Hej,
Är amatör när det gäller ventilation och har lite frågor om hur jag ska få min ventilation att fungera på ett bra sätt.
I dagsläget när vi har vår sovrumsdörr stängd blir det väldigt instängt, och förmodigen även i barnrummet. Vi har ett överhängt fönster mellan barnrummet och sovrummet, dock hjälper ju det bara till att flytta lugt mellan e två rummen och inget flöde skapas.
Här är förutsättningarna som finns och min tankegång:
Dörren mellan barnrummet och vardagsrummet ska vara tät.
Luften ska sugas in ifrån spjälen som sitter i överkanten på ytterfönstret i barnrummet.
Det ska sedan färdas igenom ett öppet fönster mellan barnrum och sovrum, alternativt som vi har tänkt, en ventil så vi kan ha fönsteret stängt (lite mer ljudisolering inbillar vi oss då det blir som en "sluss" i ventilen, rätt eller fel?)
Vi måste sedan sätta in en ventil, alterntivt såga ur överdelen på dörren (fodret har en glipa men inte dörren) så luften kan färdas ut i hallen mellan vardagsrum och badrum.
Badrumsdörren ska vara stängd så att luften går vidare till köksventilen, alternativt öppen så att luften som kommer in via spjälen i vardagsrummen sugs ut via köksventilen.
Läget på ventilen (längt ner eller längst upp) mellan rummen har jag ingen aning om men hade utan råd satt den någorlunda högt upp, rätt eller fel?.
Uppskattar alla råd och ideer på hur man kan göra detta på ett bra sätt.
Linus
Är amatör när det gäller ventilation och har lite frågor om hur jag ska få min ventilation att fungera på ett bra sätt.
I dagsläget när vi har vår sovrumsdörr stängd blir det väldigt instängt, och förmodigen även i barnrummet. Vi har ett överhängt fönster mellan barnrummet och sovrummet, dock hjälper ju det bara till att flytta lugt mellan e två rummen och inget flöde skapas.
Här är förutsättningarna som finns och min tankegång:
Dörren mellan barnrummet och vardagsrummet ska vara tät.
Luften ska sugas in ifrån spjälen som sitter i överkanten på ytterfönstret i barnrummet.
Det ska sedan färdas igenom ett öppet fönster mellan barnrum och sovrum, alternativt som vi har tänkt, en ventil så vi kan ha fönsteret stängt (lite mer ljudisolering inbillar vi oss då det blir som en "sluss" i ventilen, rätt eller fel?)
Vi måste sedan sätta in en ventil, alterntivt såga ur överdelen på dörren (fodret har en glipa men inte dörren) så luften kan färdas ut i hallen mellan vardagsrum och badrum.
Badrumsdörren ska vara stängd så att luften går vidare till köksventilen, alternativt öppen så att luften som kommer in via spjälen i vardagsrummen sugs ut via köksventilen.
Läget på ventilen (längt ner eller längst upp) mellan rummen har jag ingen aning om men hade utan råd satt den någorlunda högt upp, rätt eller fel?.
Uppskattar alla råd och ideer på hur man kan göra detta på ett bra sätt.
Linus
Nu är jag inte så hemma på vent mer än vad jag hört gubbarna snacka om när dom kört en OVK men är det inte enklare att göra hål i dörrarna (om dom nu ska vara stängda) och sätta någon typ av ventdon i dom endast? Sen vet jag inte hur mycket det går att mixtra i en lägenhet för att "få till det" för dom don som sitter (kök och bad) har ju sin "inställning" redan och inluften kommer ju där den kommer. Finns ju så klart andra som har mer kunskap men jag har sett på andra ställen att det sitter "galler" upptill och/eller nertill på stängda dörrar.
Eftersom det är en frånluftsventil i badrummet är det inte så bra att ha den dörren stängd. Är dörren stängd måste du borra hål i dörren (vent-galler) eller se till att luftströmmarna kan passera in på annat sätt.Hobbybyggarn skrev:
Att inte ha tillräckligt med ventilation i badrummet är aldrig bra.
Ingen ventilationsexpert jag heller men rent generellt brukar man väl försöka ha tilluft i sovrummen och frånluft i badrum och kök. Cirkulationen löses väl ofta genom glipor i dörrarnas underkanter.
Hej,eviljava skrev:
Jo, glömde den biten, det finns ett galler i badrumsdörren längst ner.
Men då är kanske min tanke rätt generellt?
Dvs, tilluft via fönster i sovrum och vardagsrum, samt frånluft via gallret i badrum och ventilen i köket. Sen sätta in en ventil mellan barnrum och sovrum mellan sovrum och hall?
Spelar det någon roll var ventilen sitter?
Tack på förhand.
Det låter väl OK, utifrån förutsättningarna.Hobbybyggarn skrev:
Ventilen hade jag först och främst placerat där det är lämpligt, med tanke på rummens inredning. Eventuellt till höger om fönstret som är placerat mellan barnrummet och sovrummet? Då får du ett drag genom hela sovrummet.
Luftflödena kommer dock att gå olika vägar beroende på om dörrarna är öppna eller stängda. Har du sovrumsdörren stängd och barnrumsdörren öppen blir det t.ex. inte så mycket ventilation i sovrummet.
Redigerat:
Känns som en lösning med massa konstiga förutsättningar som måste inträffa, inte så flexibelt: barnrumsdörren ska vara tät och stängd + ventil mellan två sovrum vilket inte är så ljudtätt. Plus, vad säger OVK besiktningen om detta?
ta en mer konventionell lösning:
* Kör med tilluft till barnrummet som idag. Dra en ny tilluftskanal direkt till det andra somrummet från någon yttervägg.
* Se till att det finns möjlighee för luften att passera ut vid dörrarna
* Frånluftsventilation i Kök och badrum.
* Kör med tilluft till barnrummet som idag. Dra en ny tilluftskanal direkt till det andra somrummet från någon yttervägg.
Ja, det är ju det bästa såklart.abbe_ skrev:
Detta låter bra men den högra väggen vätter emot en annan lgh så jag är tyvärr så illa tvungen att förlita mig på tilluften ifrån barnrummet (hade nog inte fått borra håk i fasaden ändå tyvärr). luften känns bra när alla dörrar är öppna men den blir snabbt dålig när allt är stängt.abbe_ skrev:Känns som en lösning med massa konstiga förutsättningar som måste inträffa, inte så flexibelt: barnrumsdörren ska vara tät och stängd + ventil mellan två sovrum vilket inte är så ljudtätt. Plus, vad säger OVK besiktningen om detta?
Klicka här för att svara