Hej!
Har ett nytt hus med en Nibe F750. Kan noll om ventilation. I tvättstugan vill jag nu sätta en rad med nya väggskåp så högt upp som möjligt. Det sitter ett frånluftsdon i taket "i vägen".
Min tanke är att ta ett hål i skåpstommens "tak" med större diameter än hela frånluftsdonet så att detta blir enkelt åtkomligt om man bara öppnar luckan. Högst upp tänkte jag sätta en täcksida/täckbit som löper längs med väggen, ovanför samtliga skåp, så att jag sedan kan spika taklist för att få det hela att se mer integrerat ut.
Tänkte man kan sätta något form av ventilationsgaller i täcksidan/täckbiten, likt den här:
https://bauhaus.se/galler-plast-fresh-12
Ventilationsröret som ansluter mot donet är 100 mm i diameter och luftflödet genom donet är projekterat samt uppmätt till 14 l/s enligt OVK-protokoll. Fläkten i Nibe:n går på 54%.
Är min tanke OK? Såg nu på Bauhaus hemsida angående Fresh F12:
Kapacitet vid 10 Pa spalt: 9,5 l/s
Kapacitet vid 10 Pa hålrad: 7,5 l/s
Behöver jag ett större galler då eller hur funkar det?
Vill gärna ha ett så smalt galler som möjligt för jag vill sätta skåpen så högt upp som möjligt (= så smal täckbit som möjligt).
Innan:
Min tanke efter:
Har ett nytt hus med en Nibe F750. Kan noll om ventilation. I tvättstugan vill jag nu sätta en rad med nya väggskåp så högt upp som möjligt. Det sitter ett frånluftsdon i taket "i vägen".
Min tanke är att ta ett hål i skåpstommens "tak" med större diameter än hela frånluftsdonet så att detta blir enkelt åtkomligt om man bara öppnar luckan. Högst upp tänkte jag sätta en täcksida/täckbit som löper längs med väggen, ovanför samtliga skåp, så att jag sedan kan spika taklist för att få det hela att se mer integrerat ut.
Tänkte man kan sätta något form av ventilationsgaller i täcksidan/täckbiten, likt den här:
https://bauhaus.se/galler-plast-fresh-12
Ventilationsröret som ansluter mot donet är 100 mm i diameter och luftflödet genom donet är projekterat samt uppmätt till 14 l/s enligt OVK-protokoll. Fläkten i Nibe:n går på 54%.
Är min tanke OK? Såg nu på Bauhaus hemsida angående Fresh F12:
Kapacitet vid 10 Pa spalt: 9,5 l/s
Kapacitet vid 10 Pa hålrad: 7,5 l/s
Behöver jag ett större galler då eller hur funkar det?
Innan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Hur hög blir takanslutningen?
Ofta förlänger/ändrar man ventilationsröret så att befintligt frånluftsdon sitter i takanslutningen i stället.
När donet sitter i taket bör det ju gå att öppna upp taket och förlänga ventilationsröret så att donet fortfarande kan sitta i taket men längre ut från väggen.
Ofta förlänger/ändrar man ventilationsröret så att befintligt frånluftsdon sitter i takanslutningen i stället.
När donet sitter i taket bör det ju gå att öppna upp taket och förlänga ventilationsröret så att donet fortfarande kan sitta i taket men längre ut från väggen.
Vill nog inte göra så. Dels är ju ytterkant på donet nästan 15 cm i diameter och då hamnar mina skåp lite för långt ner för mitt projekt om donet ska få plats i takanslutningen. Sedan tycker jag det blir fult ocksåBirgitS skrev:
Blir nog ett lite för stort projekt för mig tror jag och är inte så sugen på att öppna taket.BirgitS skrev:
Jag ser det själv som att jag har två alternativ.
1) Strunta helt i takanslutning mot skåpen och bara ha tillräckligt många cm mellan tak och skåpsstommar (med utsågning för åtkomst inuti ena skåpet) för ventilationen. Vad skulle isf. räcka i mellanrum?
2) Göra som jag tänkte från början med tillräckligt stort galler för att vara helt lugn med att tillräckligt luftflöde uppnås. Jag kan tänka mig att gå upp till max 10 cm i höjd på galler och hur brett som helst.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
1) Man bör ju kunna komma åt att mäta luftflödet med en tratt som placeras över frånluftsdonet så att det går att justera in det till korrekt värde.Såna kan behövas i framtiden för att något förändras i huset som kan påverka ventilationen, t.ex. ny frånluftsvärmepump, ett rum delas till två eller tvärtom.
Absolut, jag gör den åtkomlig inifrån skåpet med utsågning. Tror du man kan lösa det med ett galler om vi ser till luftflödet som ska passera?BirgitS skrev:
1) Man bör ju kunna komma åt att mäta luftflödet med en tratt som placeras över frånluftsdonet så att det går att justera in det till korrekt värde.Såna kan behövas i framtiden för att något förändras i huset som kan påverka ventilationen, t.ex. ny frånluftsvärmepump, ett rum delas till två eller tvärtom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Nu var det ett tag sen någon var här och mätte luftflödet men den tratten var betydligt större än frånluftsdonen, kanske 25 x 25 cm. Håller stommen ihop med ett så stort hål?
Ingen aning om det kan fungera med ett galler tyvärr. Men gissningsvis måste summan av hålen i gallret vara en en bra bit större än ytan på hålet i donet för att inte påverka.
Ingen aning om det kan fungera med ett galler tyvärr. Men gissningsvis måste summan av hålen i gallret vara en en bra bit större än ytan på hålet i donet för att inte påverka.
Ok! Tack för info! Tänkte min hålsåg på 23 cm skulle räcka, men kanske får köra helt utan tak i det skåpet… Tror inte det är några problem med hållfastheten, skåpen ska upp på en sån där upphängningsskena och skruvas i varandra och ska även ha en täcksida undertill. I värsta fall kan jag stabilisera med något i bakkant tänker jag. IKEA:s bänkstommar har väl bara två ”metallister” som ”tak” vill jag minnas, men de kanske får stabilitet från bänkskivan iofs.BirgitS skrev:
Nu var det ett tag sen någon var här och mätte luftflödet men den tratten var betydligt större än frånluftsdonen, kanske 25 x 25 cm. Håller stommen ihop med ett så stort hål?
Stora frågan är hur jag ska göra med ett ev. galler. Tror du man är safe om man kör på ett 60 x 10 cm stort?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden