2 572 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Vad gäller för (bindande) regler för inst. av köksfläkt i flerbost.hus
Sida 1 av 2
Hej
Förutsättningar: Central frånluftsfläkt i bostadsrättsförening. Dåligt funktion på utsug via imkanalkåpor utan egen fläkt.
Flertal kök har instället installerat imkåpa med inbyggd fläkt.
Det anses allmänt bland OVK-besiktare vara olämpligt med hänsyn till risk för spridning av matos till grannlägenheter.
Det kan man förstå.
Men om det fungerar och inget matos sprids kan det då anses vara godtagbart?
Finns det något i regelverket som förbjuder en sådan lösning?
Förutsättningar: Central frånluftsfläkt i bostadsrättsförening. Dåligt funktion på utsug via imkanalkåpor utan egen fläkt.
Flertal kök har instället installerat imkåpa med inbyggd fläkt.
Det anses allmänt bland OVK-besiktare vara olämpligt med hänsyn till risk för spridning av matos till grannlägenheter.
Det kan man förstå.
Men om det fungerar och inget matos sprids kan det då anses vara godtagbart?
Finns det något i regelverket som förbjuder en sådan lösning?
Vad står det i stadgarna om köksfläkt?
Hur har "man" kommit fram till att det inte luktar matos hos någon granne?
Att det "funkar" beror troligen på att det är max två som har köksfläkten igång samtidigt och att det i de flesta kåpor/köksfläktar sitter ett backspjäll som förhindrar det mesta av backflödet.
Edit:
BBRen gällande ventilation,
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
BBRen gällande brandskydd,
https://www.boverket.se/sv/byggande/sakerhet/brandskydd/
Att det "funkar" beror troligen på att det är max två som har köksfläkten igång samtidigt och att det i de flesta kåpor/köksfläktar sitter ett backspjäll som förhindrar det mesta av backflödet.
Edit:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
https://www.boverket.se/sv/byggande/sakerhet/brandskydd/
Redigerat:
Jag hittar inget i BBRen som anger det olämpligt med fläktar i kökskåpan. Vad jag är ute efter är ett direkt förbud mot den lösningen som OVK besiktningsmannen kan luta sig mot. Det kan ju finnas tekniska lösningar som fungerar. Annars blir det mest tyckande om vad som är lämpligt eller inte.Demmpa skrev:
Vad står det i stadgarna om köksfläkt?
Edit:
[länk]
[länk]
Vilka regler lär man ut till OVK-besiktigare? Kan kommunen ha åsikter?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Eftersom BBR inte kan innehålla detaljkrav för alla de möjliga ventilationssystem som finns och kan komma att finnas i framtiden så finns det inga sådana detaljkrav i BBR utan det är väl mer typ generella krav på god ventilation och inomhusmiljö. Det i sin tur medför krav på imkanaler (frånluftskanaler i kök) som transporterar ut ånga och matos samt att inget av detta får komma in hos någon granne.
Det finns ventilationssystem som fungerar med köksfläktar och det finns sådana som inte gör det. Man måste alltså utgå från vad det är för ventilationssystem i huset.
Det finns ventilationssystem som fungerar med köksfläktar och det finns sådana som inte gör det. Man måste alltså utgå från vad det är för ventilationssystem i huset.
Det enklaste vore om man konstaterar att om det fungerar så är det ok. Men så resonerar inte dom flesta OVK besiktare. Hen har fått lära sig att det inte är godtagbart med inbyggda fläktar i kökskåpor om man har centralfläkt. Punkt slut.BirgitS skrev:
Eftersom BBR inte kan innehålla detaljkrav för alla de möjliga ventilationssystem som finns och kan komma att finnas i framtiden så finns det inga sådana detaljkrav i BBR utan det är väl mer typ generella krav på god ventilation och inomhusmiljö. Det i sin tur medför krav på imkanaler (frånluftskanaler i kök) som transporterar ut ånga och matos samt att inget av detta får komma in hos någon granne.
Det är svårt att motbevisa en sådan besiktningsanm. Så resultatet blir att fastighetsägaren viker sig och tvingas byta kökskåpor och hyresgästen blir missnöjd med en försämrad funktion.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Min erfarenhet är att just besiktningsmännen inte har så mycket kunskap om ventilation men det finns ju ventilationsexperter, oftast på samma företag, som har mer förståelse och kunskap om bakomliggande krav. Hos dig skulle man ju behöva mäta upp typ att om hälften av lägenheterna sätter igång sina köksfläktar så kommer all den luft som fläktarna trycker ut i den gemensamma kanalen verkligen gå ut genom den centrala fläkten. Man vill ju veta att det ökade trycket inte orsakar att någon luft går bakvägen in hos de andra och att kanalen inte är otät och luft trycks ut inuti väggar och bjälklag. Mina tankar kring det hela utan att vara en expert.
Tack BirgitS för synpunkterBirgitS skrev:
Min erfarenhet är att just besiktningsmännen inte har så mycket kunskap om ventilation men det finns ju ventilationsexperter, oftast på samma företag, som har mer förståelse och kunskap om bakomliggande krav. Hos dig skulle man ju behöva mäta upp typ att om hälften av lägenheterna sätter igång sina köksfläktar så kommer all den luft som fläktarna trycker ut i den gemensamma kanalen verkligen gå ut genom den centrala fläkten. Man vill ju veta att det ökade trycket inte orsakar att någon luft går bakvägen in hos de andra och att kanalen inte är otät och luft trycks ut inuti väggar och bjälklag. Mina tankar kring det hela utan att vara en expert.
Du är nog lika mycket expert som många andra inkl.mig själv.
Jag tror att lösningen får bli att på befintliga köksfläktar montera kolfilter ovanpå kåpan bakom hyllan och sen ha en vanlig ventil i ventilationsöppningen till centralfläkten.
Det bör godkännas.
Nu är det bara 3 av 17 som installerat köksfläktar. Separata kanaler upp till vinden. Säg att endast 2 st köksfläktar är i gång
I praktiken är det hela väldigt enkelt.B BSA In skrev:Tack BirgitS för synpunkter
Du är nog lika mycket expert som många andra inkl.mig själv.
Jag tror att lösningen får bli att på befintliga köksfläktar montera kolfilter ovanpå kåpan bakom hyllan och sen ha en vanlig ventil i ventilationsöppningen till centralfläkten.
Det bör godkännas.
Nu är det bara 3 av 17 som installerat köksfläktar. Separata kanaler upp till vinden. Säg att endast 2 st köksfläktar är i gång
Delar man kanal med andra är fläkt olämpligt, egen kanal upp till central fläkten är det inget problem.
OVK besiktarna drar nog alla hus över samma kant, men de borde ju ha tillgång till husets ritningar och se vad det har för kanaler.
Haft mitt Heru 100 installerat i snart 10 år, i stället för krånglande Metsovent sen 1982.
Funkar utmärkt!
Det senare frös titt som tätt. Då blev det bl a kondens på fönstren.
Så helt klart är lösningen en god balanserad ventilation av alla rum i huset lösningen.
Visserligen eldar jag med ved, som enda värmekälla i bodelen.
Den tillför inget vad gäller ventilation då förbränningsluften tas rakt in i ugnen från utsidan av grunden via en lufttub.
Men det är rotation på all luft i huset, då eldstaden är placerad mitt i huset.
Varmluft stiger rakt upp mot taket, ut mot ytterväggarna med fönster. Sen ned och in mot eldstaden via golven.
En ständit pågående cirkulation, med luftströmmar tvärt emot med radiatorer under varje fönster.
Funkar utmärkt!
Så helt klart är lösningen en god balanserad ventilation av alla rum i huset lösningen.
Den tillför inget vad gäller ventilation då förbränningsluften tas rakt in i ugnen från utsidan av grunden via en lufttub.
Varmluft stiger rakt upp mot taket, ut mot ytterväggarna med fönster. Sen ned och in mot eldstaden via golven.
En ständit pågående cirkulation, med luftströmmar tvärt emot med radiatorer under varje fönster.
Nu svarar du väll i fel tråd?H Hybro skrev:Haft mitt Heru 100 installerat i snart 10 år, i stället för krånglande Metsovent sen 1982.
Funkar utmärkt!
Varmluft diger
OVK besiktningen är endast för att kontrollera att anläggningen är i samma utförande/funktion som den var när den konstruerades. Vill man få en godkänd OVK så får man projektera en ny anläggning.
Många OVK besiktningsmän är extremt kunniga men deras uppgift är inte och bedöma om det funkar utan enbart är det rätt enligt konstruktion.
Många OVK besiktningsmän är extremt kunniga men deras uppgift är inte och bedöma om det funkar utan enbart är det rätt enligt konstruktion.
HejC cap skrev:OVK besiktningen är endast för att kontrollera att anläggningen är i samma utförande/funktion som den var när den konstruerades. Vill man få en godkänd OVK så får man projektera en ny anläggning.
Det är ju ganska bra om det funkar också. Att projektera en ny anläggning kan väl göra vid en större ombyggnad men inte för smärre förändringar som ju sker hela tiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
När många årtionden har gått är det vanligt att kanalerna läcker så att även om det är tänkt att det ska vara separata kanaler är det inte så längre.Isakare skrev:
Vad händer om 10 köksfläktar trycker upp 50 l/s mot en centralfläkt som blåser ut 200 l/s?
Dålig funktion med matosproblem som följd är vanligt. Det gäller kanske främst lite äldre bostäder.BirgitS skrev:
Kravet i kök är väl ett grundflöde på 10 l/s och ett forceringsflöde på 30 l/s.
I ditt fall bör det finnas minst 20 lägenheter varav 50% går i forceringsflöde.
Fläkten ska även klara 15 l/s i badrum plus lite annat. Det blir ett totalflöde på
400 l/s i kök plus 400 l/s till badrum mm
Fläkten borde i normalfall ha ett variabelt flöde på 600-800 l/s.
Ska den klara 50 /s i kök borde luftflödet variera mellan 600-1000 l/s. Detta är bara teori. Det här är ett underutvecklat område.
Jag vet inte hur vanligt det är med variabelt frånluftsflöde. Ska man reglera på undertrycket eller vad?