Den här tråden har funnits tidigare men jag vill gärna tillföra något nytt.
Jag har väl som många andra köpt nya klingor till sågarna när det har börjat gå trögt och brännmärkena sitter som gjutna på varje snitt.
Började kolla på Byggahus.se och efter lite forskning tycktes det bästa medlet vara Felders sprutflaska.
Ca. 200:- + frakt för 50ml. Hamnar då på 350:-
Men efter lite fundering så kom jag på att på somrarna använder vi ibland ett rengöringsmedel till grillen som heter "Grillrent". Löser alla brände grillrester och gallret blir som nytt!
OK Tappade upp lite "Grillrent" i en sprayflaska och sprayade alla klingorna i grovkökets diskho.
Lät klingorna ligga i ca. 5 minuter och sedan tog jag en mässingsborste från Biltema och började skrubba klingorna.
Därefter sköljde jag med varmt vatten.
Mirakel!!!!!!
Klingorna blev rena som i nyskick och skären riktigt glittrade i lampans sken!
Skulle denna enkla tvätt gör någon skillnad?
Som i alla tester har man en före/efter bild. Ni får själva räkna ut vilken som är efter!
Tio klingor fick en behandling och jag känner nog att har har jag dragit en vinstlott!
Köper nog en Trisslott i morgon för man vet inte?
Jag har väl som många andra köpt nya klingor till sågarna när det har börjat gå trögt och brännmärkena sitter som gjutna på varje snitt.
Började kolla på Byggahus.se och efter lite forskning tycktes det bästa medlet vara Felders sprutflaska.
Ca. 200:- + frakt för 50ml. Hamnar då på 350:-
Men efter lite fundering så kom jag på att på somrarna använder vi ibland ett rengöringsmedel till grillen som heter "Grillrent". Löser alla brände grillrester och gallret blir som nytt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK Tappade upp lite "Grillrent" i en sprayflaska och sprayade alla klingorna i grovkökets diskho.
Lät klingorna ligga i ca. 5 minuter och sedan tog jag en mässingsborste från Biltema och började skrubba klingorna.
Logga in
Skapa konto
Därefter sköljde jag med varmt vatten.
Mirakel!!!!!!
Klingorna blev rena som i nyskick och skären riktigt glittrade i lampans sken!
Logga in
Skapa konto
Skulle denna enkla tvätt gör någon skillnad?
Som i alla tester har man en före/efter bild. Ni får själva räkna ut vilken som är efter!
Logga in
Skapa konto
Tio klingor fick en behandling och jag känner nog att har har jag dragit en vinstlott!
Köper nog en Trisslott i morgon för man vet inte?
Det är vanlig natriumhydroxidlösning (lut). Det står till och ned på dunken. Det finns i granulerat koncentrat på varenda stormarknad. Jag rekommenderar inte lut till rengöring av hårdmetall. Inte heller syror. Det finns neutrala preparat som fungerar utmärkt. Jag har fått mycket goda resultat med svag lösning, kanske 1 dl på 5 liter vatten, av Wetrok Antiwax Forte. Ingen skrubbning behövs. Skölj i vatten, torka med tryckluft och skydda med cameliaolja.
Ja, hälsoaspekten är en sak, men anledningen till att jag inte rekommenderar starka baser eller syror är att det påverkar hårdmetallen. Baser etsar på WC och syror på Co, och möjligen även lödningen. Alkoholer och organska lösningsmedel är ofarliga för hårdmetallen, men har andra praktiska nackdelar. Ska man rengöra i vattenlösning bör det vara någorlunda PH- neutralt.
Klicka här för att svara