Multiverktyg ...

948 läst  11 svar

1. N
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Har kommit på jag behöver ett multiverktyg.

*) Har fem st Makita 18v batteri (5Ah o 3Ah)
    så en Makita batterimaskin skulle passa fint
    och det finns denna (pris endast 2300 kr)

Makita DTM51ZJX1 Multimaskin 18V (batteri)

*) Med multiverktyg finner jag ej sladdlöshet
    väsentlig och då jag kollar Festool (vilket jag
    ej har någon och skulle vara roligt ha) finns

Festool Vecturo OS400 SET (sladd)

apparat plus diverse tillbehör för 8000 kr i
    Sverige och en-två tusenlappar mindre från
    Tyskland. (De benämns omväxlande E-, EQ-,
    E-plus, EQ-plus föresten, mm - är det någon
    skillnad mellan dem?)

Borde vara bra grejor båda men Festool klart
    bättre, eller? Vad annars fundera på?

Är inte oerhört priskänslig men vill ha valuta
    för pengar spenderade förstås ... .

MVH

2. lärjungen
    Medlem Nivå 6
    Jag har den makitan du kikat på. Vi har den även på jobbet. Tycker den är suverän (y)

Skulle personligen aldrig vilja ha en med sladd. Är så oerhört frustrerande om man skall göra en liten grej och inte har nån kontakt i närheten, utan måste hala fram kabelvindan för en 30 sekunders kapning :dizzy: Enda fördelen jag kan komma på är att man slipper byta batteri. Men det väger inte upp i mitt tycke och ofta handlar det om snabba jobb som inte slukar så mycket kräm från batteriet, plus att man ser till att ha ett extra batteri på laddning nånstans om det är ett större jobb. Festoolen är säkert top notch i övrigt, men jag skulle satsat på makitan ;) Ett multiverktyg använder man oftast till små korta jobb här och där i alla möjliga och omöjliga utrymmen och då tycker jag batteri är överlägset.

Men andra har kanske andra åsikter. Nu har du min í alla fall ;)

• Laddar…
  3. lärjungen
    Medlem Nivå 6
    Och prisskillnaden är också en faktor som skulle få mig att välja Makitan ;) Den är prisvärd anser jag, utan att kosta skjortan.

4. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 15
    Fundera också på hur ofta eller oofta du verkligen behöver en sån där maskin.. efter mycket velande hamnade jag i Julas röda meec för 500:-. Sladd o allt. Men använder maskinen max 4ggr per år också..

5. TeroM
    Renoverare · Nivå 20
    Har en makita utan sladd och en fein med sladd. Feinen är den som oftast kommer fram, förmodligen lite beroende på att min makita är modellen utan verktygslöst byte av blad. Feinen är effektivare, låter och vibrerar mindre. Har även en Jula modellen, den går inte att jämföra med makita eller fein, skakar, låter och trött i största allmänhet.

6. R
    Medlem · Nivå 11
    Jag tycker också Makitan är grymt bra. Och så bekvämt utan sladd. Samt köp utan batteri är ju perfekt då du har dessa redan.

7. A
    Medlem · Nivå 17
    Har både med batteri och sladd, skulle jag börja med någon så blir det batteri men det krävs minst 2 batterier.

8. C
    Medlem Nivå 6
    Festoolen är väl egentligen en Fein i andra kläder?

9. P
    Medlem · Nivå 12
    Utifrån mina egna behov sett är jag ingen stor anhängare av batterimaskiner (bortsett från skruvdragare), oftast är jag i verkstaden och jobbar och besväras sällan av sladdar. Har jag dammsugare kopplad till en maskin är man ju ändå begränsad där.
    Med det sagt är jag ändå mycket glad för min batteridrivna Bosch Multicutter. Har använt den en hel del men aldrig i verkstaden. Som skrevs tidigare är det för mig specialaren som tas fram till de lite speciella eller udda jobben, många gånger på lika speciella platser.

Jag hade en fantastisk tur och fick ett erbjudande som egentligen var för bra för att vara sant, därför blev det en med batteri. Egentligen var jag helt inställd på att köpa med sladd — mycket glad att det inte blev så!

Eftersom du redan har batterier tycker jag du ska köpa en naken Makita. Kolla t ex prishammeren.dk, brukar ha OK priser och jag har handlat där några gånger utan strul.
    //Ronnie

• Laddar…
  10. C
    Medlem Nivå 5
    Vet inte om man får göra reklam för sina annonser här på forat, men kan du tänka dig begagnat har jag en Makita för 900:- till salu.

11. F
    Medlem Nivå 1
    Har oxå hört att Festool köper in sig på förra årets Fein-modeller och byter färg på dom. Kan dock vara en myt, men efter lite googlande låter det inte helt otroligt.

12. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Verktygsvaruhuset har bra pris på sin 18v multimaskin, med det sagt så tror jag att den borstlösa multimaskinen snart är här från makita"har varit ritningar ute på webben över den".. är det nu till veckan eller nästa vecka dom håller en stor verktygsmässa därborta över pölen.. World of concrete och där ska tydligen Makita visa upp massor med nytt.. Nytt batteri hörde jag nåt rykte om med..

Annars är det bra pris på multimaskin. 1395.- utan batteri, med ett extra batteri 1750.-.. "man får ett 5 ah batteri för 355kr"

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dtm51z-multiverktyg-18v-naken-

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: