Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg
Jag tänkte bygga lite egna grejer att styra den nya köksfläktsmotorn. Den har EC-motor och följaktligen styras av rätt så enkla grejer. T.ex. en 47kOhms potentiometer. Knappsatsen som kan levereras till kåpan är skitful, därför bygger jag en själv. Tänker sätta ihop en ESP32 med både PWM-styrning och enkel tryckknapp för att stega igenom olika hastigheter. Den enkla biten.
Motorn är en EBM-Pabst M3G112-GA52-71
1. Vad menas med PWM 10-24Vpk på kopplingsschemat? Krävs det då minst 10V för att få 100% ”duty”. I dagsläget har jag ett dotterkort till ESPn som levererar 0-10V från PWM-utgången. Det fungerar, men kan jag styra fläktens PWM med 5V eller t.o.m. 3,3V? Är det bara pulståget som är väsentligt eller krävs det också rätt spänningsnivå? Lite som man styr en datorfläkt med PWM.
2. Någon som vet egenskapen på ”Tacho”-utgången? Är det pulser på 10V? Har tyvärr inget oscilloskop att mäta med.
(söker vidare hos ebm-pabst)
Motorn är en EBM-Pabst M3G112-GA52-71
1. Vad menas med PWM 10-24Vpk på kopplingsschemat? Krävs det då minst 10V för att få 100% ”duty”. I dagsläget har jag ett dotterkort till ESPn som levererar 0-10V från PWM-utgången. Det fungerar, men kan jag styra fläktens PWM med 5V eller t.o.m. 3,3V? Är det bara pulståget som är väsentligt eller krävs det också rätt spänningsnivå? Lite som man styr en datorfläkt med PWM.
2. Någon som vet egenskapen på ”Tacho”-utgången? Är det pulser på 10V? Har tyvärr inget oscilloskop att mäta med.
(söker vidare hos ebm-pabst)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingången "Pwm / 0-10v" måste ha antingen vara en analog signal mellan 0 och 10v vilket ger 0 till 100% rpm eller en 10v puls med frekvensen 80hz och en pulsvidd på 10 till 95% viket också ger 0 till 100% rpm. Pulserna passerar ett enkelt lågpassfiter och omvandlas till en analog signal. Så 3 eller 5v funkar ej.
Taco utgången är en "open collector" och kräver ett motstånd till 5 eller +10v, då kan man få en puls per rotation tillbaka till kontrollen.
Taco utgången är en "open collector" och kräver ett motstånd till 5 eller +10v, då kan man få en puls per rotation tillbaka till kontrollen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg
Tackar för detta! Då kan jag gå vidare med dotterkortet som lämnar 0-10V från PWM. En DAC helt enkelt.
Klicka här för att svara