Har två alternativ för in och utluft.
Alternativ 1 - ett kombidon där det är ritat grönt (mot norr).
Alternativ 2 - frånluft där det är ritat grönt och tilluft där det är ritat lila (bredvid dörren).
Alternativ 2 ger ju längre avstånd mellan dem med mindre risk för rundgång. Däremot kommer rördragningen ta upp lite mer plats inne i boden.
Är kombidon en märkbart sämre lösning i detta fall tror ni..?
Alternativ 1 - ett kombidon där det är ritat grönt (mot norr).
Alternativ 2 - frånluft där det är ritat grönt och tilluft där det är ritat lila (bredvid dörren).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 2 ger ju längre avstånd mellan dem med mindre risk för rundgång. Däremot kommer rördragningen ta upp lite mer plats inne i boden.
Är kombidon en märkbart sämre lösning i detta fall tror ni..?
Just i ett hörn så tror jag kombibil är en dålig kompromissP Peter321 skrev:Har två alternativ för in och utluft.
Alternativ 1 - ett kombidon där det är ritat grönt (mot norr).
Alternativ 2 - frånluft där det är ritat grönt och tilluft där det är ritat lila (bredvid dörren).
[bild]
Alternativ 2 ger ju längre avstånd mellan dem med mindre risk för rundgång. Däremot kommer rördragningen ta upp lite mer plats inne i boden.
Är kombidon en märkbart sämre lösning i detta fall tror ni..?
Ja vinden står ju ganska stilla där så det kanske blir mer rundgång än normalt med en sån placering..?A Antemoo skrev:
Ett tredje alternativ skulle ju kunna vara att sätta en takhuv på det lilla taket där också men jag gissar att det blir krångligare och lite dyrare än alternativ 2.
Eller så sätter du kombidonet längre ut på väggen på lilla huset. Längre till höger om gröna markeringen. Finns även lösning att dra avluften ut genom vägg och upp på utsidan över nock. Om du inte vill göra hål i taket på lilla husetP Peter321 skrev:
Så långt ut som du kan. Kombidonet kastar ut avluften rakt ut och tar in ny uteluft undertill. Jag har nog inte sett några rekommendationer på avstånd från närliggande väggar. Men jag tänker lite som föregående att det är större risk du har varmare luft i hörnet då husets vägg värmer.P Peter321 skrev:
Spiron var en tanke men när jag tänker efter så kan det bli risk att man blåser varm fuktig luft mot väggen eller fönstret ovanför lill taket.
Klicka här för att svara
