Verkar knepigt att få till det snyggt med ett kombidon för FTX utanpå det randiga (vinden är innanför där). Hur hade ni gjort? Separat in/ut och i så fall var på det randiga? Kanske bättre att t det genom taket i detta fall?

Gavel med randig ventilerad vind på röd träfasad och vita fönsterkarmar under bar gren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle satt in/ut symmetriskt på gaveln. Med något som riktar luften ned h/v. Taket skulle jag undvika. Fula huvar, svårare håltagning.

L largab skrev:
Jag skulle satt in/ut symmetriskt på gaveln. Med något som riktar luften ned h/v. Taket skulle jag undvika. Fula huvar, svårare håltagning.
Tack, det låter rimligt. Skulle t.ex. två såna här kunna fungera? Sätta de på de vita plankorna blir det ju ganska diskret.

https://ventilation.se/sv/products/yttervaggsgaller-yggl-250x250-160-vit

Påverkan på fasad kanske för den varma och fuktiga avluften då den inte sticker ut något direkt..?

Det är så pass högt upp att jag inte kommer vilja rensa ett grovfiltet där eller nått, brukar man köra något finmaskigt nät/filter i såna här?

Sådana funkar utmärkt! Ser ingen risk för fasaden.

L largab skrev:
Sådana funkar utmärkt! Ser ingen risk för fasaden.
Så bra! Tyvärr insåg jag nu när jag mätte de vita plankorna att de bara är 150-160mm breda. Produkten länkad ovan är 295mm vid 160mm anslutning. Så det känns inte som det skulle smälta in så superbra ändå...

Vitdekorerade gavelspetsar på rödmålat hus med vit fönsterram och grenar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måla dem med samma randning så ser det bra ut

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.