1 799 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Någon som kan mekanisk ventilation?
Hej.
Jag bor ett äldre hus med självdrag, men behöver mer ventilation. Jag har tittat på mekanisk ventilation med värmeåtervinning, bl.a. Arida 160re. Funkar detta verkligen? Har någon erfarenhet av dessa?
https://hemklimat.se/produkt/arida-...medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_386191
Jag bor ett äldre hus med självdrag, men behöver mer ventilation. Jag har tittat på mekanisk ventilation med värmeåtervinning, bl.a. Arida 160re. Funkar detta verkligen? Har någon erfarenhet av dessa?
https://hemklimat.se/produkt/arida-...medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_386191
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
svaret är mja...
har man inget annat val så okay... viss besparing blir det.
se https://ventilation.se/sv/categories/ftx-aggregat för lite mer prisvärda alternativ
kan man så skaffar man ett riktigt system,
du får nog ge mer info om huset för att få bättre svar än så...
har man inget annat val så okay... viss besparing blir det.
se https://ventilation.se/sv/categories/ftx-aggregat för lite mer prisvärda alternativ
kan man så skaffar man ett riktigt system,
du får nog ge mer info om huset för att få bättre svar än så...
Det är en tegelkåk från 1890. 1,5-plans hus om total 80 kvm. Ingen vind eller källare.
Ventilationen är självdrag, med fresh-fläkt på toaletten.
Rummet som byggs om saknar helt tilluft/frånluft idag, men ska så småningom bli sovrum.
Uppvärmning sker i huvudsak med luft/luft-värmepump, som kompletteras med direktverkande el-element.
Min uppfattning är att vi saknar utrymme för större installationer.
Låter det som en rimligt plan att nyttja ventil med viss återvärmning?
/H
Ventilationen är självdrag, med fresh-fläkt på toaletten.
Rummet som byggs om saknar helt tilluft/frånluft idag, men ska så småningom bli sovrum.
Uppvärmning sker i huvudsak med luft/luft-värmepump, som kompletteras med direktverkande el-element.
Min uppfattning är att vi saknar utrymme för större installationer.
Låter det som en rimligt plan att nyttja ventil med viss återvärmning?
/H
Klicka här för att svara