Har ett litet bekymmer. Förra ägarna av huset har ej haft något frånluftsdon i varken badrum eller tvättstuga. För att slippa dra en massa rör på vinden och slippa sätta in flera fläktar så tänkte jag dra en kanal från badrummet, genom tvättstugan och ut genom väggen. Min tanke va att sätta en fläkt i slutet av kanalen i tvättstugan så kan den sköta både badrum och tvättstugan. Men vilken fläkt ska det vara tro? Det bästa hade varit om man kan få den att gå på badrummets fuktighet i olika varvtal beroende på hur hög fuktigheten är just där. Detta kräver ju en extern givare som då sitter i badrummet medans fläkten sitter i tvättstugan. Kan någon peka mig åt rätt riktning vad jag bör titta efter? Eller kanske komma med en annan lösning som skulle fungera?
Blå markering - spirorör
Svart markering - fläkt
Blå markering - spirorör
Svart markering - fläkt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte en termostatstyrning du ska ha utan en hygrostatstyrning, tex
https://ventilation.se/hygrostat-regin-hr1.htm
https://www.regincontrols.com/sv/se...-transmittrar/fukt/rumshygrostat-p11509/hr-s/
https://ventilation.se/hygrostat-regin-hr1.htm
https://www.regincontrols.com/sv/se...-transmittrar/fukt/rumshygrostat-p11509/hr-s/
Tack, förstår inte alls hur jag koppla in den till en rörfläkt dock. Men då vet jag i alla fall vad jag ska leta efter. Hittade lite Kina fläktar med trådad kontrollpanel, går kanske att göra något med dem.Demmpa skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 304 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 304 inlägg
Ingen ultimat lösning men en som troligtvis skulle bli bra, köra två pax-fläktar. En för varje rum. Alltså en i badrummet som blåser ut luften via ett spirorör i tvättstugan ut och sen en i tvättstugan som blåser rätt ut. Det ger dig också möjligheten att ställa hastighet och funktsensor oberoende av varandra och du slipper också risken att det suger ut för mycket ur tvättstugan när du vill ha ut luften från badrummet tex.G Ganescha skrev:Har ett litet bekymmer. Förra ägarna av huset har ej haft något frånluftsdon i varken badrum eller tvättstuga. För att slippa dra en massa rör på vinden och slippa sätta in flera fläktar så tänkte jag dra en kanal från badrummet, genom tvättstugan och ut genom väggen. Min tanke va att sätta en fläkt i slutet av kanalen i tvättstugan så kan den sköta både badrum och tvättstugan. Men vilken fläkt ska det vara tro? Det bästa hade varit om man kan få den att gå på badrummets fuktighet i olika varvtal beroende på hur hög fuktigheten är just där. Detta kräver ju en extern givare som då sitter i badrummet medans fläkten sitter i tvättstugan. Kan någon peka mig åt rätt riktning vad jag bör titta efter? Eller kanske komma med en annan lösning som skulle fungera?
Blå markering - spirorör
Svart markering - fläkt
[bild]
Det va min tanke från början faktiskt. Men känns lite obekvämt på något sätt att göra två hål väggen. Men som du säger, risken är att man suger för mycket från tvättstugan på min andra lösning, tänkte att man ställer flödet med frånluftsventilen men kanske är svårt att lista ut hur mycket man ska ha den öppen respektive stängd utan något speciellt mätverktyg.Ossian K Olsson skrev:
Ingen ultimat lösning men en som troligtvis skulle bli bra, köra två pax-fläktar. En för varje rum. Alltså en i badrummet som blåser ut luften via ett spirorör i tvättstugan ut och sen en i tvättstugan som blåser rätt ut. Det ger dig också möjligheten att ställa hastighet och funktsensor oberoende av varandra och du slipper också risken att det suger ut för mycket ur tvättstugan när du vill ha ut luften från badrummet tex.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 304 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 304 inlägg
Du hade kanske kunnat lösa det med två fläktar, ett t-rör och sen ”backventiler”.G Ganescha skrev:Det va min tanke från början faktiskt. Men känns lite obekvämt på något sätt att göra två hål väggen. Men som du säger, risken är att man suger för mycket från tvättstugan på min andra lösning, tänkte att man ställer flödet med frånluftsventilen men kanske är svårt att lista ut hur mycket man ska ha den öppen respektive stängd utan något speciellt mätverktyg.
Men risken är ju fortsatt att det blåser in skitdoft och fukt i tvättstugan.
Den risken borde ju vara ganska minimal då fläkten suger ju luft ur båda hålen. Kan inte tänka mig att luften frånbadrummet skulle gå ut ur ventilen i tvättstugan. Det svåra blir ju att ställa in flödet med ”snurrtalriken” från badrum och tvättstugan. Man får väl hyra en sådan mätare.Ossian K Olsson skrev:
Okej, nya bud. Huset är från 1986 och har mekanisk frånluftsventilation i taket. Den är dock ej i gång, förra ägaren har ej brytt sig om att laga den. Nu har jag pluggat på lite och bäst är kanske att dra nya rör från badrummen och tvättstugan till den fläkten. Men OM jag ej får igång den och behöver byta ut den, hur får jag reda på vilket flöde den nya bör klara? Det blir ju dock ingen fukt styrning i badrummen.
Rekommenderat luftombyte är att all luft ska bytas ut varannan timme, det motsvarar 0,35 liter per sekund och kvadratmeter bostadsyta.
Exempel:
100 m² boyta ger 35 l/s
https://www.boverket.se/sv/byggande.../ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...dd/tillsynsvagledning-halsoskydd/ventilation/
Exempel:
100 m² boyta ger 35 l/s
https://www.boverket.se/sv/byggande.../ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...dd/tillsynsvagledning-halsoskydd/ventilation/
Har för mig att jag läst någonstans att ett hus från 80-talet ska ha 0,83L/s men kan verkligen inte hitta det igen, kommer ej ihåg om det va på detta forumet eller inte. Va en liten lista på olika flöden vid olika årtal då man byggde husen olika vid olika årtal.Demmpa skrev:
Ska vi se om jag fattat detta rätt; huset är 130kvm, så 130 x 0,35 = 45,5L/s.
15L/s x 2 badrum 10L/s kök 10L/s tvättstuga =
50L/s totalt.
Så fläkten jag ev. Behöver byta till skall således klara minst 50L/s.
Minsta fläkten klarar 68L/s eller ska man gå på kraftigare? Kan man ställa ner den med en tyristor eller dylikt?
15L/s x 2 badrum 10L/s kök 10L/s tvättstuga =
50L/s totalt.
Så fläkten jag ev. Behöver byta till skall således klara minst 50L/s.
Minsta fläkten klarar 68L/s eller ska man gå på kraftigare? Kan man ställa ner den med en tyristor eller dylikt?
Redigerat:
Grundtipset är att fläkten ska gå på ca 50% vid önskat luftflöde, pga ljud. Man har då också möjlighet att forcera flöde utan att det låter som en jetmotor.
Så ta du en kraftigare som är möjlig att varvtalsstyra på lämpligt sätt. Gärna med EC-motor för låg elförbrukning.
Så ta du en kraftigare som är möjlig att varvtalsstyra på lämpligt sätt. Gärna med EC-motor för låg elförbrukning.
Ja, prismässigt blir det inte super stor skillnad, får man dock på en EC motor då stack det iväg en del.
Om vi återgår till storlek på rör så rekommenderar man med 50L/s minst 125mm på huvud röret inkl sticken alt. 160mm med 100mm stick. Detta är dock för FTX system. Kanske är bra att köra 125mm överallt för ett framtida FTX. Några tankar om det?
Om vi återgår till storlek på rör så rekommenderar man med 50L/s minst 125mm på huvud röret inkl sticken alt. 160mm med 100mm stick. Detta är dock för FTX system. Kanske är bra att köra 125mm överallt för ett framtida FTX. Några tankar om det?
Fick igång fläkten. Va tvungen att köpa nya frånluftsdon men att ställa in dem utan ett verktyg verkar vara omöjligt. Försökte följa; https://www.bauhaus.se/media/pdf/3266740A.pdf
ska jag ha runt 15L/s så måste tallriken vara ute ca: 17mm, rätt långt ut med andra ord? Mäter jag korrekt som förespråkas i beskrivningen?
ska jag ha runt 15L/s så måste tallriken vara ute ca: 17mm, rätt långt ut med andra ord? Mäter jag korrekt som förespråkas i beskrivningen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder