Den här tråden har funnits tidigare men jag vill gärna tillföra något nytt.
Jag har väl som många andra köpt nya klingor till sågarna när det har börjat gå trögt och brännmärkena sitter som gjutna på varje snitt.
Började kolla på Byggahus.se och efter lite forskning tycktes det bästa medlet vara Felders sprutflaska.
Ca. 200:- + frakt för 50ml. Hamnar då på 350:-
Men efter lite fundering så kom jag på att på somrarna använder vi ibland ett rengöringsmedel till grillen som heter "Grillrent". Löser alla brände grillrester och gallret blir som nytt!

Bild av en etikett på en flaska Grillrent högalkaliskt rengöringsmedel använd för att rengöra sågklingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OK Tappade upp lite "Grillrent" i en sprayflaska och sprayade alla klingorna i grovkökets diskho.
Lät klingorna ligga i ca. 5 minuter och sedan tog jag en mässingsborste från Biltema och började skrubba klingorna.

Sågklinga rengörs med mässingsborste, synliga brännskador och rester.
Skapa konto

Därefter sköljde jag med varmt vatten.

Mirakel!!!!!!
Klingorna blev rena som i nyskick och skären riktigt glittrade i lampans sken!

Sågklinga med skarpa tänder och synlig rengöringseffekt mot en oskarp bakgrund.
Skapa konto

Skulle denna enkla tvätt gör någon skillnad?
Som i alla tester har man en före/efter bild. Ni får själva räkna ut vilken som är efter!

Två träbitar framför en sågklinga, den vänstra ren och jämn, den högra smutsig och bränd.
Skapa konto

Tio klingor fick en behandling och jag känner nog att har har jag dragit en vinstlott!
Köper nog en Trisslott i morgon för man vet inte?

• Rengjorda sågklingor på bänk med märkbara skillnader före och efter tvätt med rengöringsmedel.
    Skapa konto
  • Gilla
Linge och 11 till
  • Laddar…
Bra tips, kitet Biltema #360128 och #20969 kanske kan vara ekvivalent? Tål att testas!

Det är vanlig natriumhydroxidlösning (lut). Det står till och ned på dunken. Det finns i granulerat koncentrat på varenda stormarknad. Jag rekommenderar inte lut till rengöring av hårdmetall. Inte heller syror. Det finns neutrala preparat som fungerar utmärkt. Jag har fått mycket goda resultat med svag lösning, kanske 1 dl på 5 liter vatten, av Wetrok Antiwax Forte. Ingen skrubbning behövs. Skölj i vatten, torka med tryckluft och skydda med cameliaolja.

B badtastex skrev:
Bra tips, kitet Biltema #360128 och #20969 kanske kan vara ekvivalent? Tål att testas!
Hej!
Återkoppla gärna när du har testat!
Borstarna från Biltema är verkligen prisvärda. Själv har jag 5 liter Grillrent så jag fortsätter med det.

• Gilla
DavidHrdlund
  • Laddar…
Som mattiasp skriver ovan är ditt ”grillrent” lut och kräver därför yttersta försiktighet om du ska spraya det med flaska!!!

Jag använder koncentrerad spolarvätska och tycker det funkar bra.

A axel_n skrev:
Som mattiasp skriver ovan är ditt ”grillrent” lut och kräver därför yttersta försiktighet om du ska spraya det med flaska!!!
Helt klart axel_n och mattiasp!
Väldigt försiktigt sprutande och ansiktsmask samt skyddshandskar!
Jag kände inget obehag när jag rengjorde sågklingorna.

Ja, hälsoaspekten är en sak, men anledningen till att jag inte rekommenderar starka baser eller syror är att det påverkar hårdmetallen. Baser etsar på WC och syror på Co, och möjligen även lödningen. Alkoholer och organska lösningsmedel är ofarliga för hårdmetallen, men har andra praktiska nackdelar. Ska man rengöra i vattenlösning bör det vara någorlunda PH- neutralt.

• Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.