FrittDrag_II skrev:
Skillnaden i tryckfall på roterande och plattvärmeväxlare är inte så hög idag.
Och skulle plattvärmaväxlaren ha lägre tryckfall så har den ofta en bra mycket lägre verkningsgrad.

Men prislappen (på ofta några tusen extra) till roterande värmeväxlarens nackdel.
Samma sak ännu så länge med EC-motorer blir lite dyrare än AC-motorer i inköp, men priserna faller hela tiden på dessa motorer.
EC fläktarna betaler dock igen sig ganska snabbt besparingen ligger vanligtvis mellan 500 och 1000 kr / år med EC fläktar vilket ger enn relativt snabb payoff.

/Patrik

Koholmen skrev:
Som jag förstod det kan man sätta in ett sommarblock som ger en bypass? Är det fel uppfattat av mig?
Att behöva montera i och ur växlaren 2 ggr per år skulle jag uppleva som väldigt jobbigt och lätt att glömma, med roterande slipper du den servicen.

/Patrik

Det är en finess med den roterande vvx man upptäcker nu med denna typ av sommar, då temperaturen svänger väldigt. Man kan enkelt stänga av eller slå på värmeåtervinningen efter innetemperaturen. Det hade inte varit lika kul att klättra upp på vinden och lyfta i och ur sommarblocket ett par gånger om dan.

Temovex (motströmsvärmeväxlare) har väl automatisk bypass sommartid?

Pasta skrev:
Att behöva montera i och ur växlaren 2 ggr per år skulle jag uppleva som väldigt jobbigt och lätt att glömma, med roterande slipper du den servicen.

/Patrik
Du bör ändå titta till aggregatet minst 2ggr om året för att kolla filter m.m.

Pongu: Vissa aggregat med platt/motströmsväxlare har förbigång/by-pass spjäll av någon sort.
Men oftare då på dom lite större modeller (tar lite plats i aggregatet med en extra kanal).

Fördelen med en roterande växlare är att man kan köra den olika fort beroende hur temperaturen svänger. Nya agregat har frekvensstyrning på motorn som roterar växlaren och man kan då välja det varvtal som gör verkningsgraden till det man önskar.
Enda nakdelen med en roterande är om den sätts i rörelse av luften som passerar då det är tänkt att den ska stå stilla. Det gör den på mitt jobb och då är det 24*C inne på morgonen då det är 13 ute :-(

FrittDrag_II skrev:
Du bör ändå titta till aggregatet minst 2ggr om året för att kolla filter m.m.
Självklart men filterbyte räcker det för mig att göra 1 gång per år eftersom som jag bor på landet.
bor man i stan så kan man nog behöva byta 2 ggr / år.

/Patrik,

JanneT5 skrev:
Fördelen med en roterande växlare är att man kan köra den olika fort beroende hur temperaturen svänger. Nya agregat har frekvensstyrning på motorn som roterar växlaren och man kan då välja det varvtal som gör verkningsgraden till det man önskar.
Enda nakdelen med en roterande är om den sätts i rörelse av luften som passerar då det är tänkt att den ska stå stilla. Det gör den på mitt jobb och då är det 24*C inne på morgonen då det är 13 ute :-(
Kolla om aggregatet har funktionen nattkyla. Då startar det nattetid för att känna av om lokalen behöver kylas med hjälp av uteluften.
En rotor ska inte sättas i rörelse av luftflödet i aggregatet. Det ska sitta någon form av borst monterad som gör att du får ett visst motstånd på rotorn.

Ni som har plattväxlare på era aggregat, att byta till sommarblock på kvällen för att få in sval luft och sedan byta tillbaka på förmiddagen för att slippa varm luft låter väldigt omständigt!
Eller hur gör ni?

adde74 skrev:
Ni som har plattväxlare på era aggregat, att byta till sommarblock på kvällen för att få in sval luft och sedan byta tillbaka på förmiddagen för att slippa varm luft låter väldigt omständigt!
Eller hur gör ni?
Nu är du inne på något som jag har reagerat på, dock gällande aggregat som har automatiskt system för by-pass:
Aggregat med automatisk by-pass känner av tilluft temperaturen och kopplar in by-pass när den överstiger en viss temperatur. Det är ju bra, OM uteluften är kall. En sommardag så kan ju uteluften vara 30 grader och du kommer det ju in 30 gradig luft. Det vore ju mycket bättre om luften passerar värmeväxlaren för att kylas ner med hjälp av frånluften.

Tänker jag fel, eller varför är systemen gjorda på detta sätt?

//Michael

Ja växlaren fungerar både för att behålla kylan inne (från t.ex ac) samt återväxla värmen inne vid kallt väder ute percis som du tänker.

adde74. Förlåt att jag var otydlig. Växlaren roterar med mycket låg friktion av energiskäl. Den bromsas av elmotorn för att stå still. Om växlaren inte står still när den ska (T.ex vid nattkyla) blir det gött varmt inne trots svalare väder ute.

Angående läkage så JA de läcker lite men men kör normalt med högre tryck i inkanalen än ut så det är alltid "friskluft" som läcker ut ijen och inte tvärtom.
Detta sätts ur spel om man börjar pilla själv och justerar flöden osv...

Smygreklam :-)
http://www.swegon.com/upload/airhandling/Prodkat/Other/VVVA.pdf

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.