9 047 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
Vad tänka på med FTX Systemair
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har FTX (Systemair vsr 500) som tidigare ägare installerat.
Förutom att jag byter filter när den varnar så vet jag inte så mycket mer om funktionerna och undrar om någon har tips på vad som är viktigast att ha koll på.
Fläkten kan ställas i tre lägen. Oftast står den på lägsta men vid dålig luft/lukt eller fukt brukar jag dra på högre ett tag.
Temperaturen på tilluften kan ställas mellan 13-22. Osäker på hur mycket effekt detta ger?
som sagt jag vet väldigt lite och vore tacksam för lite tips på vad man bör tänka på.
Jag har FTX (Systemair vsr 500) som tidigare ägare installerat.
Förutom att jag byter filter när den varnar så vet jag inte så mycket mer om funktionerna och undrar om någon har tips på vad som är viktigast att ha koll på.
Fläkten kan ställas i tre lägen. Oftast står den på lägsta men vid dålig luft/lukt eller fukt brukar jag dra på högre ett tag.
Temperaturen på tilluften kan ställas mellan 13-22. Osäker på hur mycket effekt detta ger?
som sagt jag vet väldigt lite och vore tacksam för lite tips på vad man bör tänka på.
Har du läst igenom manualen?
Om du ställer upp temperaturen på tilluften så antar jag att ett elektriskt värmeelement går in och värmer.
Fläktarnas varvtal ska vara inställda så att dom ger normflöde och ett svagt undertryck i huset.
Om du ställer upp temperaturen på tilluften så antar jag att ett elektriskt värmeelement går in och värmer.
Fläktarnas varvtal ska vara inställda så att dom ger normflöde och ett svagt undertryck i huset.
Produkter som diskuteras: "Fläktarnas"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja men den ger ju endast svar på de tekniska detaljerna. Jag söker lite mera kvalitativa svar 
Angående temperaturinställnimg så undrar jag hur mycket den påverkar värmen inomhus. Om jag kör den på 13 (lägsta) innebär det då att tilluften är 13 grader?
En följdfråga är då på vintern om man tycker det är kallt inne kan/ska man då ha en högre temperatur inställd?
Angående temperaturinställnimg så undrar jag hur mycket den påverkar värmen inomhus. Om jag kör den på 13 (lägsta) innebär det då att tilluften är 13 grader?
En följdfråga är då på vintern om man tycker det är kallt inne kan/ska man då ha en högre temperatur inställd?
Bästa svaret
Du ska inte styra tempen i huset med ventilationen!
Säg att du vill ha 21°C inne då ska tilluften va ca 18-19°C. Anledningen är att den lite svalare tilluften blandar sig bättre med den varma inomhusluften. Varmare tilluft lägger sig bara längs med innertaket. Sval luft faller ner igenom varmare luft och blandar sig.
Beroende vart du bor i landet kan du kanske klara dig utan elektrisk värmare i FTXn. Det är bra för elförbrukningen. Aggregatet ska återvinna så mycket av frånluften som möjligt. Är din frånluft varm av t.ex. att du eldar i kamin så är det jättebra! Aggregatet kan då med lätthet värma den kalla uteluften som ska in i huset med den varma frånluften utan att behöva stötta med el.
Säg att du vill ha 21°C inne då ska tilluften va ca 18-19°C. Anledningen är att den lite svalare tilluften blandar sig bättre med den varma inomhusluften. Varmare tilluft lägger sig bara längs med innertaket. Sval luft faller ner igenom varmare luft och blandar sig.
Beroende vart du bor i landet kan du kanske klara dig utan elektrisk värmare i FTXn. Det är bra för elförbrukningen. Aggregatet ska återvinna så mycket av frånluften som möjligt. Är din frånluft varm av t.ex. att du eldar i kamin så är det jättebra! Aggregatet kan då med lätthet värma den kalla uteluften som ska in i huset med den varma frånluften utan att behöva stötta med el.
Skilj på ventilation och värmesystem. Värmaren i FTX'en är till för att minska eventuellt kalldrag från tilluften. Om det upplevs som ett stort problem så är det bättre att koppla på ett värmebatteri som värms av ordinarie värmekälla (såvida du inte har direktverkande el).
Tack. Då förstår jag. Jag förväntade mig inte att ftx ska styra temperaturen men eftersom den har läge från 12-22 grader så undrade jag vilken effekt den ger. Jag har bergvärme (och hur det funkar med värmekurvor osv är en teori för sig).
Nu står ftx på 17 grader men vrider kanske upp den 1-2 grader i vinter när det blir kallare ute.
Nu står ftx på 17 grader men vrider kanske upp den 1-2 grader i vinter när det blir kallare ute.
Jag vet inte. Det är därför jag frågar. Varför finns det då en möjlighet att ställa temperaturen från 12-22 grader om du tycker att den istället ska vara 0 (ingen effekt)?useless skrev:
Den "väljer" hur mycket den ska återvinna av energin som går ut. Man brukar rekommendera 17-18 grader tilluft. Man kan troligen stänga av tillsatsvärme i menyn. På sommaren vill man ju ha in så "kall" luft som möjligt och då vill man inte återvinna luften.J juanxxx skrev:
Tillverkaren vill sälja ett aggregat med så hög komfort som möjligt. Ägaren vill ha ett aggregat med så låg driftkostnad som möjligt.J juanxxx skrev:
Som sagt var; Om du upplever ett problem med kallras så kan du aktivera värmen och acceptera merkostnaden. Men att dra upp den till rumstemperatur bara för att känns lite bortkastat.
Fortfarande ingen fara på temperaturen i huset.
Men sedan jag gjorde ändringarna tycker jag luften känns torr. Jag läste någonstans att för mycket ventilation (jag har fläkten på läge 2 av 3 lägen nu) kan ge just torr luft inne.
Någon som har erfarenhet av detta? Kan det vara en idé att sänka fläkten till läge 1?
Men sedan jag gjorde ändringarna tycker jag luften känns torr. Jag läste någonstans att för mycket ventilation (jag har fläkten på läge 2 av 3 lägen nu) kan ge just torr luft inne.
Någon som har erfarenhet av detta? Kan det vara en idé att sänka fläkten till läge 1?