Hej
Har bytt motor till en köksfläkt av märket fjäråskupan där fläkten sitter uppe på taket och i köket finns en kupa med belysning och knappar varifrån jag kan sätta på och stänga av köksfläkten
Nu är problemet att fläkten är på konstant och går inte att stänga av eller reglera med hjälp av knapparna i kökskåpan
Bifogar ett foto på installationsmanualen.
Tror ni man skulle kunna koppla den på ett annat sätt så att den inte går konstant utan kan sättas på och av från kökskåpan?
Har bytt motor till en köksfläkt av märket fjäråskupan där fläkten sitter uppe på taket och i köket finns en kupa med belysning och knappar varifrån jag kan sätta på och stänga av köksfläkten
Nu är problemet att fläkten är på konstant och går inte att stänga av eller reglera med hjälp av knapparna i kökskåpan
Bifogar ett foto på installationsmanualen.
Tror ni man skulle kunna koppla den på ett annat sätt så att den inte går konstant utan kan sättas på och av från kökskåpan?
Hur har du kopplat in den? Det finns en kabel som ärntill för styrning.Arn83 skrev:
Hej
Har bytt motor till en köksfläkt av märket fjäråskupan där fläkten sitter uppe på taket och i köket finns en kupa med belysning och knappar varifrån jag kan sätta på och stänga av köksfläkten
Nu är problemet att fläkten är på konstant och går inte att stänga av eller reglera med hjälp av knapparna i kökskåpan
Bifogar ett foto på installationsmanualen.
Tror ni man skulle kunna koppla den på ett annat sätt så att den inte går konstant utan kan sättas på och av från kökskåpan?
Kam du inte styra den alls? Det är inte så att detta är tänkt att vara din ventilation också? I så fall ska den ha ett grundflöde för att man sedan ska kunna öka hastigheten vid t.ex matlagning och dusch, bad.
Exakt vad heter den gamla motorn?
Exakt hur var den gamla inkopplad?
Exakt hur är den nya inkopplad?
Den nya styrs med en potentiometer eller med 0-10VDC.
Det finns olika sätt att styra den nya.
Det kan gå att använda de gamla knapparna om man bygger om inuti fläktkåpan samt fixar lämpliga resistorer att bygga egen spänningsdelning utav.
Edit: missade att det var AC fläkt.
Exakt hur var den gamla inkopplad?
Exakt hur är den nya inkopplad?
Den nya styrs med en potentiometer eller med 0-10VDC.
Det finns olika sätt att styra den nya.
Det kan gå att använda de gamla knapparna om man bygger om inuti fläktkåpan samt fixar lämpliga resistorer att bygga egen spänningsdelning utav.
Edit: missade att det var AC fläkt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för era svar.
Det är en TKS 400.
https://www.luftbutiken.se/takflaktar/592-ostberg-takflakt-tks-400c-rod.html
Är själv inte så kunnig och den som monterade den är målare och heller inte så kunnig på sådant här. Han kopplade bara in kontakten i eluttaget så som den var kopplad från fabrik.
Tyvärr kan jag inte styra den alls från kökskåpans knappar och för att slippa ljudet stängde jag av säkringen.
Vet inte hur den förra motorn satt inkopplad eftersom det är målaren som bytte fläkt.
Skulle en elektriker enkelt kunna lösa problemet?
Fjäråskupan support menade att byta fläktmotor är så enkelt att vem som helst kan klara det men då är det uppenbarligen inte så lätt som att bara skruva fast den...
Det är en TKS 400.
https://www.luftbutiken.se/takflaktar/592-ostberg-takflakt-tks-400c-rod.html
Är själv inte så kunnig och den som monterade den är målare och heller inte så kunnig på sådant här. Han kopplade bara in kontakten i eluttaget så som den var kopplad från fabrik.
Tyvärr kan jag inte styra den alls från kökskåpans knappar och för att slippa ljudet stängde jag av säkringen.
Vet inte hur den förra motorn satt inkopplad eftersom det är målaren som bytte fläkt.
Skulle en elektriker enkelt kunna lösa problemet?
Fjäråskupan support menade att byta fläktmotor är så enkelt att vem som helst kan klara det men då är det uppenbarligen inte så lätt som att bara skruva fast den...
Det är inte meningen att köksfläkten ska sköta ventilationen i huset. Den förra satte jag bara på när jag lagade mat.
Eftersom passformen fungerar bra så kan det väl inte vara fel motor jag köpt? Krävs bara en kunnig elektriker som kan koppla om den? I manualen jag bifogade i första inlägget fanns en bild. Finns det något enkelt jag skulle kunna tipsa målaren om att försöka göra innan jag anlitar en elektriker?
Eftersom passformen fungerar bra så kan det väl inte vara fel motor jag köpt? Krävs bara en kunnig elektriker som kan koppla om den? I manualen jag bifogade i första inlägget fanns en bild. Finns det något enkelt jag skulle kunna tipsa målaren om att försöka göra innan jag anlitar en elektriker?
Så här ser kökskåpans knappar ut.
Problemet är att den sitter högst upp på mitt 1,5 plans hus
Finns ingen takstege och jag vågar själv inte gå upp på taket men målaren vågade sig upp. Han kan gå upp kostnadsfritt en gång till men annars måste jag anlita Bravida som får hyra skylift och då kan det bli riktigt dyrt, kanske 5000 kr.
Behöver målaren några verktyg eller extra material ( kopplingsdosor etc) eller skulle han med enbart skruvmejsel kunna koppla om så att fläkten fungerar att styra från kökskåpan?
Problemet är att den sitter högst upp på mitt 1,5 plans hus
Finns ingen takstege och jag vågar själv inte gå upp på taket men målaren vågade sig upp. Han kan gå upp kostnadsfritt en gång till men annars måste jag anlita Bravida som får hyra skylift och då kan det bli riktigt dyrt, kanske 5000 kr.
Behöver målaren några verktyg eller extra material ( kopplingsdosor etc) eller skulle han med enbart skruvmejsel kunna koppla om så att fläkten fungerar att styra från kökskåpan?
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Målaren har troligen inte rätt behörighet/certifiering/auktorisation för att få hålla på med att byta fläktmotorn.
Exakt vilken modell är det på fläktkåpan?
Det bör finnas någon typskylt någonstans där det står tillverkare, modell, etc.
Av bilden så skulle det kunna vara en EC-motor.
Exakt vilken modell är det på fläktkåpan?
Det bör finnas någon typskylt någonstans där det står tillverkare, modell, etc.
Av bilden så skulle det kunna vara en EC-motor.
Så här ser fläktkåpan ut. Tyvärr finns det ingen märkskylt någonstans
Ser att samma fläktmotor jag köpte även fanns med EC motor för dubbla priset. Den jag köpte har en AC motor.
Skulle en EC motor fungera helt felfritt och bara att koppla i eller hade samma problem kunnat uppstå även där?
Ser att samma fläktmotor jag köpte även fanns med EC motor för dubbla priset. Den jag köpte har en AC motor.
Skulle en EC motor fungera helt felfritt och bara att koppla i eller hade samma problem kunnat uppstå även där?
Här kommer lite olika bilder. Fanns ingen som helst beteckning på förra motorn heller. Som ni ser verkar den nya enheten vara bristfälligt monterad där uppe där den svarta strömkabeln ligger ovanpå solpanelerna. Solpanelerna kan bli varma med risk för skada på kabeln. Ska jag be målaren att snarast flytta kabeln bort från solpanelerna? Antar att jag inte har annat val än att anlita en professionell elektriker för att utföra jobbet. Men behöver denna elektriker ha diverse material med sig för att styrningen ska kunna ske nere från köket eller räcker det med skruvmejsel?
Antar att det inte löser problemet att koppla de olika färgade trådarna på ett annorlunda sätt?
Antar att det inte löser problemet att koppla de olika färgade trådarna på ett annorlunda sätt?
Jag kopplade ur och i en fläktmotor till en sådan kåpa en gång när jag gjorde ett plåtjobb. Tydligen skulle jag ha slagit av säkringen först för när jag stoppad in kontakten igen så blev det något fel på kretskortet nere i kåpan och motorn gick sen på full fart hela tiden.
Kretskortet fanns som tur var som reservdel så det var bara att byta.
Det kan säkert vara ett annat fel i det här fallet, men det är svårt att dra några säkra slutsatser när ingen av berörda parter verkar veta vad de håller på med
Kretskortet fanns som tur var som reservdel så det var bara att byta.
Det kan säkert vara ett annat fel i det här fallet, men det är svårt att dra några säkra slutsatser när ingen av berörda parter verkar veta vad de håller på med
Redigerat:
Det kan vara precis som du säger. Målaren påstod att han fick ström i sig när han jobbade med fläkten och säkringen hemma gick.
Kan vara så då att kretskortet är skadat och måste bytas ut. Det blir onekligen dyrt att inte anlita rätt kompetens från början...
Kan vara så då att kretskortet är skadat och måste bytas ut. Det blir onekligen dyrt att inte anlita rätt kompetens från början...
Ser jag rätt att det sitter ett stickproppsuttag där uppe vid huven?Arn83 skrev:
Här kommer lite olika bilder. Fanns ingen som helst beteckning på förra motorn heller. Som ni ser verkar den nya enheten vara bristfälligt monterad där uppe där den svarta strömkabeln ligger ovanpå solpanelerna. Solpanelerna kan bli varma med risk för skada på kabeln. Ska jag be målaren att snarast flytta kabeln bort från solpanelerna? Antar att jag inte har annat val än att anlita en professionell elektriker för att utföra jobbet. Men behöver denna elektriker ha diverse material med sig för att styrningen ska kunna ske nere från köket eller räcker det med skruvmejsel?
Antar att det inte löser problemet att koppla de olika färgade trådarna på ett annorlunda sätt?
Ställer mig tvekande till att det kommer att hålla i längden i väder och vind isåfall. Mitt råd är tyvärr att ta hjälp av behörig kompetens då du får en anslutning som håller över tid. Då får du hjälp med din drift av kåpan samtidigt.
Målarn verkar ambitiös men kanske ska måla lite mer istället






