P
Hej, lite okunnig inom ämnet. Är min idé helt tokig? Se bilder på ventilationshålet jag har nu.

Räcker det med att sätta en täckplatta enligt bild 3 & ansluta en ventil i det hålet utan rör? Eller ska jag bara möta röret mot vent gallret på utsidan? Om jag vill behålla ute delen vill säga? Sitter snyggt inmålad nämligen… för Vent kanalen är ju i betong så behlvs verkligen tätning?

Hoppas på förstående och skjyssta svar😄

• Ventilationshål i betongvägg med synligt gallernät och skorsten av damm och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationshål i betongvägg med synlig lervittring och smuts runt kanterna.
    Skapa konto
  • Vit fyrkantig täckplatta med runt ventilationshål i mitten. Används för att täcka ventilationshål där fläkt eller ventiler ska monteras.
    Skapa konto
Tja, du vill nog oavsett sätta dit ett nytt insektsnät på insidan av gallret, då det gamla verkar rätt uppätet.

• Gilla
pola8
  • Laddar…
P
Så du tipsar mig om att byta utedelen också? Eller var min tanke dum att behålla den och fixa insektskyddet?

J
Jag behöll de gamla i källaren och gjorde som du. Behövde dock ingen täckram då freshventilen jag satte var stor nog att täcka hålet.

P
J JeLö skrev:
Jag behöll de gamla i källaren och gjorde som du. Behövde dock ingen täckram då freshventilen jag satte var stor nog att täcka h
J JeLö skrev:
Jag behöll de gamla i källaren och gjorde som du. Behövde dock ingen täckram då freshventilen jag satte var stor nog att täcka hålet.
Tack för svar. Hade du rör som mötte gammal ventil eller rör meningslöst vid detta case? Räcker kanalen som den är så man bara sätter ett ”inomhusgaller” /inomhus-ventil?😄

J
Jag satte bara ny innedel, och lät resten vara. Dvs har fortfarande fyrkantigt murat betongrör/kanal.

• Gilla
pola8
  • Laddar…
P
Jag testar att sätta täckramen ovan & nedan ventil/liknande. Ska kolla om den passar. Tack för svar👍

• Vit ventil med fyrkantig täckram för installation.
    Skapa konto
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.