Tjenare!

Jag är på jakt efter ett rejält släp av god kvalité, har tittat i importera från Tyskland tråden och är inte emot att åka och hämta, men det vore ju smidigare att slippa.
Min kravlista ser ut ungefär såhär:
Totalvikt 3000kg
Lastvikt runt 2500kg
Flakyta ca 400x180cm
Större hjul än 10" (vill ha dubbdäck)
Möjlighet att köpa ramper
Avtagbara lämmar
Hjulen under givetvis

Har ni några tips? Ramper är rätt viktigt..
Har kollat runt en del men det finns mycket att välja på!

Jamen då köper man ju ett Anssems PSX-3000-405!

Har allt du frågar efter och är byggt som en stridsvagn.

Även MSX kan vara ett alternativ om fordonstransport är viktigare än grustransport. PSX kan utrustas med ramper och MSX kan få lämmar. MSX har dock 10" hjul tror jag, så det är ju en fråga om vad man prioriterar.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Ifor Williams är ju annars ett alternativ till Anssems-släpen, men jag tycker mig ana att jämförbara vagnar har lite lite mindre lastvikt. Ska man ha hydraltipp verkar ifor vara marknadsledande.

Jag ska titta lite närmare på dom, du har ett som du är nöjd med antar jag? 😊 hydraltipp är ju fint, men det äter för mycket av lastvikten och kommer inte användas så ofta..

Jag jag är väldigt nöjd med mitt släp så vad gäller produktrekommendation så kan det väl hända att jag är lite partisk. Jag tror dock att andra släp funkar lika bra, men anssems verkar ha ett rätt bra förhållande mellan pris och prestanda. Med Alcocober axlar osv är kvaliteten på topp.

Håller förövrigt med om att tipp äter för mycket vikt om man inte specifikt har det behovet.

Jag tillhör dem som drog ner till Tyskland (som du säkert läst i annan tråd) med allt vad det innebär.
Men för sådana här dyra släp är det trots tillkommande kostnader ändå ganska mycket att spara.

Har ett Ansem 3 ton totalvikt, lastar 2,5. Minns inte exakt vad modellen heter. Fällbara lämmar (dock inte avtagbara). Boggiesläp, hjulen under kärran. Förvånadsvärt lättdraget med tanke på storleken tycker jag.

Mycket nöjd. Har tillverkar egna lemmar som jag använt för att köra upp både minigrävare och större bilar med på släpet.
Då det kan bli helt platt så funkar det med bilar även om de inte riktigt får plats inne i släpet så att säga.
Är ganska säker på att man kunde beställt ramper från Ansem också, men troligen inte som sådana som sitter fast under släpet dock.

Kompletterade med gallergrindar från ett svenskt bolag och dessa används mycket men inte alltid.

Funderar nu på att skaffa presenning, antingen formsydd till gallergrindarna, eller formsydd till enbart släpet. Men är också sugen på en sån här, kan bara inte riktigt bestämma mig för om behovet är tillräckligt stort:
http://www.flexicab.com/

Jag kanske har drömt att man kan förvara ramperna i släpet på PSX. Kanske är det bara på MSX?

Lämmarna på PSX behöver man inte ta av eftersom dom går att vika ner helt och det går att köra med släpet så. Man får en helt slät yta med dom nedfällda och hörnstolparna borta.

MathiasS skrev:
Jag kanske har drömt att man kan förvara ramperna i släpet på PSX. Kanske är det bara på MSX?

Lämmarna på PSX behöver man inte ta av eftersom dom går att vika ner helt och det går att köra med släpet så. Man får en helt slät yta med dom nedfällda och hörnstolparna borta.
Nu hittade jag in på mitt riktiga konto.. Satt och kollade, men hittade inget om ramper till PSX, så du har nog drömt det tyvärr! Hade ju varit så otroligt schysst med allt jag vill ha i ett. :)

Ska kolla lite Ifor Williams, men just nu lutar det åt PSX 3000-405 med lösa ramper. Ramperna behöver jag egentligen inte ännu, så det kan man ju skissa på framöver. För vad jag kan se på bilderna så är det lätt att plocka bort lämmarna ifall man vill? Men det kanske är onödigt ifall man kan åka med dom nere? Finns det något lämpligt man kan haka i ramper på PSXen när man ska lasta tex en liten bil?

blue.b skrev:
Jag är sughen på att byta ut mitt släp till ett sådant här.
Det lockar att både kunna köra upp stubbfräsen utan ramper och att kunna tippa rejält när man har behov av det.

[länk]
Vad kostar ett Juki Sp med 3,5 ton totalvikt?

Jag har också ett PSX 3000-405 sedan några år och är också mycket nöjd. Köpte till ramper men de har jag inte använt. Det finns inga fästen på släpet för ramperna utan det måste man ordna själv. Inte heller någon förvaring som på MSX.

Tar du hem ett från Tyskland är mitt tips att regga in det på 2999kg. 3000kg går som tungt släp och har mycket högre försäkringspremier.

Bucket skrev:
Finns det något lämpligt man kan haka i ramper på PSXen när man ska lasta tex en liten bil?
Jag har gjort ett hack i undersidan på rampen så den ligger fint på plats på kanten av kärran. Sen ett hål i rampen och så en liten spännrem i varje till en av kärrans öglor. Funkar perfekt och de få gånger jag använder ramperna är det inget problem med detta lilla extrajobb

Bucket skrev:
För vad jag kan se på bilderna så är det lätt att plocka bort lämmarna ifall man vill? Men det kanske är onödigt ifall man kan åka med dom nere? Finns det något lämpligt man kan haka i ramper på PSXen när man ska lasta tex en liten bil?
På mitt PSX är det inte enkelt att få bort lämmarna helt (det sitter låsbrickor på gångjänets tapp) men det går också utmärkt att köra med dom nerfällda om man vill. Bak finns det stödpinnar för lämmen, så den hamnar i horisontalläge, men den går också att fälla rakt ner vid lastning. Fram hamnar den på stödhjulet, men under flakets nivå.

DSC00168_www.jpg

Om du kollar på tex Metalmecs ramper så är deras standard huvudände slät utan någon krok => man behöver inte fixera dom.

Men, använder man något som liknar deras "krok-alternativ" så passar ju det rätt bra in över ramen bak på släpet. Man kanske får göra ett litet urtag i gångbordet bara.

http://www.tecura.se/metalmec_lastramper.html

Eftersom aluramperna som tål 2500kg och är några meter långa är dyra som knark har jag haft kontakt med FCA Biltransport. Dom tillverkar ramper på beställning.

För 3100kr får jag galvade ramper i stål som tål 3000kg och har en hake i änden som passar över ramen på ett PXS. Det är rätt ok tycker jag (oklart vad ramper i original kostar). Stålramperna väger 20kg styck men det tycker jag är ok för något man använder rätt sällan (har man andra behov kan det ju vara värt att betala för lättare ramper).

Redigerat:
Hur mycket får du lasta på ditt släp med Volvon som dragbil? Det borde väl vara Volvons max dragvikt som sätter gränsen eller.....

Går väl inte att utnyttja släpets max last?

Med vanlig bil behöver man E-kort för att över huvud taget få köra en sån där kärra :-)

Man behöver även E-kort för att få maxlasta när man råkar ha en stöddig bil framför nån gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.