Fick häromdagen ett tips på ett grafitstift (tänk blyertsen i en blyertspenna fast 15-20mm i diameter) av Jac. Stiftet är mjukt och kräver bara ett lätt tryck för att "färga av sig", vilket gör det utmärkt för att rita över stora ytor inför planslipning eller för att skriva på olika delar (däremot värdelöst att dra skarpa streck med). Stiften fanns att köpa i en konstrnärsaffär för 25kr eller så. En utmärkt investering.

Med tanke på ovanstående - fyll på med tips om smarta saker du använder när du snickrar/pular som du inte hittar i järnhandeln.

• Gilla
Real7
  • Laddar…
Börjar själv med:

1) Bakplåtspapper från ICA (konsum funkar säkert också). Bra att ha mellan strykjärnet och träet när man tex vill limma faner eller med fukt få skador i träet att resa sig.

2) Nyss nämnda strykjärn, gärna i miniformat (modellbyggar-affärer)

3) Stifthållare med 2mm stift. Stift finns i massor av olika hårdheter, har jag 3 olika, alla i olika fabrikat/färg av stifthållare så att jag lätt får rätt. Hittas tillsammans med passande vässare i pappers- eller konstnärsbutiker.

Intressant tråd =) Jag kan ju säga att varje Ikea resa har slutat med att jag fått med mig x antal av deras pennor.
Dels är dom små behändiga att ha i arbetsbyxorna utan att dom går av, dels är dom gratis. Men den största användningsområdet är deras diameter, av någon anledning så är det precis en Ikeapenna som behövs som distans.

Exempelvis så satte vi nytt kök och väggen var tydligen inte helt rak så skåpen glappade lite, löste detta genom att pressa in en Ikeapenna och skåpen sitter stadigt som bergen :)

Kul att du gillade grafitstiftet! Var du inne i konstnärsbutiken och köpte ett?
För att förtydliga så är det alltså mjukast möjliga i denna stilen vi pratar om (första bästa google träff):
http://www.boesner.com/shop/zeichnen/zeichenmaterial/graphit-kohle-bleistifte/grafitstift

Bakplåtspapper eller smörpapper på rulle använder jag även som underlag när jag limmar om det finns risk att annars limma fast saker på t.ex. arbetsbordet. Pappret fastnar såklart fortfarande men jag tycker det är lite smidigare än gamla tidningar eller vad man nu kan hitta på.

Mini-strykjärn var intressant, har du någon bra länk?
Jag letade för ett tag sedan efter något att använda för att limma kantband. Naturligtvis går det bra med vilket billigt resestrykjärn som helst men jag vill ju gärna krångla till saker med speciallösningar. I US verkar den här typen vara vanlig men jag har inte hittat något sådant i EU: http://www.edgexpress.com/00971.html

Jag hittade vallajärn som borde funka men tyckte det kostade mer än det smakar:
http://www.skistart.com/swe/vinter/skidvalla-vallatillbehor/vallajarn.html

En sak som jag alltid har stående är en liten burk med tandpetare eller snarare coctailpinnar. Sådana där runda trästickor som inte är bra att peta tänderna med men som funkar utmärkt när man skall blanda till en klick epoxy eller annars peta och krafsa lite någonstans när metall (kniven eller tandläkarverktygen) är för hårt. De är också bra till att peta ned spackel eller plastic padding i mindre hål.

Har utklippta musmattor fasthäftade på undersidan av mina push pads. Tycker dom ger bra friktion och är lagom sviktiga för att ge bra grepp även på lite ojämnt trä.

jac skrev:
Mini-strykjärn var intressant, har du någon bra länk?
Jag gissar att det är något i stil med denna som avses:

storProduktbild.aspx.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Används normalt till att klä modellflygplan.

Tack, där har vi något. Det verkar vara samma typ som jänkarna använder till sina kantband. Klädselstrykjärn var visst det svenska namnet i modellflygbranschen.

Som ett mellanting finns även stifthållare för 5,6 mm stift. Utmärkta att skriva på sågade brädor med utan att stiften går av. Sök på ebay.de efter fallbleistift 5,6

En annan favorit som jag använder som kabelsax, vattenslangsklippare, Pexrörskapare och en hel del annat är den här:
kabelsax.jpg

Redigerat:
Fortsätter med tjocka spillbitar glas från glasmästare att limma slippapper på vid planing av slipstenar + scary sharp

Redigerat:
Får väl bidraga lite jag med. På rak arm kommer jag på:

- TANDBORSTAR! Bland det bästa som finns för att rengöra saker pilla saker, antingen torrt eller med rengöringsmedel. Även bra till glömska övernattningsgäster (eller hur Daniel_N?).
- Rostfritt litermått, bra när man blandar mindre mängder kakelfog, lim och liknande.
- Elvisp, utmärkt att blanda lim med.
- Digital köksvåg, återigen vid limblandning.
- Slickepott (gummiskrapa), för att få ut det sista ur färg- och limbehållare.

Håller med om bakplåtspapperets förträfflighet när det gäller limning, för just limning använder jag ganska ofta en silikonpensel (kökspensel) för att sprida ut limmet. Lätt att göra ren då limmet inte fastnar (trälim) på borsten.

Såpa för rengörning/konservering av vanliga penslar är väl allmänt känt antar jag?

phl skrev:
Får väl bidraga lite jag med. På rak arm kommer jag på:

- TANDBORSTAR! Bland det bästa som finns för att rengöra saker pilla saker, antingen torrt eller med rengöringsmedel. Även bra till glömska övernattningsgäster (eller hur Daniel_N?).
- Rostfritt litermått, bra när man blandar mindre mängder kakelfog, lim och liknande.
- Elvisp, utmärkt att blanda lim med.
- Digital köksvåg, återigen vid limblandning.
- Slickepott (gummiskrapa), för att få ut det sista ur färg- och limbehållare.
Använder du samma tandborstar till rengöring ochnattgäster? 😄

Jag har mååååånga tandborstar :)

Kom på en grej till från kontorsvärlden; Whiteboard. Väldigt användbar i verkstan. Liten verkstad-liten whiteboard, stor verkstad-stor whiteboard. Där skriver jag mått o skissar o annat, fördelen är att man ser den från var man än är i verkstan o man slipper springa o leta efter den där post-it lappen eller kladdpappret där man skrev ner måtten på prylen man skulle såga/fräsa/annat.

• Gilla
TräNa och 4 till
  • Laddar…
Håller med om att en whiteboard är bra, har en tvåmeters monterad på en vägg som syns från hela min lilla verkstad. Grymt bra att ha mått, skisser och ritningar på. Det enda tråkiga är att man inte har någon sparad dokumentation när ett projekt är klart. Använder man ett kollegieblock med helvita ark kan man ta ut väl valda papper och sätta i en pärm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.