Hej
Jag är inne på att skaffa en bordcirkelsåg. Tanken är att inte behöva skaffa en kap/ger-maskin för samma funktion finns i bordcirkelsågen. Det kan ju bli lite bängligt med långa stycken, likaså med skivor, men det går att fixa med lite stödbockar, ska ju inte jobba på ackord utan småpul på fritiden...….
Har då hittat en maskin, Metabo TS 254.
Fråga 1: Är det vettigt att skaffa en sådan?
Fråga 2: Finns det någon erfarenhet av denna maskin därute, eller duger det med ngn enklare

Vad betyder hobbypul? Ska du renovera huset och bygga altaner eller ska du snickra möbler och annat finsnickeri?

För byggsnickeri skulle jag välja en kap/gersåg och en cirkelsåg för eventuella klyvningar. En bordssåg skadar naturligtvis inte heller, men är det antingen eller så värdesätter jag den kombon över en bordssåg. Så fort planken blir lite längre blir det väldigt otympligt att kapa dem på en liten bordssåg.

Gäller det mer finsnickeri så funkar säkert sågen du pratar om. Har själv ingen erfarenhet av just den sågen. Dock är det ingen vidare precision i vare sig klyvanhåll, kapanhåll eller spåren i bordet. Det funkar, men en tyngre begagnad gjutjärnssåg är absolut att föredra. Måste den flyttas runt så är dock en byggsåg med aluminiumbord och plaststomme likt den du pratat om att föredra.

Hej
Tack för ditt svar.
Tanken är att inte skapa en liten industri, farbror är pensionär och skall göra lite småjobb. När det gäller lite längre stycken så finns det en gammal vändbar Elu att ha som kap/ger, den duger till det.
Vill slippa att vända å såg då Metabo 254 som ett alternativ / kombo

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.