14 680 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Erfarenhet av 260mm CO liknande modell av rikt & planhyvel?
Hej.
Nu tror jag mig ha läst allt om Rikt & planhyvlar som finns på detta forum men man vet ju aldrig jag kan ju ha missat något. Jag har inte hittat något om den 260mm variant som CO säljer för 5998kr. Liknande verkar säljas lite här och där.
Drift och underhållsteknink, Plan- & rikthyvel PT 260.
CO, Rikt & planhyvel Cotech.
Luna, BPT-260 A.
Lövångers maskin, Pace RPH-260A.
Metabo, Metabo HC 260 C.
Axminster, AWEPT106.
Det finns säkert fler. Priset varierar en del, från drygt 5500kr till strax under 14000kr. En del säljs som 1-fas och en del 3-fas. Den verkar också kunna komma med matarvals i gummi eller i metall, finns säker andra saker som kan justerar priset. Jag var förbi på CO men dom hade ingen i butik och det är en beställningsvara så dom skulle inte få in någon heller. Det jag kunnat läsa om den på webben har varit om Axminster varianten och alla verkar nöjda med den. Är det någon som har klämt och känt på eller använt en sån här maskin?
Nu tror jag mig ha läst allt om Rikt & planhyvlar som finns på detta forum men man vet ju aldrig jag kan ju ha missat något. Jag har inte hittat något om den 260mm variant som CO säljer för 5998kr. Liknande verkar säljas lite här och där.
Drift och underhållsteknink, Plan- & rikthyvel PT 260.
CO, Rikt & planhyvel Cotech.
Luna, BPT-260 A.
Lövångers maskin, Pace RPH-260A.
Metabo, Metabo HC 260 C.
Axminster, AWEPT106.
Det finns säkert fler. Priset varierar en del, från drygt 5500kr till strax under 14000kr. En del säljs som 1-fas och en del 3-fas. Den verkar också kunna komma med matarvals i gummi eller i metall, finns säker andra saker som kan justerar priset. Jag var förbi på CO men dom hade ingen i butik och det är en beställningsvara så dom skulle inte få in någon heller. Det jag kunnat läsa om den på webben har varit om Axminster varianten och alla verkar nöjda med den. Är det någon som har klämt och känt på eller använt en sån här maskin?
Vad tyckte du var problemet med den?phl skrev:
Jag håller ett öga på blocket men när man är som jag och aldrig har provat en hyvel så är det svårt att avgöra skicket på det som säljs.
Då CO har prissänkt sina hyvlar med 2000kr så slog jag till på en. 3995kr och 89kr i frakt. Beställde på fredag kväll och hade den på onsdag. Jag skröv ihop den i går kväll och tyckte delarna kändes hel ok kvalvites mässigt. Manualen var ok och innehåller vad jag kan se inte dom där riktiga översättings grodorna som brukar finnas på kina maskiner. Den är dock inget under av klarhet så jag har laddat ner Metabos version som känns lite mer komplett. Då det är min första hyvel så har jag inget att jämföra med men jag är nöjd med det jag sett så här långt. Anhållet ska visst vara lite tveksamt på dom här maskinerna men det har jag inte hunnit se ännu.
Om jag inte är helt fel ute, så av maskinerna i gwyrlim's lista, är nr 1, 2, 3 och 5 samma maskin.
Axminster köper White Label-produkter, precis som CO, Rusta etc, så det är ju inte så konstigt men jag hade en annan uppfattning om Luna...
Axminster köper White Label-produkter, precis som CO, Rusta etc, så det är ju inte så konstigt men jag hade en annan uppfattning om Luna...
Redigerat:
Jag har en Luna EHM 260 (2003 års modell) och det är samma maskin som Classe säljer/sålde. En sak är i varje fall bra med att de är lika - Classe är billigare med reservdelar än Luna, och de går dessutom snabbare att beställa från Insjön. Maskinen är väl inte något under av precision precis, men det visste jag när jag skaffade den... (har mest använt den som "bygghyvel").Bulldog skrev:
Jag har denna hyvel i Lunas variant. Jag köpte den billigt på rea. Den gör sitt jobb men det blir ingen bra precision utan ansträngning. Exempel:
- Det är svårt att låsa anhållet på rikten så att det verkligen är 90 grader. Det vrider sig nämligen när man drar åt så det måste man kompensera för och det är inte så lätt.
- På min är inte kuttern och planhyvelbordet riktigt parallella. Det skiljer några tiondelar (kanske en halv milllimeter? Jag kommer inte ihåg nu.) mellan höger och vänster sida. Jag har inte försökt justera det ännu men det kanske går.
- Man måste se upp med skruvar som skakar loss och låsa vissa med gänglåsvätska.
- Det är svårt att låsa anhållet på rikten så att det verkligen är 90 grader. Det vrider sig nämligen när man drar åt så det måste man kompensera för och det är inte så lätt.
- På min är inte kuttern och planhyvelbordet riktigt parallella. Det skiljer några tiondelar (kanske en halv milllimeter? Jag kommer inte ihåg nu.) mellan höger och vänster sida. Jag har inte försökt justera det ännu men det kanske går.
- Man måste se upp med skruvar som skakar loss och låsa vissa med gänglåsvätska.
Klicka här för att svara