I
Ironside: Ventilationen från WC > Klk > Allrum är uppsågat och man kan känna draget men vi har stött på ett nytt problem! Radon nivån har stigit dramatiskt i Klk från 200 till 400! Radonmätaren har varit placerad mitt på golvet i Klk sen ett par dagar tillbaka. Innan vi borrade så mätte vi runt 90-200 bq/m3, detta men vägg ventilen nästan helt stängd. Efter vi borrat första hålet mellan WC
25 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Hur ser det ut i väggen? Är du säker på att det har funnits ett rör?
16 svar · 6,5k läst
·
V
Viktorbyggahus: [citat] Kan du inte köra två nibe-ftx-väggaggregat som är inverterade så att när ena blåser ut luft suger den andra in? På så vis får du in och ut luft i lägenheten utan att påverka lufttrycket i sin helhet. Du kan inte ha ftx om du på en plats suger in luft och separat plats blåser ut den utan att luftströmmarna möts, om du inte kör keramisk kärna som alternerar mellan in och
13 svar · 3,9k läst
@
@ndreas: [citat] När det ser ut sådär har aggregatet tappat kontakten med fjärrkontrollen. Det löser man genom att klicka på en liten svart brytare på aggregatet moderbord samtidigt som man synkroniserar fjärrkontrollen. Lite sent svar - så det kanske inte hjälper dig....men kanske någon annan...
12 svar · 4,3k läst
·
Toshi38
Toshi38: Thanks for your replies! So the 0.35 l/square meter can be used as a minimum, which makes it quite easy to calculate: 220 square meters total space results in a minimum air flow of 77L/s. I guess the second part I'm confused by, is if I should just have a standard amount per room (for example 10 L/s in the kitchen) or if I should take into account the volume of the room and how many air exchanges
3 svar · 2,1k läst
·
M
madz0r: Stort tack för era svar! Ja jag har väl funderat på en "böj"-lösning, men det blir inte så diskret :crysmile: tänkte om det fanns nån lite mer minimalistisk lösning på det hela. Vi har inte problemet att det regnar in där så vi kanske kan göra en liten minibrunn för att inte förhindra luftflödet iallafall så länge. Om det regnar in får vi väl åtgärda och göra en
4 svar · 3,0k läst
·
I
Ironside: [citat] Ja, nybyggnation har krav på sig att ha minst 0.35 l/s, det finns dock inga regler för äldre hus enligt ventilationsföretaget. Troligen för att det är ett annat tänk runt planlösning, uppvärmning och ventilation. Man kom upp till totalt 56 l/s på hela huset medan enligt nybyggnation så ska det vara 80 l/s, trots det ansåg ventilationsföretaget att 56 var mer än bra för ett
4 svar · 1,8k läst
L
LarsAgerstrand: Mycket bättre med aggregatet i källaren för mig iaf överlag. Lättare hålla koll, service etc. Också att jag körde frikyla så då var det bättre med mycket rör etc i varma delen och med mer koll. Orsaken till vibrationerna tror jag var dåligt designat aggregat. Ställde det på en eps-skiva dessutom så det var helt frikopplat från vägg och golv. Enda kopplingen var spirorören som
31 svar · 12,4k läst
·
G
Ganescha: Vad tror ni om detta; [bild] svårt att tyda hur mycket dom vill ha tallrikarna öppna, speciellt i badrummen.
15 svar · 2,9k läst
·
B
ByggaByggahus: Och varför tror ni inte att det bara hade funkat att sätta ett mini FTX-aggregat mellan rummen? Då skulle väl garage bara kunna återanvända varmluften som finns i förrådet samt använda ventilationen som finns där?
11 svar · 2,7k läst
·
janwide
janwide: Funkar säkert men har du kollat möjligheten att sätta en fläkt som suger uppe på skorstenen?
1 svar · 937 läst
·
D
D3nn05: Köpte med ett kallras skydd och testade men dels lät fläkten mer den monterad och luckan öppnades inte helt pga snedtaket antar jag. så tog bort den och satte fläkten på kontinuerlig drift på ca 50%(13L/s,1200RPM) öka man mer så börja man höra fläkten. får se om vi får kallras eller om den håller emot.
5 svar · 2,5k läst
F
femjhansson: Tack för svar! Min fläkt går endast då det är fuktigt så den får kopplas om så att den går hela tiden.
4 svar · 1,7k läst
V
viriol: [citat] Ok! Tack för info! Tänkte min hålsåg på 23 cm skulle räcka, men kanske får köra helt utan tak i det skåpet… Tror inte det är några problem med hållfastheten, skåpen ska upp på en sån där upphängningsskena och skruvas i varandra och ska även ha en täcksida undertill. I värsta fall kan jag stabilisera med något i bakkant tänker jag. IKEA:s bänkstommar har väl bara
6 svar · 2,1k läst
·
BiFuel
BiFuel: [citat] Fick såga och fixa lite med skåpet men i stort gick det bra.
18 svar · 33,1k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat]
5 svar · 2,9k läst
A
Antemoo: [citat] Jag har inte provat det, men genom appen kan man helt enkelt bara klicka på "Borta" så är den saken löst.
1 svar · 3,1k läst
K
konne: Hej, jag har efter lite sökning på forumet kommit fram till att jag antagligen har ventilationsrör i asbets. I tvättstugan skulle jag vilja ta bort dem då det är rätt mycket i vägen, kommit fram till att jag antagligen kan göra det själv (hittade t.ex. https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-ventilationsroer.350727/ ) men jag är lite osäker på förfarandet och har däför
0 svar · 1,5k läst
·
Arn83
Arn83: Målaren skulle upp en gång till på taket. Det enda han kan göra är väl att rätta till sladden? Kabeln ligger idag på solpanelerna vilket inte alls är bra eftersom den riskerar att skadas av värmen. Bifogar foto på hur kabeln ser ut idag jämfört med hur den förra såg ut. Är det något mer än ni tycker målaren bör göra när han är där uppe?
35 svar · 8,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om det ska vara en gallerventil så har Byggfabriken sådana som passar bra ihop med en äldre stil: https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/ventiler/
5 svar · 2,9k läst
·
S
Styrtekniker: [citat] Jag kan bara hålla med. Men jag kan inte tala om för tex siemens hur de ska utforma sin dokumentation. Så det är bara att anpassa sig. Ofta är dokumetationen dålig. Så detta forumet är bra. Det har hänt mer än en gång jag har fått fler gråa hårstrån och i vissa fall aggressionsanfall över dåliga instruktionsanvisningar.
10 svar · 6,8k läst
·
P
Patlar69: Det är inte borstlisten som tar i pga att hjulet är skevt då?
1 svar · 3,6k läst
·
R
Runnis: Jag hade ganska ludna frånluftskanaler. Tilluftskanalerna va helt rena. Hos mig var den dom vanliga sotarna som kom och rengjorde och mätte och justerade in allt.
4 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag tror inte att det finns några särskilda rekommendationer. Men det lär finnas köksfläktar med lågt grundflöde så att man kan ha igång dem jämnt utan att det låter så mycket. Det man ska tänka på är väl brandfaran eftersom torrkokning är en vanlig brandorsak och därför bör frånluft i kök brandskyddas med brandspjäll eller brandisolering av kanalen.
5 svar · 3,3k läst
·
S
sallad: [citat] Så är det nog, stor luftmängd som ska röra sig. Tanken med kolfiltergrejen var väl som en punktutsug som tar det värsta men en kombination kanske vara bra.
17 svar · 3,8k läst
·
Leeijo
Leeijo: Solfilmer idag är ju mycket bättre än dom var förr i tiden och det finns solfilmer som inte påverkar utseende eller utsikt mer än marginellt. Såklart mindre effektiva men ändå med stor effekt. Att ventilera ut all värmen är svårt utan kyla. Mycket av värmen sätter sig dessutom i byggnaden så även dom du byter all luften på tio minuter så kommer det vara varmt igen en halvtimme
4 svar · 1,7k läst
K
kaherdin: [citat] Intresserad av detta också
1 svar · 1,2k läst
A
Antemoo: [citat] Det ska nog inte vara så mycket hokuspokus. Satsa på ett vettigt aggregat bara och ta hellre i lite för mycket än för lite. Det är dyrt att göra samma jobb två gånger.
7 svar · 1,9k läst
D
Denimhead: [citat] Tack för infon!
8 svar · 3,0k läst
·
C
Cronchyboy: [citat] Hej, Jag upplever samma problem som dig med min maskin. Fick du ordning på din och i så fall va behövde du göra?
6 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.