1 180 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Konstruktiva förslag sökes
Jag håller på med en enklare om/till byggnad av en sommarstuga och har ett FTX aggregat som jag har tänkt använda mej av, ni som tycker att jag ska skaffa ett annat kan sluta läsa nu för det kommer inte att hända
Huset är på 97 kvm med ett loft på ca 30 kvm (se även enklare planritning)
Tanken är att sätta aggregatet i ett varmförråd ovanför tvättstugan, ta inluften via 160mm markrör som jag har grävt ner 20m. Har också tänkt att förbereda för ett vatten batteri om jag skulle få för mej att skaffa tex solfångare eller dylikt.
Kom gärna med förslag och ideer.
FTX

Planritning

Huset är på 97 kvm med ett loft på ca 30 kvm (se även enklare planritning)
Tanken är att sätta aggregatet i ett varmförråd ovanför tvättstugan, ta inluften via 160mm markrör som jag har grävt ner 20m. Har också tänkt att förbereda för ett vatten batteri om jag skulle få för mej att skaffa tex solfångare eller dylikt.
Kom gärna med förslag och ideer.
FTX

Planritning

Skönt att det inte är ett stort problem..
Är inne på att dra separata 100mm rör till alla sovrum pga jag vill kunna styra ett spjäll via termostat, och ett tillluft i kök/v-rum.
Frånluft från tvättstuga, dusch/wc, Wc och klädkammaren...vad tror ni om det??
Kommer att ha 2st rum/förråd på loftet, hur ska jag göra där??
Är inne på att dra separata 100mm rör till alla sovrum pga jag vill kunna styra ett spjäll via termostat, och ett tillluft i kök/v-rum.
Frånluft från tvättstuga, dusch/wc, Wc och klädkammaren...vad tror ni om det??
Kommer att ha 2st rum/förråd på loftet, hur ska jag göra där??
Inge dåligt bygge=)
Normalt har man frånluft i kök för att inte sprida matos, har du svårt att få balans då så kan du ta tilluft i tex klädkammaren istället för att slippa dra in damm där. Men om ja fattat rätt så kommer du använda ventilationen något till att värma? då är de väl kanske sämre att släppa värmen i en klädkammare.
Normalt har man frånluft i kök för att inte sprida matos, har du svårt att få balans då så kan du ta tilluft i tex klädkammaren istället för att slippa dra in damm där. Men om ja fattat rätt så kommer du använda ventilationen något till att värma? då är de väl kanske sämre att släppa värmen i en klädkammare.
Lägg inte vanligt spiro i backen bara det rostar snabbt upp lägg i stället kulvertrör eller avloppsrör det har jag gjort.funkar bra när tempen dyker utomhus .sist jag tittade hade jag -13 ute och -5 i uteluftsintaget till ventaggregatet
Tackarjerpa_84 skrev:Inge dåligt bygge=)
Jag förstår...är inne på att ha frånluft i klädkammaren som ligger i anslutning till sovrummet, och frånluft i nocken i kök/v-rum och tillluft i sparksockeln i köket för att få cirkulation.
Har också tänkt sätta en värmeförflyttare i nocken i kök/v-rum och tillluft i sparksockeln i köket för att få cirkulation.
Klicka här för att svara