Jag skulle vilja fästa tex metallskruvar (tex M10) i träskiva, utan att ha några utstickande muttrar. Det normala är ju att knacka i en islagsmutter, men de funkar ju bara för att ta upp kraft åt ett håll, åt andra hållet så trycks de bara ut.

Vad finns det för andra alternativ? Jag skulle tex kunna tänka mig något i stil med ett invändigt gängat rör med en trägänga på utsidan som man sätter i skivan, och sedan kan gänga i maskinskruven i.

Förslag?

Det finns ju så kallade rampamuffar som skulle fungera!

Ett annat alternativ som jag använt ibland är att fästa islagsmuttern med ett 2-3 skruvar för att förhindra att den dras ut. Inte så snyggt, men väl fungerande.

Tackar, precis vad jag letade efter!

oobum skrev:
Kan rekommendera Rampamuffar med Insex"hål".
Tack för tipset, jag kan bara hålla med om att Insex modellen är betydligt lättare att montera än den "klassiska" modellen. Jag har spanat lite efter sådana sedan motsvarande M6 försvann ur Biltemas sortiment. Jag ser att Theofils även har M8 vilket kan komma väl till pass ibland.

• Gilla
raffe81
  • Laddar…
jac skrev:
Tack för tipset, jag kan bara hålla med om att Insex modellen är betydligt lättare att montera än den "klassiska" modellen. Jag har spanat lite efter sådana sedan motsvarande M6 försvann ur Biltemas sortiment. Jag ser att Theofils även har M8 vilket kan komma väl till pass ibland.
Theofils variant med fläns är bra men kostar en förmögenhet (typ 12-20:- /st jämfört med 2:-/st som biltemas kostade) och är lite väl stöddiga till det mesta iaf jag behöver dom till. Saknar också Biltemas genom tiderna bästa produkt.

T Troberg skrev:
Jag skulle vilja fästa tex metallskruvar (tex M10) i träskiva, utan att ha några utstickande muttrar. Det normala är ju att knacka i en islagsmutter, men de funkar ju bara för att ta upp kraft åt ett håll, åt andra hållet så trycks de bara ut.

Vad finns det för andra alternativ? Jag skulle tex kunna tänka mig något i stil med ett invändigt gängat rör med en trägänga på utsidan som man sätter i skivan, och sedan kan gänga i maskinskruven i.

Förslag?
Köp rampamuffar finns i olika dim och längd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.