fel jonmo...
Jag kan dock hålla med dig om 350`n som är riktigt trevlig och är både tystare och mindre skakig än 250`n

Jag skaffade en Bosch GOP300 för inte så länge sen och anledningen till att det blev den var just att snabbfästet verkade smidigare än Feins variant. Ingen sprint som kan tappas vid byte, och möjlighet till att ta bort sliptillsatsen utan att plocka bort slippappret.

Beställde från http://www.lefeld.de med stora tillbehörssatsen och L-boxx för runt 2900:- inklusive frakt.

Ah, my bad! Såg inte den när jag gjorde en snabb googling.

Jag skulle dock ändå satsa på 350, inte för effekten utan vibrationsdämpningen. Omg vilken skillnad det var när jag testade den. Äger själv FMM250Q, sedan ett par år. Kan inte motivera uppgradering då jag inte är proffs, annars skulle jag nog göra det.

• Gilla
Remne
  • Laddar…
Vid köp från danmark hur fungerar det då vid eventuella garantiärenden och är det samma stick-kontakt?

Sen ifall man går upp på en FMM 350, finns dom att köpa med Systainer T-loc eller är det något man måste köpa löst sen?
Vore ju fint att kunna köpa maskinen i "rätt" låda direkt.

P
jonmo skrev:
Ah, my bad! Såg inte den när jag gjorde en snabb googling.

Jag skulle dock ändå satsa på 350, inte för effekten utan vibrationsdämpningen. Omg vilken skillnad det var när jag testade den. Äger själv FMM250Q, sedan ett par år. Kan inte motivera uppgradering då jag inte är proffs, annars skulle jag nog göra det.
Varför måste man vara proffs för att uppgradera? jag sålde en Fein 250 för ett tag sedan och köpte batteriversionen.. sålde den och nu imorgon tittar visst en vecturo hem såg jag på postens tracking sida.. jag är inte proffs, en helt vanlig person som vill njuta av livets goda:) *fast jag har väl lite skumma dragningar till snickeriverktyg får jag erkänna..

FFX hade Fein 350 för 199 pund
http://www.ffx.co.uk/tools/product/Fein Fmm350Q 4014586877570 240V New Multimaster 350Q Top Kit 350W

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Stickkontakten är densamma.

Hur garantiärenden funkar vet jag inte men eftersom du köper Fein så behöver du väl inte oroa dig ;) Jag har dock handlat tre ggr (bla min FMM250Q) från Prishammeren och dom är väldigt serviceinriktade och svarar snabbt på mail.

Systainer får du köpa löst, men det bär ju emot eftersom lådan till Feinen är så bra. Det är den enda icke-systainern jag har...

pleqtiz skrev:
Varför måste man vara proffs för att uppgradera? jag sålde en Fein 250 för ett tag sedan och köpte batteriversionen.. sålde den och nu imorgon tittar visst en vecturo hem såg jag på postens tracking sida.. jag är inte proffs, en helt vanlig person som vill njuta av livets goda:) *fast jag har väl lite skumma dragningar till snickeriverktyg får jag erkänna..

FFX hade Fein 350 för 199 pund
[länk]
Som ägare till fräs, sänksåg, lampa, skruvdragare samt ytterligare prylar från Festool trots att jag bor i lägenhet förstår jag dig definitivt.

Nice price, Ts får kolla växelkurser och fraktpriser för att hitta rätt erbjudande. Dock inte rätt kontakt i UK...

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Har själv en gop 250 och tycker inte det är besvärligt att behöva använda nyckel för verktygsbyte. Däremot byts den nog snart ut mot en sladdlös makita. Sladd vs sladdlös tycker jag är viktigare och förbannar mig själv att jag inte tänkte på det då jag köpte gop 250n. Dom gånger jag använt den har en sladdlös varit mycket smidigare.

dof skrev:
Däremot byts den nog snart ut mot en sladdlös makita.
Nu förstår jag inte hur du menar. Behöver man inte minst två av alla verktyg för att kunna klara ens de mest basala projekt?

Oaktat detta förstår jag vad du menar. Jag är synnerligen nöjd med min GOP 300 men ändå när jag en misstanke om att det hade varit väldigt bra med en trådlös. Funderar på att komplettera med antingen en naken GOP 10.8 eller en naken Makita LXT då jag har båda batteriserierna. 300:an kommer ändå vara kvar för mer omfattande jobb, typ kratsa bort gammal fog från ett helt badrum etc.

Redigerat:
Det finaste med snabbfästet är nog egentligen att det är så smidigt att ändra vinkel på bladet, det gör jag nog betydligt mycket oftare än att byta verktyg. Utan snabbfäste så skulle man nog istället stå och såga i mycket krångligare vinklar.

• Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Nja har inte obegränsat med utrymme i garaget och finns inget mer jag avskyr än att stå och jobba med verktyg som inte fungerar som jag vill. Förstår smidigheten med snabbfästet och har inget mot det men är ingen dealbreaker för mig. Det är däremot sladden.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.