Hoj!
Har hittat denna konstiga mackapär i snickeriet, jag kan inte för mitt liv förstå vad det är!?
Pjäsen är rejält tung och har två lägen "1" respektive "2". Spaken i mitten går att öppna/stänga och mässinghållarna har fastklämningsskruvar. Märkplåten säger bara att det sannolikt är en mackapär för träindustrin.
Min gissning är att innanmätet består av en stor transformator men jag kom inte enkelt under skalet på den, skruvade bort bultarna på sidorna men det gjorde bara fötterna lösa.
Från innanmätet till mässinghållarna går tjocka kopparband, det är alltså inget som ska röra sig mekaniskt.
Min gissning är att något ska spännas fast i hållarna och sedan skickar man på hög ström och klämmer till. Någon form av svetsning? Kanske för bandsågblad som gått av, men då borde strömmen gå runt åt andra hållet istället?
Någon som vet?
Har hittat denna konstiga mackapär i snickeriet, jag kan inte för mitt liv förstå vad det är!?
Pjäsen är rejält tung och har två lägen "1" respektive "2". Spaken i mitten går att öppna/stänga och mässinghållarna har fastklämningsskruvar. Märkplåten säger bara att det sannolikt är en mackapär för träindustrin.
Min gissning är att innanmätet består av en stor transformator men jag kom inte enkelt under skalet på den, skruvade bort bultarna på sidorna men det gjorde bara fötterna lösa.
Från innanmätet till mässinghållarna går tjocka kopparband, det är alltså inget som ska röra sig mekaniskt.
Min gissning är att något ska spännas fast i hållarna och sedan skickar man på hög ström och klämmer till. Någon form av svetsning? Kanske för bandsågblad som gått av, men då borde strömmen gå runt åt andra hållet istället?
Någon som vet?
Min gissning är också att det är en manick för att svetsa ihop bandsågsblad. Den där fristående modellen har jag tidigare bara sett på bild. Vidare gissar jag att 1 och 2 betyder svetsning och anlöpning. Svetsfogen skall slipas så bladet löper snällt och fint genom alla bladstyrningar. Man kan använda den för att det är billigare att köpa blad på rulle eller för att reparera blad som brustit.
Du har fortfarande bara sett den på bild.mattiasp skrev:
Fast jag tycker fortfarande att strömmen även borde gå runt åt andra hållet om man svetsar ett bandsågblad? Kanske spelar det mindre roll då det är ~fem meter åt "fel" håll och bara någon centimeter åt rätt håll?
Så kort tänkte jag så klart inte! Bra tips!hugodog skrev:
Har mailat dem nu, efter att bytt till IE istället för FF (annars funkade inte menyerna) och fyllt i kontaktformuläret som krävde att allt utom faxnummer fylldes i...
http://www.jonstenberg.se/
- Jo, det är sant. Jag menade att jag i verkligheten har sett modeller som sitter fast i bandsågen.Tobbe Arnesson skrev:
Det där med svetsningen är inga konstigheter. Man svetsar kätting på samma sätt.
Bandsågklingesvets.
Såvitt jag minns började man att klippa delarna vinkelrätt. Sedan ställdes ström, tid och inmatning. Inmatning var ett mått i mm, beroende på klinga, som hållarna pressades mot varandra i svetsförloppet. Efter svetsningen slipades skarven.
Den var mycket effektiv, jag har t.ex. svetsat en avbruten morakniv
Såvitt jag minns började man att klippa delarna vinkelrätt. Sedan ställdes ström, tid och inmatning. Inmatning var ett mått i mm, beroende på klinga, som hållarna pressades mot varandra i svetsförloppet. Efter svetsningen slipades skarven.
Den var mycket effektiv, jag har t.ex. svetsat en avbruten morakniv
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Hade en tidig version av en sådan klingsvets där man värmde med brännare och det var alltid lika kul att se hur många som kunde gissa rätt. Vet två som rett ut det och bägge var gamla möbelsnickare.
Fick den ihop med att jag köpte maskinerna från ett gammalt remdrivet snickeri så troligen var min från 20-30-talet.
Det finns tillägg till firefox som gör att sidorna tror att det är IE man kör
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/59
/Kent
Fick den ihop med att jag köpte maskinerna från ett gammalt remdrivet snickeri så troligen var min från 20-30-talet.
Det finns tillägg till firefox som gör att sidorna tror att det är IE man kör
/Kent
grävaren: Intressant! Min svets har ingen inmatning vad jag kan se, man spänner fast sågbladshalvorna och sen klämmer man ihop det hela med pressen.
Ska nog sätta på ett isolerat handtag på pressen och testa hur/om den fortfarande funkar. Det finns gott om skrotade bandsågsblad i snickeriet att labba med.
Ska man lägga bitarna ände mot ände, med glipa eller med överlappning? Hur mycket överlapp eller glipa?
Ska nog sätta på ett isolerat handtag på pressen och testa hur/om den fortfarande funkar. Det finns gott om skrotade bandsågsblad i snickeriet att labba med.
Ska man lägga bitarna ände mot ände, med glipa eller med överlappning? Hur mycket överlapp eller glipa?
Hittade en guide: http://www.youtube.com/watch?v=dhmJfQPpPXc#t=2m09s
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Stenbergsmaskinen är en LÖDapparat för bandsågsblad.
Börja med att fila en fasning på bladändarna ung en tand lång, bladet ska alltså tunnas ut, se till att det blir på rätt sida på motstående ände.
Sätt bladet i svetsapparaten, lägg i hårdlodsfluss och platta ut lite hårdlod och stoppa dit.
Slå på strömmen, nu får man hoppas att det är kontakt med lodet.
Det blir varmt, lodet smälter och DÅ klämmer man åt med spaken/tången samtidigt som man slår av strömmen och öppnar ena klämman. Öppna ena klämman ska vara bra för att bladet krymper när det kallnar och kan dra sönder lödningen.
Vilka minnen, jag lödde ihop alla pappas blad i slöjden i högstadiet.
Lite pill men det funkar
Protte
Börja med att fila en fasning på bladändarna ung en tand lång, bladet ska alltså tunnas ut, se till att det blir på rätt sida på motstående ände.
Sätt bladet i svetsapparaten, lägg i hårdlodsfluss och platta ut lite hårdlod och stoppa dit.
Slå på strömmen, nu får man hoppas att det är kontakt med lodet.
Det blir varmt, lodet smälter och DÅ klämmer man åt med spaken/tången samtidigt som man slår av strömmen och öppnar ena klämman. Öppna ena klämman ska vara bra för att bladet krymper när det kallnar och kan dra sönder lödningen.
Vilka minnen, jag lödde ihop alla pappas blad i slöjden i högstadiet.
Lite pill men det funkar
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden