I dag fick jag hem ett INCRA anhåll till bordsågen (en Startrite). Jag hade missat att kolla tjockleken på skenan Det visar sig att Incras system är anpassat till jänkarnas 1/2” spårdjup medan startriten har 1/4” spårdjup.

Jag gillar verkligen Incrans noggrannhet och vill få det att funka. Min tanke är att helt enkelt fräsa ned 3 mm av undersidan på skenan så det flushar med bordet. Det skulle funka även med gängorna till de expanderande bussningarna.

Någon som redan gjort detta eller har någon annan lösning?

INCRA anhåll på en sågbordsskena bredvid ett måttband som illustrerar skillnaden i spårdjup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

INCRA anhållsskena med otillräcklig tjocklek bredvid en bordsåg, ska modifieras för att passa Startrite.
Skapa konto

INCRA anhåll på en cirkelsågsskena, med fokus på tjockleksskillnaden och monteringsdetaljer.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Fräste ner skenan (stål) från 3/8 ” till 1/4 ”. Som syns på bilden slog den sig. Hmm, får försöka rikta den eller så gör jag en helt ny.

En hand håller en stålskena med tydliga mätmarkeringar mot en metallisk arbetsyta.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Hur har det gått för dig Björn? Får du den att lira?

Just ja, bra du påminner mig då jag helt förträngt detta. Jag ska ge det ett försök igen inom kort och då blir det troligen en skena i något plast / kompositmaterial med någon justeringsgrunka.

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.