Hej,

Jag har en fundering eller snarare ett problem då större delen av vårt översta våningsplans väggar består av fönster. Det blir extremt varmt. Redan vid den här tiden på året då det är sol så blir det över 30 grader och på sommaren över 50 grader - om man inte öppnar fönsterna. Det blir som ett växthus i princip.

Problemet är att man inte alltid är hemma och vill lämna fönsterna öppna. Hade varit bäst såklart med markiser, rullgardiner eller liknande solskydd utomhus.

FTX:en med frikyla från bergvärmepumpen gör knappt någon skillnad och jag tycker det vore oekonomiskt att kyla med en AC.

Här i Sverige blir det ju sällan alltför varmt utomhus så jag tänkte lösa det med en väggmonterad varvtalsstyrd kraftigare frånluftsfläkt som i princip skulle kunna suga och och byta ut luften på hela det våningsplanet på 9-10 minuter.

Vad tror ni om att sätta en sådan i ena gaveln och ett motorstyrt spjäll i andra gaveln och kunna styra dessa på distans eller med automatik?

Är det här en bra lösning tror ni eller finns det bättre alternativ? Ännu bättre hade ju varit om man kunnat använda den här varma luften för att värma upp poolen :)

• Gilla
borjerik
  • Laddar…
Markis är det som hjälper mest.

Jo, jag vet. Men det är så stora partier. Det rör sig om vägglängder på totalt 30meter...

Finns olika sorters markiser. Verkar som många idag väljer vertikalmarkiser istället för de som går ut från fasaden. Då blir det lättare att täcka stora glasytor och mindre vindkänsligt. Sedan finns det olika sorters solskyddsfilm som appliceras på glaset och kan ta bort väldigt mycket av värmestrålningen. Blir lite mörkare inne dock.

Solfilmer idag är ju mycket bättre än dom var förr i tiden och det finns solfilmer som inte påverkar utseende eller utsikt mer än marginellt. Såklart mindre effektiva men ändå med stor effekt.

Att ventilera ut all värmen är svårt utan kyla. Mycket av värmen sätter sig dessutom i byggnaden så även dom du byter all luften på tio minuter så kommer det vara varmt igen en halvtimme senare. Du hade nog behövt ha ett stort luftombyte konstant för att få effekt. Absolut mest effektivt är nog att hindra värmen att komma in..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.