I min verkstad har jag en spånsug till kapsågen och en grovdammsugare till övriga maskiner. Spånsugen ska även användas till kommande planhyvel. Grovdammsugaren används framförallt till min bordsåg En DW 745.

Jag har två problem just nu.
Nr 1 är att jag måste slå på spånsug manuellt när jag ska använda kapsågen.
Nr 2 är att om jag kopplar in bordsågen till grovdammsugarens "maskinuttag" så går ofta säkringen. Verkstaden har uttagen utsprida på två olika säkringar så jag måste ha bordsågen inkopplad på "ena väggen" och grovdammsugaren inkopplad på den andra.

Då hade jag en fundering om jag skulle kunna använda ett enkelt 433 Mhz system för att lösa ovanstående.

Är det någon som har byggt upp en lösning för att slå av och på spånsug och/eller grovdammsugare via en fjärrströmbrytare.

Jag tänker om jag kopplar in kapsågen i en 433mhz uttag (Master - A) och spåsugen på en egen 433Mhz uttag (Slav - B) och om man kan programmera dom på så sätt att när det går ström igenom A så sätts uttag B igång.

Jag vet att det finns lösningar att köpa, men jag tänkte att det kunde vara roligare att köra ett 433 Mhz system.

Jag har läst om lösningar baserat på Arduino och riktig programmering men så långt stäcker sig inte mina kunskaper.

Tankar?

Tankar ... 433-prylar är för klena och passar inte till kraftiga verkstadslösningar.

Tack för ditt snabba svar!

För klena? På vilket sätt? Jag har hittat ett uttag som klarar 3680W. DW745 är på 1845W. Är det något annat jag måste tänka på förutom Watt?

Byggkvalité och motståndskraft mot smuts och damm.
Montera grejorna i en bra kapsling så kan det funka över tid.

Elmotorer har stora startströmmar ( som du själv har upptäckt). Specarna för 433-mottagare anger ofta max.belastning vid ren resistiv belastning, ex elelement eller glödlampor. Max.belastning sjunker vid användandet av grejor som ex. motorer.

Aha. Då är jag med. Tack!
Om jag nu inte kan använda 433 system, finns det några alternativ?

Det finns nog 433MHz produkter som kan passa, exempelvis sådana som är avsedda för att slå på motorvärmare och dylikt men det är sant att max belastning för motorer (induktiv last) ofta är lägre. Vanliga reläer har ofta en specifikation som tydligt visar skillnaden i max last vid olika typer av laster, ofta hamnar man på något kraftigare aom exempelvis en kontaktor om man vill switcha stora motorer.

Jag hade lite samma problem som du med att bordsåg och grovsug tillsammans drog mer än en säkring men i och med att jag valde att uppgradera till en spånsug så valde jag en annan lösning då spånsugen i princip drar all effekt ur en fas själv (åtminstone när den startar).

Lösningen blev att bygga en övervakning av alla eluttag i rummet som i sin tur styr en timer som slår på en kontaktor och ger eftergångstid på spånsugen. På så sätt kan jag ha spånsugen på en egen fas/säkring och de andra förbrukarna (blandat enfas/trefas) på annan fas/säkring.

Skrev ihop en projekttråd om detta som du hittar här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-automatik-och-roerdragning-foer-spansug.245992/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.