20 372 läst ·
24 svar
20k läst
24 svar
Blir vi sjuka av FTX?
Om man har F7-filter (som fungerar) på uteluftkanalen så ska det vara minimalt med skit i tilluftkanalen, däremot brukar frånluftkanalen bli riktigt skitig.
Jag rengjorde (viskade) våra frånluftkanaler efter 5,5års drift och det blev en hel del goja, tilluftkanalerna provade jag att viska men det lilla som satt på kanalväggarna smetades bara ut.
Körde med denna viskan (i två storlekar) http://www.sotarverktyg.se/Product.aspx?ProductID=752&ProductName=nylonborste-125mm och en av dessa vajrar http://www.sotarverktyg.se/Category/80/rensvajrar/
Den smuts som man kan se på tak/vägg runt tilluftsdonen är inte partiklar från tilluften utan det är partiklar från rumsluften.
Jag rengjorde (viskade) våra frånluftkanaler efter 5,5års drift och det blev en hel del goja, tilluftkanalerna provade jag att viska men det lilla som satt på kanalväggarna smetades bara ut.
Körde med denna viskan (i två storlekar) http://www.sotarverktyg.se/Product.aspx?ProductID=752&ProductName=nylonborste-125mm och en av dessa vajrar http://www.sotarverktyg.se/Category/80/rensvajrar/
Den smuts som man kan se på tak/vägg runt tilluftsdonen är inte partiklar från tilluften utan det är partiklar från rumsluften.
Vi hade problem med att vi upplevde tilluften som "smutsig" i vårt FTX-system, vilket vi tyckte påverkade oss. När vi köpte huset visste vi om att tidigare ägare aldrig rengjort systemet. T.ex. var det filter som skulle sitta på tilluften helt borta(!)
Så vi tog hem en firma som rengjorde hela systemet, både till- och frånluft. Om det var MYCKET skit i rören.
Att det är ett system med luftburen värme innebär dessutom att inomhusluft tas från golvnivån, värms upp och leds in i tilluften. Detta innebär att om filtret inte fungerar så får man in all damm och skit rakt in i tilluftssystemet.
Så min rekommendation är att rengöra FTX-systemet regelbundet och ordentligt, speciellt om det rör sig om ett hus med luftburen värme.
Ett tips om du tar hem en firma som gör det år dig så ta det på timtaxa och inte fastpris eftersom det är viktigt att det blir noggrant utfört.
Direkt efter rengöringen kände vi att inneluften blev väldigt mycket bättre, speciellt i sovrummen.
Kan även nämna att tidigare ägare hade haft djur och att vi är pälsallergiker
Så vi tog hem en firma som rengjorde hela systemet, både till- och frånluft. Om det var MYCKET skit i rören.
Att det är ett system med luftburen värme innebär dessutom att inomhusluft tas från golvnivån, värms upp och leds in i tilluften. Detta innebär att om filtret inte fungerar så får man in all damm och skit rakt in i tilluftssystemet.
Så min rekommendation är att rengöra FTX-systemet regelbundet och ordentligt, speciellt om det rör sig om ett hus med luftburen värme.
Ett tips om du tar hem en firma som gör det år dig så ta det på timtaxa och inte fastpris eftersom det är viktigt att det blir noggrant utfört.
Direkt efter rengöringen kände vi att inneluften blev väldigt mycket bättre, speciellt i sovrummen.
Kan även nämna att tidigare ägare hade haft djur och att vi är pälsallergiker
Angående filter:
Jag satte in en filterlåda med ett ordentligt påsfilter på tilluften och tog bort det befintliga planfiltret. Jag valde ett "allergifilter" (kommer inte ihåg just nu vilken filterklass det är).
Men ju finare filter desto högre tryckfall...
Med ett "allergifilter" blev flödet för lågt på tilluften, vilket märktes direkt genom att luften i det sovrum som låg längst bort blev sunkig. Och det gick inte att justera ventilerna så att det blev bra. Så jag tog bort påsfiltret och satte tillbaka planfiltret igen.
Sedan ställde jag frågan till filterleverantören om den lilla skillnaden i tryckfall mellan plan -och påsfiltren kunde ha så stor påverkan på flödet och svaret jag fick var att det kunde det.
Så mitt alternativ nu är att beställa hem ett nytt påsfilter med lägre filterklass. Synd, för jag ville ha ett "allergifilter"
Har inte gjort detta ännu så jag vet inte om det kommer att fungera.
Jag satte in en filterlåda med ett ordentligt påsfilter på tilluften och tog bort det befintliga planfiltret. Jag valde ett "allergifilter" (kommer inte ihåg just nu vilken filterklass det är).
Med ett "allergifilter" blev flödet för lågt på tilluften, vilket märktes direkt genom att luften i det sovrum som låg längst bort blev sunkig. Och det gick inte att justera ventilerna så att det blev bra. Så jag tog bort påsfiltret och satte tillbaka planfiltret igen.
Sedan ställde jag frågan till filterleverantören om den lilla skillnaden i tryckfall mellan plan -och påsfiltren kunde ha så stor påverkan på flödet och svaret jag fick var att det kunde det.
Så mitt alternativ nu är att beställa hem ett nytt påsfilter med lägre filterklass. Synd, för jag ville ha ett "allergifilter"
Ett till "aber" angående filter... Om man inte är väldigt noggrann vid filterbyten, ser till attt montera tätlister och får till en riktigt tät anliggning, så kan man lika bra skita i att sätta i F7-filter. Minsta lilla glipa så har du i princip en G5'a i filtrering, så betala inte pengar i onödan på dyra högklassfilter om du ändå inte ser till att filtret utnyttjas.
Du kan ju annars göra en ny injustering. Filterklass skall EJ bytas på injusterade aggregat då det blir som du säger, skillnader i tryckfall på olika filterklasser (och även olika tillverkare på samma filterklass). Det finns ju utrustning att installera för tryckstyrning så att fläktarna reglerar sig själva för att hålla ett konstant tryckfall, då säkerställer man samma luftflöde även när filtren nersmutsats.McStewart skrev:Angående filter:
Du kan ju skriva ner nuvarande injustering på "den gamla" filterklassen, göra en ny injustering/flödesmätning med de nya filtren du vill använda, sedan kan du skifta lite som du vill och justera anläggningen efter vilka filter du kör.
Så att om du verkligen vill köra med bättre klassning på filter så går det ju förmodligen bra med en ny injustering.
Tänk även på att det kan vara ekonomiskt att justera in aggregatet med G5 filter på frånluften, ingen mening med att köra med högre klassning på luft åt fåglarna.
Det låter konstigt. Vid ett konstant tryckfall borde flödet vara lägre i ett smutsigt, igentäppt filter.Ropia skrev:
Edit: det kanske inte är tryckfallet över filtret som mäts, utan tryckfallet i en bit rör/slang?
Hej. Jag tror inte att det behöver bero på ftx att ni blir sjuka. Denna senvintern var det värsta jag varit med om hittills vad gäller sjuka småbarn och föräldrar.
Förra vintern hade vi två influensor a en vecka i jan och feb. Då hade vi "självdrag", ungefär stillastående luft i huset.
Vi byggde ny ftx anläggning i november och i år har vi haft vinterkräkis i januari, förkylningsfeber i februari och nu i mars har vi just tillfrisknat från en udragen maginfluensa. Damn!
Förra vintern hade vi två influensor a en vecka i jan och feb. Då hade vi "självdrag", ungefär stillastående luft i huset.
Vi byggde ny ftx anläggning i november och i år har vi haft vinterkräkis i januari, förkylningsfeber i februari och nu i mars har vi just tillfrisknat från en udragen maginfluensa. Damn!
K Kallebo skrev:Jag upplever att vi är mer eller mindre ständigt förkylda och sjuka i olika influensaliknande historier.
Det känns som att det blivit värre sedan vi flyttade in i det hus vi bor i nu. Det är utrustat med FTX som blåser in uppvärmd luft från relativt långa kanaler i sovrumen och vardagsrummet.
Kan det vara så att FTX-systemet förorenar luften och rör upp dampartiklar och virus som gör att vi aldrig blir riktigt friska?
Har stängt av systemet för natten och får se hur vi mår i morgon...
Någon som har någon tanke?
Byt filter var tredje månad dammsugare inte om du har g3 filter stoppar inte nåt bara lövÅ Åttioettan skrev:Det låter som ni har samma aggregat som vi har. Filtret bör dammsugas varje halvår och bytas med några års mellanrum (beroende på typ av filter). Kanalerna bör rengöras och ventilerna justeras var 3:e år.
Vi hade också problem efter vi flyttat in men förbättrades efter byte av filter och rengöring av kanalerna.
Det var ju nästan tio år sedan som jag skapade tråden. Vi har byggt ett nytt hus och där mår vi mycket bättre 
Har FTX här med. Vet inte vad som var knas med det gamla systemet... Tror att miljön kring det gamla huset som låg halvvägs in i skogen som var problemet. Nu bor vi fritt, ljust och luftigt istället för i ständigt mörker...
Har FTX här med. Vet inte vad som var knas med det gamla systemet... Tror att miljön kring det gamla huset som låg halvvägs in i skogen som var problemet. Nu bor vi fritt, ljust och luftigt istället för i ständigt mörker...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden