Demmpa
Demmpa: Ja, luften i tex badrum byts ut relativt ofta, all luft i hela bostaden bör bytas varannan timme. Men det är inga problem med att hålla olika rumstemperaturer i olika delar av bostaden. Vi har tex över 3⁰ skillnad mellan olika rum fastän vi har FTX.
4 svar · 1,3k läst
V
Villa2024: Hej! Jag har ett likadant aggregat i en nybyggd villa men har inte vågat sänka värmen på tilluften pga rädsla för fukt om tillluften är för kall. Nu på våren är det 26 grader inomhus så jag skulle gärna vilja sänka till 12 grader som är minimum. Tänker jag fel ang fukt i kall luft? /Okunnig
16 svar · 9,1k läst
F
fuentes: Hej! Har idag en fristående pumpkällare, ca 2x2 m, gjuten, 2 m djup, alltid plusgrader där nere (ouppvärmt). Bygger nu en överbyggnad (där jag ska ha lite allsköns VA-grejer), och sedan kallvind över. ”Markvåningen” ska ha stående panel, vindpapp, reglar med stenullsisolering, (nån form av spärr?), och sedan osb. Vinden har jag tänkt isolera i bjälklaget (och ventilera med
0 svar · 579 läst
B
Bulten37: [citat] Kanon tack!
2 svar · 641 läst
·
L
LeoVix: [citat] Tack för förklaringen. 🙂
4 svar · 1,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: I dessa rum du räknar upp ska ni bara ha tilluft, ej frånluft. Frånluft ska finnas i badrummet. Stäng frånluftsventiler och skaffa tilluftsventiler.
1 svar · 1,5k läst
J
jayal1972: Hej, nu när det har gått en tid sedan du ställde frågan, hoppas nybyggnationen fortskrider enligt plan :-) skriv gärna tillbaks så vi får höra hur byggnationen fortskrider/har gått. Kostnaden baseras på hur själva huset är byggt / kommer att byggas: Om arkitekturen tillåter att du bygger med FTX (luftkanaler), FTX kylbatteri och (eventuellt) kompletterar med fläktkonvektorer i de
3 svar · 4,2k läst
·
J
Jesper mångsysslare: På vinden är det ju också för att det är kall luft där på vintern och då bildas det kondens När varmt möter kallt Glömde att det finns sågspån i mitt bjälklag då jag har ett gammalt hus kanske därför som sotaren ville ha ombygt när jag bytte fläkt det har aldrig varit anmärkning på det tidigare
7 svar · 1,7k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Tackar för detta! Då kan jag gå vidare med dotterkortet som lämnar 0-10V från PWM. En DAC helt enkelt.
2 svar · 1,2k läst
·
Eclipse
Eclipse: [citat] Hej, jag har inte tillträde än och inte sett några VA-ritningar.
12 svar · 1,7k läst
·
J
Jesper mångsysslare: [citat] Luften brukar stå still i hörnen på ett rum så ventilerna bör sitta i ett hörn och inte mitt på väggarna en högt och en lågt
13 svar · 4,0k läst
A
AngelFB: [citat] Tack snälla!!!
2 svar · 1,1k läst
·
F
fredl: Tack, tänkte mer att det behövdes något likt den här där man kan stoppa in slangen från maskinen genom donet. Med tanke på alla portabla AC som finns så borde det väl finnas någon lösning som går att ta ur slangen och stänga till när det inte används.
2 svar · 751 läst
·
L
largab: Måla dem med samma randning så ser det bra ut
5 svar · 1,2k läst
·
A
Antemoo: [citat] Det fungerar nog även med 1 gång per år
15 svar · 8,4k läst
N
neebster: Har i princip samma skrot ifrån tidigt 80-tal som jag funderat på att byta ut nån gång.. (funkar dock än sålänge). Hur gick det för dig, fick du anlita nån som byggde om det hela eller fanns det någon ersättningsmodell till Reginair F ? mvh Nebbe
1 svar · 6,7k läst
·
F
flakattack: [citat] Jag är inte så säker på att aggregatet faktiskt har steglös varvtalsreglering av rotorn. På produktsidorna för deras andra aggregat står det tydligt "steglös varvtalsreglering" medan det fattas för RDKS. Kollade upp modellnumret för rotormotorn och hittar ingenting om den är anpassad för varvtalsreglering (induktionsmotor 1-fas), men det kanske alla av den typen automatiskt
5 svar · 3,0k läst
D
DiddeW: Jag köper mina här: https://www.filterpunkten.se/ och är nöjd med detta. Finsk men svensk hemsida.
13 svar · 2,1k läst
Drune
Drune: Hej Vi har en skorsten som går ihop i en enda stor kanal. Idag finns vedspis på nedervåning (ok att elda i) och kakelugn på övervåning (Ej ok) kopplat till skorstenen. Vi vill även koppla in köksfläkt i denna, och samtidigt få kakelugn ok. 1. Är det möjligt genom att dra individuella rör i skorstenen och fylla med värmeisolering? 2. Vilka hantverkare gör detta? Gärna förslag på
0 svar · 857 läst
N
Ngea: [citat] Ja, andra märker det också. Hörde att det finns en plan att hela allmännyttan t o m byggår -70 ska moderniseras, så liknande problem lär öka o allt fler kommer installera egna luftkvalitetsmätare som blir allt bättre till bra pris.
8 svar · 2,3k läst
O
one-: Är i färd med att installera ett kanalanslutet frikyla-aggregat på vinden. Slangar dragna och aggregat beställt. Har nu börjat skissa på spiro-kanalerna och funderar på hur man ska hantera ljuddämpare? Det kommer att bli rejält tilltagna kanaler med tanke på att det krävs mycket luft för att bära kylan. Vill givetvis försöka få systemet så tyst som möjligt så nu funderar jag
0 svar · 849 läst
H
Händige_Helge: Det är en tegelkåk från 1890. 1,5-plans hus om total 80 kvm. Ingen vind eller källare. Ventilationen är självdrag, med fresh-fläkt på toaletten. Rummet som byggs om saknar helt tilluft/frånluft idag, men ska så småningom bli sovrum. Uppvärmning sker i huvudsak med luft/luft-värmepump, som kompletteras med direktverkande el-element. Min uppfattning är att vi saknar utrymme för
2 svar · 1,8k läst
Anna_H
Anna_H: Har skummat igenom tråden men inte hittat svaren på mina funderingar: Hur stora är de två byggnaderna? Är det av ekonomiska skäl man inte anser sig kunna installera en till luft-luft, eller är det något annat skäl? Hur stor är elräkningen? Vad är det för LLVP man har idag? Jag tänker att om baracken är betydligt större än friggeboden kanske det lönar sig att flytta
54 svar · 10,5k läst
·
S
svebbe: [citat] Så långt ut som du kan. Kombidonet kastar ut avluften rakt ut och tar in ny uteluft undertill. Jag har nog inte sett några rekommendationer på avstånd från närliggande väggar. Men jag tänker lite som föregående att det är större risk du har varmare luft i hörnet då husets vägg värmer. Spiron var en tanke men när jag tänker efter så kan det bli risk att man blåser varm
5 svar · 1,3k läst
·
L
Lutte: [citat] Klart du kan peta in isolering i den bäst är ju en plugg av cellplast. Men jag hade endå kanske tagit steget till en luftvärmepump om planlösningen tillåter det. Vi kör fjärrvärme och en luftvärmepump för ac o den investeringen är guld, komforthöjningen går inte att beskriva
5 svar · 672 läst
BirgitS
BirgitS: Funktion: Långt från dörren och nära dusch/badkar Elsäkerhet: Ej bli blöt, om inte tillverkaren skriver något annat i instruktionerna.
1 svar · 811 läst
·
B
byggoslit: [citat] Låter väldigt rimligt och lätt att genomföra!
37 svar · 7,2k läst
·
L
Livslärlingen: Kör en chansning på den här tråden.. Vi har samma fläkt och har inte bott i huset så länge, så frågorna är fler än svaren. Hur ser man om säkringen på systemet löst ut? Hoppas era problem löste sig, såhär två år senare 😬
1 svar · 4,2k läst
·
O
Osg: Bra idé. Tack för svar! :)
2 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.