Ventilation
Pentagonal: [citat] Har min ctr
byggeskafram: [citat] Filtren var igensatta. Så nu är det åtgärdat och man känner med handen att luft kommer in. Det är en uthyrningslokal så dom har högre krav på luft. Det är vanligt i föreningear som hyr ut lokaler. Ovk är jättebra att referera till när det gäller vanliga lägenheter.
Claes Sörmland: Om du går ut i trappuppgången och tittar på anslagstavlan så finns resultatet från senaste obligatoriska ventilationskontrollen (OVK) där. Där ska stå vilket ventilationssystem du har och det fick funktionsanmärkningar. Är protokollet inte där så kontakta styrelsen/hyrevärden så får de se till att anslå detta, det är ett lagkrav. Dina filmer och beskrivning tyder på att du har
jarenback: Tjenare! Ny radhusägare och helt ny med Systemair ventilationssystemet. Systemet heter Systemair save vtr250/B L 500W. 110kvm på två våningar, golvvärme nere och radiatorer uppe. Fjärrvärme. Har några frågor: Hur ställer jag in det för bästa ekonomin? Vad är det för temperatur jag ställer in? Återvinningssystem, men varför elpatron? Sett att man kan koppla på vattenväxlare, bra
eliaslockne: Hej alla! Har nu varit inne på alla trådar jag hittar, försökt hitta diagram och liknande, men jag blir inte klokare (det kanske beror mer på mig än något annat🙄). Min frågeställning är egentligen vad för dimension på spirorör jag ska/borde ha till min nya köksfläkt? Köksfläktens kapacitet: 137m³/h – 655m³/h (38l/s – 182l/s) Imkanalens längd: ca 1–1,5m Vissa säger
Peter321: [citat] Tack! Jag provade att justera på dem och mäta flödena vid donen och mycket riktigt ändrades flödet. :)
AndersS: [citat] Har ni tänkt koppla samman det badrumsventilation/frånluft? Om så är fallet måste ni kontrollera med föreningen.
saltet: Vi har numera ett plasmafilter från fjäråskupan. https://fjaraskupan.se/produkter/filter/plasmafilter Tycker att det fungerar bra. Betydligt bättre än vanligt kolfilter.
Håbbe01: [citat] Återvinning sker genom de varma och fuktiga utrymmen genom dusch, golvvärme och matlagning. Normalt sett håller man lägre temp i övriga utrymmen och ev. Nattsänkning så då går den bättre värmen förlorad. Likaså sommar vill man inte värma upp den redan varma uteluften i tilluft. I en riktig ftx installation skall båda isoleras för att hålla den totala verkningsgraden på
Ankan51: Fläkten på vår Separett Villa har lagt av efter ett åsknedslag i närheten. Någon som vet hur man demonterar fläktpaketet?
Rooooooooooobin: [citat] Väldigt sent svar, men jag sänkte varvtalet på ACJ genom att göra den _strömlös_ och en transformator kan lagra ström så var försiktig. Sen bakom vredet för fläkt 1 till 3 så finns en transformator (du tar bort högra luckan för att komma åt den sen bakom den sitter en galvad skiva som man måste ta bort) sen ser du transformatorn bakom vredet och kommer åt alla kablar. Man
Jockebanan: [citat] Hej spamb! Det var ju ett tag sedan du skrev i denna tråd men får jag fråga om din VL-100 går saktare på 1:an än på vanlig lågfart? Eller vilken spänning motsvarar standard lågfart? Visst är denna från Amazon likadan? https://www.amazon.se/Vortice-SCNR5-kanaler-vit-fläkthastighetsregulator/dp/B00651IBUE Mvh Jocke
Vante: Fläktar typ: Fresh Intellivent i våtutrymmen och tilluft via Fresh F100 Thermo eller liknande.
peves10: Hej Hur byter man lager i den högra fläkten, hur öppnar man upp fläkten, i ventex 200k /Perra
BirgitS: Motorn till TFER 160 verkar finnas som reservdel, se här: https://vitvarudelen.se/produkt/flaktmotor-takhuv-tfer-160/ https://www.luftbutiken.se/reservdelar-flaktar/6682-tfer-160-reservdelsmotor.html https://www.alltomventilation.se/produkt/tfer-160-flaktmotor-reservel-takflakt/
oskar.valta: [citat] Nej, vill nog mena att installationen är rätt enkel. Kapa befintlig kanal som du säger, sedan brukar infästningarna av kanalen medge en viss flexmån så helt stum brukar den sällan vara. Platsen spelar nog mindre roll, utan jag hade nog valt där det är enklast att komma åt att jobba. Moderna kanalfläktar brukar vara rätt tysta men om kattvinden är placerad i ett sovrum kan
J P: [citat] Nu är det den 26.9 och det felaktiga kretskortet är ej åtgärdat. Swegon skickade ett kretskort som ej passade. Skickade ett nytt som kom fram igår. Men nu har inte ventfirman tid förrän nästa vecka. Tyvärr drabbas vår hyresgäst av Swegons brist på engagemang. Än en gång. Akta er för Swgons produkter. Har 3 Swegons aggregatet i min hyresfastighet men dom åker ut så fort
BirgitS: Ett sånt här galler kan ju användas även om det är större än hålet: https://www.byggfabriken.se/beslag-inredning/ventiler-galler/ventilgaller-p650-101+bfab_size-120x120~mm En klöverplåt kan man förminska och sätta i en enkel ram: https://www.byggfabriken.se/beslag-inredning/ventiler-galler/kloverplat-p648-201+bfab_size-155x205~mm
BirgitS: Nu skriver ju inte FHM etc. om just FTX-system utan generellt. Men även med FTX så kommer den totala mängden tilluft att vara densamma som den totala mängden frånluft. Men du får förstås ventilera mer om du vill, värdena är satta för att man då tycker det är tillräckligt för ett bra inomhusklimat men det enda som händer om man ventilerar mer är att uppvärmningskostnaden stiger.
stefanolof: [citat] Tryck in den runda lilla metallplattan bakom de blå knapparna så det klickar till. (automatsäkringen) Om du sedan vill aktivera elementen igen så trycker du in den blå knappen så det klickar till
Patrik_Hed: [citat] Att göra som jag gjort är ingen färdig lösning utan något en elektriker måste bygga ihop själv. Den etablerade lösningen är att gå till köket innan man ska duscha... Det kan vara därför som ventilationsmontören inte har koll på denna lösningen. Det allra bästa kan ju vara att styra efter fuktnivå i badrummet (jag ska själv komplettera med en temp- och fuktsensor i vårt
Anonymiserad 672406: Hej, Har 6 kanaler i min murstock varav en kanal som går till tvättstugan i källaren är igenmurad. Jag skulle vilja använda den till frånluft och undrar om någon har erfarenhet av att ta upp en igensatt kanal. Bifogar en bild tagen från källaren:
A-Man_08: Har en sådan spaltventil och det satt tejp över hålen. Nedan är den inre delen som sitter i rummet. https://www.leifarvidsson.se/omega-max-39-spaltventil-invandig-del-vit?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwxsm3BhDrARIsAMtVz6PW8nH3nVkvzUo5cGKSy_k0t_RpvKykF2zLxNOq0yHeeAe9udr8BCUaAgBTEALw_wcB När jag ryckte bort tejpen så satt det något skumgummiliknande material i fönsterdelen, som jag misstänker
forcelite: [citat] Nja.. Du skriver att viktigt med lutning på rör pga kondens. Kondens bildas vid 100% luftfuktighet. Mögel bildas vid 75%. Organiska partiklar får du i kanalen oavsett filter på intag. Titta in i en ventilationskanal du har i huset. Finns anledningar till varför ventilationskanaler i hus på kallvindar isoleras.