någon vis man ..ge mig vägledning.

har ett äldre hus från 58..
inredd vind med hall och rum på varsin kortsida med fönster ...dessa fönster är i väldigt dåligt skick och om vintrarna har det i princip blåst rätt in. har lagt gullfiber i fönstret och tätat till så att det inte längre drar . min fråga är om detta kan vara dåligt och det kan bli risk för fukt+ upplever inte alls miljön där uppe som fuktig - bara torr - och vindsutrymmet har (får jag för mig) bra ventilation -
....visst räcker det väl om det är bra ventilation under nocken genom isoleringslagret där och på de båda sidorna om den inredda delen - vindskorridorerna kallar jag dom?
måste man ha god ventileringsbara för att ha den . om det inte upplevs eller visar på fukt?

blånat virke!!...på panel i hall på vind, ända sedan jag köpte det, ....något att oroa sig för ??

tack
//
P

P_sqvist skrev:
blånat virke!!...på panel i hall på vind, ända sedan jag köpte det, ....något att oroa sig för ??

Nää.. troligen har det varit en period där det har varit extra fuktigt vilket gett upphov till att det har blivit blått.

Det som gör att vinden blir dålig är fukt utefrån (dvs regn & fuktig utomhus luft) eller fukt innefrån dvs från kök, badrum, tvätt osv..

kolla vinden då o då under vintertid det är då som risken för fukt skador är som störst (kondens). Möggel och liknande kommer snabbt på några veckor om det vill sig illa..

Men i vilket fall som helst är det troligen inte någon större fara för dig..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.