8 254 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Icke fackmannamässig mätning av luftfuktighet i lägenhet?
Hej,
be att få alla relevanta protokoll i din hand. Utläs vilken sekundvolym som badrummet ventileras med - om du har fuktigt i timmavis efter dusch kan det inte vara många liter som det handlar om. Kolla sedan med miljökontoret vad just din fastighet skall ha för lägstanivå på badrumsventilationen (är inte säker här - men det skulle kunna variera beroende på när huset är byggt, pga olika normer vid olika byggår).
/per
be att få alla relevanta protokoll i din hand. Utläs vilken sekundvolym som badrummet ventileras med - om du har fuktigt i timmavis efter dusch kan det inte vara många liter som det handlar om. Kolla sedan med miljökontoret vad just din fastighet skall ha för lägstanivå på badrumsventilationen (är inte säker här - men det skulle kunna variera beroende på när huset är byggt, pga olika normer vid olika byggår).
/per
chrick skrev:Du måste ha en väldigt hög luft fuktighet, det säger sig nästan själft, 27 grader vatten som belyses med ganska skyssta lysrör, kanske du bara fyller på 1-1.5 liter vatten per dygn, men jag tror att den volymen är i underkant, var 12 timme vore nog troligt, då kan man ju säga att du har 2400 liter i ångform som sedan träffar de kalla ytorna i badrum, osv hur ser tolalettens vattenbehållare ut, alla utanpåliggande kallvattenrör
Hur i helsike tänker du nu? Det där förutsätter ju att han har en lägenhet på +50000 m2 och RH på 100% för att ens vara möjligt.
Edit: Vid en temperatur på 21° C och en RH på 100% är den absoluta luftfuktigheten ~18,4 g/m³. Det vill säga 18,4 gram vatten per kubikmeter fuktig luft. Alltså 0,0184 liter per kubikmeter.
2400 l / 0,0184 l/m³ = 130434 m³
130434 m³ / 2,4 m = 54347,5 m²
Hoppas det blev någorlunda rätt...
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 688 inlägg
Nu har jag raderat inlägg från chrick där han hade en trist attityd samt gett honom en varning. Tänk på att diskutera sakligt.
Är det något jag måste ta via hyresvärden eller?Per_Kylsten skrev:
Enligt fredrik på fläktman ab i göteborg finns det inga krav på hur stort luftflödet genom badrumsventilationen ska va, bara att det ska finnas ett luftflöde.
Har pratat med miljökontoret och enligt dom är det inte ovanligt att det tar flera timmar för badrum att torka upp helt i den typen av hus jag bor i, landshövdingehus byggt sent 40-tal med självdrag.
Kan hälsa att jag pratat lite med anticimex och de sågar den här fuktmätningen jäms med fotknölarna, bla ansåg de att fuktmätningen skulle ha gjorts under vintern och inte mitt i sommaren och de ifrågasatte starkt varför det skulle finnas fläkt igång som blåste på vattenytan i akvarier.
Redigerat:
Det här var en en av de egendomligaste trådarna jag har sett.
Självdragsventilation fungerar inte så bra. Det är därför man inte längre bygger så. Egentligen behöver man väl inte säga mycket mer än så, men man bör förstås kolla att systemet fungerar--att det finns tilluft och att kanaler är öppna tex.
Allt mäta luftfuktigheten på sommaren när inomhusluften har ungefär samma fuktighet som utomhus, vad ska det tjäna till? Inte ger ett normalt akvarium särskilt mycket fukt--och placerar man en fläkt som blåser på vattenytan (varför skulle man göra det?) så ökar man ju bara avdunstningen.
Gaia, problemen med hög luftfuktighet var på sommaren. Värmen i flerfamiljshus brukar vara avstängd då. Om TS vill höja temperaturen i badrummet sommartid (det vill han säkert inte) måste han ordna med en egen elvärmare.
Självdragsventilation fungerar inte så bra. Det är därför man inte längre bygger så. Egentligen behöver man väl inte säga mycket mer än så, men man bör förstås kolla att systemet fungerar--att det finns tilluft och att kanaler är öppna tex.
Allt mäta luftfuktigheten på sommaren när inomhusluften har ungefär samma fuktighet som utomhus, vad ska det tjäna till? Inte ger ett normalt akvarium särskilt mycket fukt--och placerar man en fläkt som blåser på vattenytan (varför skulle man göra det?) så ökar man ju bara avdunstningen.
Gaia, problemen med hög luftfuktighet var på sommaren. Värmen i flerfamiljshus brukar vara avstängd då. Om TS vill höja temperaturen i badrummet sommartid (det vill han säkert inte) måste han ordna med en egen elvärmare.
Om det finns regler för hur mycket luft som ska cirkulera i ett badrum så borde väl problemet vara löst genom att ta dit en firma som inspekterar just luftflödet. Typ en ventilationsfirma.
Jo men om huset är från 1947 och inga ändringar är gjorda så utgår man vid besiktning från reglerna som var 1947.
Och i självdragshus är kravet egentligen bara att kanalerna ska finnas och att de inte ska vara täppta eller igenrasade.
Och i självdragshus är kravet egentligen bara att kanalerna ska finnas och att de inte ska vara täppta eller igenrasade.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden