Hej
på startsidan finns en artikel om FTX i hus
http://www.byggahus.se/varme/ftx_funkar.htm

bland annat står det att

Drag undviker man genom att placera tilluftsdonen så att luften sprids parallellt med taket, aldrig riktade rakt ner och den planeringen krävs redan vid projekteringen. Har man sedan justerat luftflödena rätt så ska man inte märka något drag från ventilationssystemet. Boverket föreskriver en lufthastighet som inte överskrider 0,15 m/s under uppvärmningssäsongen.
för mig låter det konstigt / felaktigt - jag har räknat med ca 1-2 m/s luftflöde i kanalerna vilket är lågt - har för mig att man räknar upp till 6 m/s - men ljudet är kraftigt beroende av lufthastigheten (enligt Lindabs info = +12dB ljud vid fördubbling av hastigheten) så jag försöker hålla ned hastigheten.

en kanal som är 125mm i diameter har väl ca 0,0123 m2 i area och med flöde 1m/s i 3600s (1h) ger 44m3/h vilket kan vara lämpligt för ett rum på 13 m2 om jag har förstått rätt.

om lufthastigheten skulle understiga 0,15 m/s så blir ju flödet 6,6 m3/h.

Tänker jag /räknar jag fel?

eller är det fel i artikeln?

Humm.. Jag saknar själv denna kunskap.

Någon på forumet som kan svara på detta? Är det fel måste det ju ändras.

Jag ska kolla med mina "kollegor" om någon av dem kan detta.

Kan nog inte heller så mycket om ventilation, men pratar ni inte om 2 olika saker.

I det ena fallet handlar det om lufthastigheten i rummet, det som uppfattas som "drag". I det andra fallet handlar det om hastigheten inne i ett venillationsrör.

Så tolkar jag det.

ok det kanske avses hastigheten i rummet som helhet

och om man skickar ut luften parallellt med taket (då den bör ha högre hastighet än i röret eftersom samma luftmängd ska igenom ett mindre hål = högre hastighet

men i huvudhöjd så kanske luften rör sig sakta.

någon som kan detta som vet?

Hastigheten 0,15 m/s är maxhastighet i vistelsezonen, altså i rummet.
Vill man kolla på det får man in och kolla i olika dontillverkares datablad.
Gäller självklart bara tilluftsdon :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.