Hyllplan i 12mm forplyfa har kommit upp. Kortsideskarvarna halvt i halvt, gängat och skruvar 3 st försänkta M6 i varje arm, blev väldigt stabilt. Har också börjat lägga in virke.

Det är nog för länge mellan gångerna jag använder formplyfa, hinnter alltid glömma bort hur dåliga de brukar vara...

IMG_3453.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3455.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Hur menar du med att formplyfa är dåligt.

pär h skrev:
Hur menar du med att formplyfa är dåligt.
Väldigt slät, men ej plan, inbyggda spänningar. Flexar o bråkar. Tomma kvisthål i de inre lagren. Spelar ingen roll i detta fallet men rätt tråkigt att jobba med

Håller med Daniel...handlade formplyfa i veckan till en arbetsbänk och 12 och 15 mm skivorna var rena propellrarna. Fick köpa 20 mm för att få en vettig skiva.

Är det byggmaxskivor ni använder?

Helioz skrev:
Är det byggmaxskivor ni använder?
Mina är från Fredricsons, dock deras enklaste kvalitet i poppel. Möjligt att det är samma som byggmax har.

Jag handlar mitt på Derome.

Gå då gärna upp lite i kvalitet till den lite finare ofta mellanbruna eller rödbruna formplyfan som är gjord för att användas till flera gjutningar. Den ofta mörkbruna/svarta billigaste är endast tillverkad för engångsgjutning och är av usel kvalitet i jämförelse.

Helioz skrev:
Gå då gärna upp lite i kvalitet till den lite finare ofta mellanbruna eller rödbruna formplyfan som är gjord för att användas till flera gjutningar. Den ofta mörkbruna/svarta billigaste är endast tillverkad för engångsgjutning och är av usel kvalitet i jämförelse.
Tja, skulle jag köpt ngt bättre material som hyllplan hade det nog inte blivit formplyfa alls.

Nu har jag inte använt formplyfa särskilt mycket, bara några enstaka skivor. Men jag har inte reagerat på att de inte varit plana utan tycker de jag har använt har hållit ganska bra kvalite. Jag har inte heller stött på några tomrum i de inre lagren när jag sågat i dem. Mina har jag köpt för dyra pengar på den lokala extra-dyra byggbutiken (ingår numera i Woody). Så jag kan tänka mig att det är skillnad på olika...

Jaha...så lång tid tog det till stället är helt knökfullt ink utrymmet under bänken. Lösningen blir nytt virkesställ för småbitar av ädelträ på annan plats och så får enbart furu o/s, furu sidobrädor och ek samsas i här. Trodde det skulle dröja lite längre:(

P
Nu lånar jag denna tråd lite av Daniel ;)

Ska oxå bygga materialställ men för fullstora skivor, funkar det om jag har 45/70-5mm järnrör som stolpe och liggdel? stolpe 2 meter hög och dem som är liggande en meter.. ska vara tre till 4 liggande på varje stolpe och det blir 4 stolpar.. även en vinkel 45 gradig längst in mellan stolpe och liggande del som förstärkning. nån som förstog min teori :thinking::seenoevil: kommer detta hålla för skivor eller ska jag gå upp i dimension?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.